Akademisyenler ortaya koydukları her türlü çalışma ile üniversitelerin
önemli işlevlerini yerine getirmekte, üniversitelerin bugünü ve geleceğini
belirlemektedirler. Bu bakımdan akademisyenlik mesleğine yönelik çalışmaların
sonuçları her bakımdan önemli katkılar sağlamaktadır. Bu araştırmanın amacı,
orta kariyer evresinde bulunan akademisyenlerin akademisyenlik mesleğine
yönelik görüşlerini irdelemektir. Akademisyenliğin kendi başına bir meslek olup
olmadığı üzerine tartışmalar bulunmakla birlikte, akademisyenliği farklı
uzmanlık alanlarını kapsayan bir meslek olarak tanımlayan çalışmalar sayıca
daha fazladır. Mevcut araştırma akademisyenliği bir meslek olarak ele almakta,
bu mesleği yürütenlerin görüşleri doğrultusunda mesleğin temel özelliklerini
tanımlayacak bulgulara odaklanmaktadır. Araştırma, her bir katılımcının (case)
kendisine has yaşantılarına dayalı olarak akademisyenliğinin algılanan temel
değer ve niteliklerini tanımlamayı hedeflediğinden kolektif araçsal durum
çalışması deseninde tasarlanmış ve devlet üniversitelerinde görev yapmakta
olan, farklı alan uzmanlığına, cinsiyete, unvana ve yaşa sahip 24 orta kariyer
evresi akademisyen ile yürütülmüştür. Orta kariyer evresi mesleki etkinlik
açısından farklı değişim ve tecrübeleri barındıran bir dönem olarak önemli
görülmekle birlikte araştırmalarda göz ardı edilen bir dönem olduğu sıklıkla
belirtilmektedir. Bu bakımdan mevcut çalışmanın orta kariyer evresinde bulunan
akademisyenlerle yürütülmesi tercih edilmiştir. Araştırmanın verileri açık-uçlu
yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiş, elde edilen
veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. İçerik analizinde toplan yedi
kategori elde edilmiştir. Araştırma bulguları; akademisyenlerin mesleği, iki
yönlü bir meslek, usta-çırak ilişkisiyle edinilen bir meslek, edinilmesi ve
yürütülmesi zor bir meslek, hayatın her yerinde olan bir meslek, para için
yapılmayacak bir meslek, özdenetime dayalı bir meslek ve toplumsal saygınlığı
olan bir meslek olarak tanımladıklarını göstermektedir. Katılımcıların
akademisyenlik mesleğinin özü ile ilgili ortaya koydukları bu görüşlerin,
akademisyenlerin çalışma yaşantılarına yönelik yapılacak düzenlemelerde dikkate
alınması, alınan kararların uygulamaya konulması ve etkili sonuçlar
üretebilmesi bakımından önemlidir.
Academics accomplish important functions of
universities all through their performances and determine the present and
future of universities. Therefore, studies focusing on academic profession
contribute significantly. Thus, the present study aims to investigate the
perceptions of midcareer academics regarding academic profession. Although
discussions whether academic profession is a distinct profession are two-fold
in the literature, academic profession is defined as a distinct profession that
comprises of different disciplines in many current studies. The present study
defines academic profession as a distinct profession and aims to define the
fundamental characteristics of the profession from the perspective of academics
themselves. Since the focus of the study is the unique experiences and
perceptions of each participant academic (case) in defining the fundamental
values and principles of the profession, collective instrumental case study
design was used, and 24 academics with different disciplines, genders, ages and
titles from two state universities participated the study. Midcareer is
considered to be a significant career stage characterized with change and
development, but takes rather little attention in the current literature. Thus,
midcareer academics were selected for the present study considering that the
findings could better contribute to the literature and practitioners. Data was
collected using semi-structured interview form, and seven categories emerged
after the content analysis. According to
these findings, midcareer academics define academic profession as a two-fold
profession (teaching and research), acquired through master-apprentice
relationship, one difficult to acquire and perform, comprises whole life,
guided by moral rather than material aspirations, based on self-discipline and
prestigious in society. These findings could guide policy makers in designing
policies that might work better and more effectively in academic life.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |