In this research, in order to adapt “Non-Linear Text Disorientation Assessment” tool which determines student's disorientation level in hypermedia environments and has developed by Beasley and Waugh (1995), first we got permission and then we do validity and reliability analysis. 301 students from different departments of Gazi Education Faculty are participated in this research. To provide content and understandability, the scale was examined by seven experts and English to Turkish translation convenience of scale by two experts in English. After obtaining the equivalence between original scale and Turkish draft form of scale, the experiment was carried out to the participants. The factor structure of scale was examined with EFA (Exploratory Factor Analysis). The variance of one factor was computed as %42.65. For reliability of the scale, Cronbach Alpha coefficient (.77) and Spearman Brown split-half correlation (.77) were computed. Lower and upper %27 groups' score difference were calculated with t-test (t=25.70, p=.000) Cronbach Alpha for random selection of subjects coefficient was .75 for the first half, and .79 for the second half This research will fulfill the need of a scale which is used to determine students' disorientation level in hypermedia environments which will be designed in Turkey.
Bu çalışmada, öğrencilerin hiper ortamlarda kaybolma düzeylerini belirlemek amacıyla kullanılan ve Beasley ve Waugh (1995) tarafından geliştirilen “Hiper Ortamlarda Kaybolma Ölçeğinin” uyarlama çalışması için öncelikle gerekli izinler alınmış ve sonrasında geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmıştır. Araştırmaya Gazi Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 301 öğrenci katılmıştır. Ölçeğin kapsam ve anlaşılırlığı için, ölçek 7 alan uzmanına ve yapılan çevirinin uygunluğu için de 2 İngilizce alan uzmanına incelenmek üzere verilmiştir. Ölçeğin özgün formu ve Türkçe taslak formu arasında esdeğerlik sağlandıktan sonra katılımcılar üzerinde uygulama yapılmıştır. Ölçeğin faktör yapısını incelemek için temel bileşenler analizi kullanılmıştır. Faktör analizi sonucunda; bulunan tek faktörün açıkladığı varyans % 42.65 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin güvenirliği için iç tutarlığa bakılmıştır. Bu amaçla Cronbach Alfa (.77) ve Spearman Brown iki yarı test korelasyonu (.77) hesaplanmıştır. Ölçekte yer alan soruların bireyleri ölçülen özellik bakımından ayırt etmedeki yeterliliği, toplam ölçek puanına dayalı olarak oluşturulan alt-üst %27'lik grupların madde ortalama puanları arasındaki farkları analiz eden ilişkisiz t-testi (t=25.70, p=.000) ve düzeltilmiş madde-toplam korelasyonu kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların rasgele ikiye ayrılması sonucu hesaplanan Cronbach Alpha katsayısı sırasıyla, .75 ve .79'dir. Çalışmanın, Türkiye'de geliştirilecek olan hiper ortamlarda, öğrencilerin kaybolma düzeylerini belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçeğe duyulan ihtiyacı gidereceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 39 Sayı: 39 |