Change is a concept which maintains its importance and actuality both in the past and today for all types of organizations. In this context, the organization should keep pace with this change in order to adapt the ever changing environmental conditions. This is even more important for educational organizations since they are responsible for both adapting the changes taking place in the environment and make the society and social institutions ready for the new changes. That is why the existence of the educational institutes and their achievement of their targets are dependent upon carrying out these changes in a coordinated manner. This study is concerned with the explanation of the change and change management concepts as regards to their significance to educational organizations and making relevant deductions.
Değişme, tüm örgütler için önemini ve güncelliğini dün olduğu gibi bugün de koruyan bir olgudur. Bu bağlamda örgütler, çevre koşullarının sürekli değişmesi karşısında bu koşullara uyum sağlamak yani değişmek zorundadırlar. Bu durum, eğitim örgütleri açısından daha da önemlidir. Çünkü onlar, bir yandan çevrede meydana gelen değişmelere uyum sağlamakla, diğer yandan da toplumu ve toplumsal kurumları değişmelere hazır hale getirmekle yükümlüdürler. Bu nedenle, tüm örgütlerin olduğu gibi, eğitim örgütlerinin de varlığını sürdürebilmesi ve amaçlarına ulaşabilmesi, değişimi planlı bir şekilde gerçekleştirebilmesiyle söz konusudur. Bu çalışmada, değişim ve değişim yönetimi kavramları açıklanarak eğitim örgütleri açısından taşıdığı önem tartışılmış ve bazı çıkarsamalara ulaşılmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 36 Sayı: 36 |