Okul etkililiği araştırmaları yarım asırdan fazla bir süredir araştırmacılardan dikkate değer bir ilgi görmektedir. Söz konusu ilginin bir ürünü olarak da alanyazında oldukça zengin bir bilgi birikimi ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, detaylı bir alanyazın taraması neticesinde bu bilgi birikimini bibliyometrik bir yöntemle ortaya koyan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Alanyazındaki mevut boşluğu doldurmak amacıyla mevcut araştırma 1981-2021 yılları arasında Web of Science Core Collection veri tabanında indekslenen dergilerde okul etkililiği konusunda yayımlanan makaleleri çeşitli bibliyometrik göstergeler açısından incelemektedir. Veri tabanında tarama “school* effectiv*”, “effectiv* school*”, “effectiv* of school*”, “effectiv* in school*” terimleri ile aralarında “or” kullanılarak yürütülmüştür. Analize sadece İngilizce dilinde yayımlanan makaleler dahil edilmiştir. İlk tarama neticesinde 3089 çalışmaya ulaşılmış ancak araştırmanın ölçütleri ile örtüşmeyen çalışmalar hariç tutulduğunda analiz 1102 çalışma üzerinde yürütülmüştür. Bu bağlamda, araştırma bulguları araştırmaların genel görünümünü, 40 yılı aşkın bir süreçte yıllar içerisinde makalelerin yıllık frekans dağılımını, makale sayısı bağlamında en üretken araştırmacıları, dergileri, ülkeleri, toplam atıf sayısı bağlamında en etkili makaleleri, en sık tekrar eden yazar anahtar kelimelerini, anahtar kelimelerin birlikte görünürlüğünü, ortak yazarlık ağlarını ve ülkeler arası iş birliğini ortaya koymaktadır. Elde edilen bulguların okul etkililiği konusunda yürütülen araştırmaları ilgili göstergeler bağlamında yapılandırarak araştırmacıların konuya yönelik daha derin ve ayrıntılı bir bakış açısı geliştirmelerine yardımcı olacağı öngörülmektedir. Ayrıca, elde edilen bulgular temelinde gelecekte yürütülecek araştırmalara yönelik bazı öneriler getirilmiştir.
School effectiveness research has received considerable attention for over half a century, resulting in abundant literature. However, there is a gap in the literature in terms of presenting this knowledge base through a bibliometric analysis. To fill this gap, the current study examines the articles on school effectiveness published in journals indexed in the Web of Science Core Collection (WoS) database between 1981 and 2021. The search was conducted using the terms "school* effectiv*", "effectiv* school*", "effectiv* of school*", "effectiv* in school*" and "or" between them. Only articles published in the English language were included in the analysis. The initial search yielded a total of 3089 articles, but when the studies that did not satisfy the study's inclusion criteria were excluded, a total of 1102 studies remained. The research findings include the general profile of the articles, the annual frequency distribution of the articles by year, the most productive researchers, journals, and countries by the number of articles, the most influential articles in terms of the number of citations, the most frequently occurring author keywords, and their co-occurrence pattern. The findings also reveal co-authorship and cross-country collaboration patterns. The findings are anticipated to provide substantial implications for researchers to develop a deeper and more detailed insight into school effectiveness as a research field by structuring the existing literature. Additionally, some suggestions were made based on the findings.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |