Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı branş öğretmenlerinin Türkçenin akademik başarıdaki rolüne yönelik farkındalığı

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 106 - 119, 30.12.2019
https://doi.org/10.33400/kuje.559006

Öz

İletişimin
temel aracı olan dilin doğru kullanımı, toplumun önemli bir kesiminde, yalnızca
Türkçe öğretmenleri ile dilcilerin sorunu gibi görülmektedir. Oysa dil, her
alanda ve yaşamın her boyutunda, herkes için, sağlıklı iletişim kurmak
açısından yaşamsal öneme sahiptir. 
Öğrencilerin anlama ve anlatma becerileri anadilleri ile
geliştirildiğinden, doğru ve etkin dil kullanımı genel akademik başarı
açısından da ayrıca büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersi
dışında kalan ders öğretmenlerinin, öğrencilerin anadili yeterlilikleri ile
akademik başarıları arasındaki ilişki konusunda farkındalıklarını ortaya
koymaktır. Çalışma nitel bir çalışma olarak planlanmıştır.  Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda
görev yapan ve rastgele seçimle belirlenen 5., 6., 7. ve 8. sınıf öğretmenleri
ile 2017- 2018 öğretim yılı güz dönemi içerisinde gerçekleştirilmiştir.  Verilerin toplanmasında esneklik ve sorulara
alınan yanıt oranlarında tamlık sağlanabilmesi amacıyla yarı yapılandırılmış
görüşme yöntemi uygulanmıştır. Öğretmen görüşmelerinden elde edilen veriler
doküman analizi yöntemi ile yorumlanmıştır. Çalışma grubuna uzman görüşü
alınarak hazırlanan 5 soru yöneltilmiştir. Bu sorulara verilen cevaplardan elde
edilen bulgular yorumlandığında, 
öğretmenlerin dilin işlevini ve akademik başarıdaki rolünü belli
sınırlar içinde değerlendirdikleri; dil yeterliliği konusunda okuma, okuduğunu
anlama ve yazma becerilerine odaklandıkları; düşünmenin, fikir üretmenin ve
paylaşmanın dil ile gerçekleştiği konusunda yeterli dikkat ve farkındalığa
sahip olmadıkları görülmüştür. Çalışma sonucunda öğretmenlerin öğrenci
başarısını ölçmede yalnızca doğru cevabı seçip işaretledikleri çoktan seçmeli
test kullanmalarının öğrencilerin metin üretme ve çözümlemesine ortam ve olanak
sağlamadığı belirlenmiştir. Buradan hareketle hem ders sürecinde hem de
öğretilenlerin ölçme ve değerlendirilmesinde, her alanda, söze dayalı dilin kullanımına
özen gösterilmesinin ve öğrencide dil yanlışları konusunda dikkat
uyandırılmasının öğrencinin akademik başarısına olumlu etki edebileceği
değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Arık, A. (1995). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul: Der.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 231-274.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z., & Celepoğlu, A. (2011). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (2003). Türkçe öğretimi türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin
  • Kuzu, T. (2008) Üniversiteler için Türk dili ders kitabı. Güzel A. (Ed.), Anlama ve Anlatma içinde (s.278-289). Ankara.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. New York: Sage.
  • Onan, B. (2009) Türkçe dil yapılarının ana dili eğitimindeki işlevleriyle ilgili bazı tespitler. Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 4, 83-92.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe öğretiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 30-45.
  • Müller, M. (1899). Lectures on the science of language I, s. 421 (Çev.) Dilaçar A. , (1964) Türk Diline Genel Bir Bakış, TDK, 39-40.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Senemoğlu, N. (2001) Öğrenme ürünleri ve eğitim. İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2009). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin

Awareness of different branch teachers on the role of Turkish in academic success

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 2, 106 - 119, 30.12.2019
https://doi.org/10.33400/kuje.559006

Öz

The
correct use of language, which is the main tool of communication in society, is
seen only as the problem of Turkish teachers and linguists. However, language
is of vital importance in terms of establishing healthy communication in all
areas and in every dimension of life. Since the students' comprehension and
narrative skills are developed with their mother tongue, the correct and
effective use of language is of great importance for general academic
achievement. The aim of this study is to reveal the awareness of the teachers
who are outside the Turkish course on the relationship between their mother
tongue proficiency and their academic achievement. The study was planned as a
qualitative study and it was carried out with the 5th, 6th, 7th and 8th grade
teachers, who were assigned randomly by the Ministry of National Education.
Semi-structured interview method was applied to provide flexibility in
collecting data and to ensure completeness in response rates. Data obtained
from teacher interviews were interpreted by document analysis method. 5
questions were asked to the study group and the findings obtained from the
answers to these questions were interpreted; it was seen that teachers'
language and language functions were evaluated within certain limits. It is
neglected that thinking, thinking, and sharing are realized through language.
Teachers focus on reading, reading comprehension and writing skills on language
proficiency. In addition, it was observed that the measurement and evaluation
tests applied to the students did not allow the students to produce and analyze
text, and they were subjected to measurement and evaluation by making
selections only in multiple choice tests. From this point of view, it is
thought that both the teaching of the lesson and the use of language in the
measurement and evaluation of the teachings can have a direct effect on the academic
success of the student.

Kaynakça

  • Arık, A. (1995). Öğrenme psikolojisine giriş. İstanbul: Der.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 231-274.
  • Beyreli, L., Çetindağ, Z., & Celepoğlu, A. (2011). Yazılı ve sözlü anlatım. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., & Sever, S. (2003). Türkçe öğretimi türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin
  • Kuzu, T. (2008) Üniversiteler için Türk dili ders kitabı. Güzel A. (Ed.), Anlama ve Anlatma içinde (s.278-289). Ankara.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. New York: Sage.
  • Onan, B. (2009) Türkçe dil yapılarının ana dili eğitimindeki işlevleriyle ilgili bazı tespitler. Gazi Türkiyat Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 4, 83-92.
  • Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe öğretiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, 30-45.
  • Müller, M. (1899). Lectures on the science of language I, s. 421 (Çev.) Dilaçar A. , (1964) Türk Diline Genel Bir Bakış, TDK, 39-40.
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Senemoğlu, N. (2001) Öğrenme ürünleri ve eğitim. İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı modül 1. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2009). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tülay Sarar Kuzu 0000-0002-9417-4110

İlknur Karşı 0000-0003-1465-9386

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sarar Kuzu, T., & Karşı, İ. (2019). Farklı branş öğretmenlerinin Türkçenin akademik başarıdaki rolüne yönelik farkındalığı. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 2(2), 106-119. https://doi.org/10.33400/kuje.559006



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.