Paper begins to build the relations among the concepts of theory, model, metaphor, image, perspective and paradigm, then, the summarization of the traditional- clasical organizational perspective follows it, and then, those metaphors; “school as an ant's nest”, “ school as a nesterd community”, “T. Greenfield's philosophical perspective”, “ critically oriented theories”, “ feminism”, “cyborg organization” etc. are described and discussed. The positive / normative paradigm and the antipositivist/ interpritive paradigm in which these perspectives are included , are described and discussed. As last, the topic of the lenses provided by these perspectives propose how to be inquired organizations is tested.
educational organizations new perspectives theory and practice.
Bildiri, kuram, model, metafor, imaj, perspektif ve paradigma gibi kavramların ilişkilendirilmesiyle başlamakta, onu örgüte klasik- geleneksel bakış açılarının özetlenmesi, sonra da “Karıncalar Yuvası”, “Toplum Olarak Okul”, T. Greenfield'in Yaklaşımı, “Kritik Yönelimli Kuramlar”, “Feminizm” ve “Sayborg” gibi yeni bakış açılarının betimlenip tartışılması izlemekte, daha sonra da bakış açılarının altnda toplandığı pozitivist / normcu paradigma ile antipozitivist / yorumcu paradigmanın betimlenip tartışılması, en son olarak da bakış açılarının sağladığı lenslerin örgütlerin nasıl araştırılmasını öngördüğü konusu tartışılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 33 Sayı: 33 |