Belâgat ilmine dair yazılmış olan eserlere bakıldığında, bu eserlerin dîbâce (giriş) kısmında birçok söz sanatının yer aldığı görülmektedir. Bu eserlerden biri de Muḫtaṣarü’l-meʿânî’dir. Sa‘düddîn et-Teftâzânî (öl. 792/1390), Hatîb el-Kazvînî’nin (öl. 739/1338) Telḫîṣü’l-Miftâḥ adlı eserinin şerhi mahiyetinde el-Muṭavvel’i kaleme almıştır. Eser, içerik bakımından zengin ve geniş olmasına rağmen, beklenildiği kadar rağbet görmemiş, aksine et-Teftâzânî’den eserin kısaltılarak yeniden yazılması istenmiştir. Bunun üzerine et-Teftâzânî, el-Muṭavvel eserini sadeleştirerek Muḫtaṣarü’l-meʿânî’yi yazmıştır. Eserin dîbâce kısmında, yazılma sebepleri, müellifin içinde bulunduğu hayat koşulları, eserin hangi şartlarda yazıldığı ve kime ithaf edildiği gibi konular yer almaktadır. Ancak, bu konular aktarılırken müellifin birçok yerde teşbîh, mecâz, isti‘âre, kinâye, tıbâk, murâ‘âtü’n-nazîr, iktibâs, mübâlağa, tevriye, cinâs vb. belâgat sanatlarına başvurduğu tespit edilmiştir. Bu yerler beyân ve bedî‘ ilimleri başlıkları altında değerlendirilmeye tabi tutulmuştur. Belâgat alanında yazılmış eserlerin dîbâcelerinde gizlenmiş sanatları göstermesi bakımından, bu çalışmanın değerli olduğu düşünülmektedir.
When we look at the works written on the science of rhetoric, it is seen that many figures of speech are included in the preamble (introduction) part of these works. One of these works is Muẖtaṣar al-Maʿāni. Saʿd al-Dīn al-Taftāzānī (d. 792/1390) wrote al-Muṭawwal as a commentary on Khaṭīb al-Qazwīnī 's (d. 739/1338) work called Talhīs al-Miftāh. Although the work was rich and extensive in terms of content, it was not as popular as expected, on the contrary, Taftāzānī was asked to shorten the work and rewrite it. Taftāzānī simplified his work al-Muṭawwal and wrote Muẖtaṣar al-Maʿāni. Issues such as the reasons for writing the introduction part of the work, the living conditions of the author, the conditions under which the work was written and to whom it was dedicated are included. However, while these are being conveyed, the author uses similes, metaphors, metaphors, allusions, tibāk, murāāti-nazīr, quotations, exaggerations, tavriyes, puns, etc. in many places It has been determined that he resorted to the arts of rhetoric. These places were evaluated under the headings of bayān and badī' sciences. It is thought that the works written in the field of rhetoric are valuable in terms of showing the arts hidden in their prefaces.
Arabic Language and Rhetoric Bayān Badī‘ al-Taftāzānī Dībāče.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Kastamonu İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 International License (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.