According to Bloom's taxonomy, knowledge and understanding are first two levels of the cognitive domain. Questions which aim to determine students' knowledge and understanding are markedly different from probing questions which aim to determine students' misconceptions about science concepts. Yet, these two types of questions are still being confused. This paper will therefore primarily focus on the differences between probing questions, variously called as diagnostic questions and research probes, and knowledge/understanding questions in terms of the philosophy of science and assumptions about the scientific method upon which they are drawn, objectives that they imbibe and issues regarding their design. Also there will be some discussion on validity and reliability issues of a research technique which uses probing questions as a main data gathering technique.
Fen Eğitimi araştırmalarında yoğun olarak kullanılan ve amacı kavram yanılgılarını belirlemek olan sorular, Bloom sınıflamasına göre amacı bilgi ve kavramayı ölçmek olan sorularla karıştırılabilmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmada Oluşturmacı (Constructivist) anlayış çerçevesinde hazırlanmış ve kavram yanılgılarını araştırmayı amaçlayan bir ölçeğin, bilgi ve kavramayı ölçmeyi amaçlayan ölçekten olan farklılıkları, ölçme yöntemlerinin dayandığı felsefi anlayış ve araştırma yönteminin özellikleri açılarından detaylarıyla tartışılmıştır. Çalışmada ayrıca kavram yanılgılarının ölçülmesinde kullanılan sondaj soruları (diagnostic questions / research probes) amaç, kapsam ve dizayn özellikleri açısından tanıtılmış ve bilgi-kavramayı ölçme amaçlı sorulardan olan farklılıkları da irdelenmiştir. Son olarak, bir araştırma tekniği olarak sondaj sorularından oluşan ve kavram yanılgılarını irdeleyen bir ölçeğe ilişkin geçerlik ve güvenirlik sorunu tartışılmış; bu kapsamda alınabilecek bazı önlemler geliştirilmeye çalışılmıştır.
Kabapınar, Y. D. D. F. (2003). Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35(35), 398-417.
AMA
Kabapınar YDDF. Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. Haziran 2003;35(35):398-417.
Chicago
Kabapınar, Yrd. Doç. Dr. Filiz. “Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 35, sy. 35 (Haziran 2003): 398-417.
EndNote
Kabapınar YDDF (01 Haziran 2003) Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 35 35 398–417.
IEEE
Y. D. D. F. Kabapınar, “Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 35, sy. 35, ss. 398–417, 2003.
ISNAD
Kabapınar, Yrd. Doç. Dr. Filiz. “Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 35/35 (Haziran 2003), 398-417.
JAMA
Kabapınar YDDF. Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2003;35:398–417.
MLA
Kabapınar, Yrd. Doç. Dr. Filiz. “Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları”. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, c. 35, sy. 35, 2003, ss. 398-17.
Vancouver
Kabapınar YDDF. Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçeğin Bilgi-Kavrama Düzeyini Ölçmeyi Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2003;35(35):398-417.