The aim of this research is to examine the opinions of
equality and accountability of school principals in public schools. The data of
this study, which was carried out with a phenomenological design from
qualitative research methods, was obtained using a semi-structured interview
form through face-to-face interview. Within the scope of the research, 15
school principals working in different school types in the provinces of
Çekmeköy, Sancaktepe, Ümraniye and Kartal in Istanbul were interviewed. The
data obtained as a result of the interviews were coded in the direction of
qualitative research methods and collected under the themes and subjected to
content analysis. According to research findings, it has been determined that
the vast majority of the school principals account for the senior management
levels, the student and the parents and teachers in various environment and in various ways. However, it has been
determined that the vast majority of school principals account for financial,
academic achievement, and education and training. It has also been found out
that, according to the opinions of school principals, senior management levels
do not account; various complaint lines, legislation and regulations are
insufficient; the financial situation of
schools is different, only school
administrators and teachers have to
account; schools have different environmental conditions, physical
deficiencies, teacher quality and performance, socio-economic conditions of
families and students; accountability turns into punishment. According to the
school principals, all those factors create inequality in terms of accountability. Because of the intensive
and strict implementation of supervisory processes in the context of our country,
hierarchical arrangements and understanding are predominant, giving more
account to top management units can be considered as a reflection of the
structural and cultural process accountability in terms of our country. In this
respect, it will be useful to establish an accountability legislation
sub-structure on the basis of equality in terms of our country's education
system.
Bu araştırmanın amacı, devlet
okullarında görev yapan okul müdürlerinin eşitlik ve hesapverebilirlik
görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseniyle
yürütülmüş olan bu çalışmanın verileri, yüz yüze görüşme yoluyla yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma
kapsamında İstanbul ili Çekmeköy, Sancaktepe, Ümraniye, Kartal ilçelerinde
bulunan farklı okul türlerinde görev yapan 15 okul müdürü ile görüşülmüştür.
Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler nitel araştırma yöntemleri
doğrultusunda kodlanarak temalar altında toplanmış ve içerik analizine tabi
tutulmuştur. Araştırma bulgularına göre okul müdürlerinin büyük çoğunluğu üst
yönetim kademelerine, öğrenci velilerine ve öğretmenlere çeşitli ortamlarda ve
çeşitli yöntemlerle hesap vermektedirler. Bununla birlikte okul müdürlerinin
büyük çoğunluğu mali, akademik başarı ve eğitim öğretim alanında hesap
verdiklerini belirtmişlerdir. Okul müdürlerinin büyük çoğunluğu, üst yönetim
kademelerinin hesap vermemesinin, çeşitli şikâyet hatlarının, mevzuat ve
yönetmeliklerin yetersiz olmasının, okulların mali durumlarının farklı
olmasının hesap vermede eşitsizliğe neden olduğunu ifade etmişlerdir. Aynı zamanda sadece okul yöneticileri ve
öğretmenlerin hesap vermesinin, okulların çevre şartlarının farklı olmasının,
fiziki donanımsal yetersizliklerin, öğretmen niteliği ve performansındaki
farklılıkların okul ve okul yönetimi açısından hesap vermede eşitsizlik
yarattığını belirtmişlerdir. Türkiye bağlamında denetimsel süreçlerin yoğun ve
katı uygulanması, hiyerarşik düzenlemelerin ve anlayışların baskın olması sebebiyle
daha çok üst yönetim birimlerine hesap verilmesi, ülkemiz açısından yapısal ve
kültürel sürecin hesapverebilirliğe yansıması olarak düşünülebilir. Bununla
birlikte okulların çevre şartlarının, veli-öğrenci sosyo ekonomik durumlarının,
okulların fiziksel, donanımsal, mali ve personel özellikleri, nitelikleri,
farklılıkları ve eksikliklerinin hesapverebilirlikte dikkate alınmaması da
eğitim kurumlarının adaletli bir çerçevede hesap vermelerini zorlaştırmaktadır.
Bu doğrultuda ülkemiz eğitim sistemi açısından eşitlik temelinde bir
hesapverebilirlik mevzuat alt yapısının oluşturulması yararlı olacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2 |