Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzak Doğu Ülkelerinde Kültür Ekonomisi ve Endüstrisine İlişkin Yaklaşımlar

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 22 - 29, 30.06.2021

Öz

Dünyada kültür ekonomisi ve kültür endüstrisi son yıllarda giderek önem kazanmıştır. Küreselleşme ve teknolojinin yaygınlaşmasıyla birlikte kültürün turizm, ekonomi, eğitim, istihdam, yönetim gibi alanlarda etkin bir şekilde kullanımı, kültürü sürdürülebilir kalkınmanın itici güçlerinden biri haline getirmiştir. Bu bağlamda 2021 yılı, Birleşmiş Milletler 74. Genel Kurulu'nda “Sürdürülebilir Kalkınma için Uluslararası Yaratıcı Ekonomi Yılı” ilan edilmiştir. Kültür endüstrisinin bir parçası olan yaratıcı endüstrinin hem bireysel yaratıcılık hem de toplumsal yaratıcılığa vurgu yapması önemlidir. Günümüzde Batı dünyasının yanı sıra Uzak Doğu ülkelerinden Güney Kore, Japonya ve Çin gibi ülkeler, kültür endüstrisi alanında büyük atılımlar gerçekleştirerek ülkelerinin ekonomik büyüme ve kalkınmasına katkı sağlayan bölgenin öncü devletleri olarak dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, söz konusu ülkelerin kültür ekonomisi ve endüstrisine ilişkin yaklaşımları, örnek uygulamaları ve sonuçları ele alınmıştır. Ayrıca, kültürün kalkınmadaki rolü ve işlevine dönük örnek uygulamalardan hareketle bazı öneri ve teklifler de geliştirilmiştir.

Kaynakça

  • Adorno T (2005). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek, Çev. Erol Mutlu. Kitle İletişim Kuramları, Der. Erol Mutlu, Ankara: Ütopya Yayınevi, 240-249.
  • Adorno T (2012). Minima Moralia. çev. Orhan Koçak, Ahmet Doğukan. İstanbul: Metis Yayınları, 14.
  • Anheier H & Isar R Y (2008). The Cultural Economy. Part II: Cultural Indicators. Cultures and Globalization Series Vol. 2, London, Sage Publications, 26-29.
  • Azevedo M & Barbosa A (2014). The creative industries as an integrated factor in a sustainable model for Macao's economic development. Creative Industries Journal 7:2, 121-133.
  • Erataş F, Alptekin V & Uysal D (2013). Türkiye’de Kültür Ekonomisinin Gelişimine Yerel Bir Bakış, Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 25-47.
  • Hyejung J (2007). The Nature of Nationalism in the “Korean Wave”: A Framing Analysis of News Coverage about Korean Pop Culture. Conference Papers -- National Communication Association, 1. Retrieved from Communication & Mass Media Complete database 3.
  • İTO, (2010) Kültür Ekonomisi, Kültür Envanteri, Çerçeve Dergisi, Yıl.18, İstanbul, 54,18.
  • Kakiuchi E (2014). Cultural heritage protection system in Japan: current issues and prospects for the future. Tokyo: National Graduate Institute for Policy Studies,7-26.
  • Keskinbora K (2010). Kültür Ekonomisi için Bir Model: Dünden Bugüne Mardin. Çerçeve, Sayı 54, 32-41.
  • Kohen R & Kennedy P (2000). Global Socialogy, London, Macmillan Press.
  • Leriche F & Sylvie D (2010). Cultural Economy: An Opportunity to Boost Employment and Regional Development Regional Studies. 44. 807-811.
  • Li Q (2018). "Cultural Industries in China and Their Importance in Asian Communities" CLCWeb: Comparative Literature and Culture Vol. 20 Issue 3: 6.
  • Özdemir N (2012). Kültür Ekonomisi ve Yönetimi – Seçki, Hacettepe Yayınları, 1.b, Ankara.
  • Özkök E (1985). Kitlelerin Çözülüşü. Ankara: Tan Yayınları, 107.
  • Seung-Ho K & Joseph K (2014). The cultural industry policies of the Korean government and the Korean Wave, International Journal of Cultural Policy, 20:4, 422-439. Throsby P D (2001). Economics and Culture. Journal of Cultural Economics 27, 73–75.
  • Valean N S (2017). Creative Industries In South Korea: The Korean Wave, Facultat de Ciencies Juridiques i Economiques, Iniveristat Jaume. Final Project Work: 6-20.
  • Yıldırır K H (2016). Culture Economy for Economic Development: Assesments on Cultural Heritage in Turkey. European Scientific Journal. 12, 38-41.
  • URL-1. https://www.jetro.go.jp/en/reports/market/pdf/2005_27_r.pdf [Erişim tarihi: 21.01.2021] URL-2. http://whc.unesco.org/sustainabletourismtoolkit/sites/default/files/2.%20UNESCO%20%282006%29%20Tourism%2C%20Culture%20and%20Sustainable%20Development.pdf [Erişim tarihi: 21.01.2021]
  • URL-3. http://www.brandday.net/arastirmalar/kultur-sektoru-arastirmasi-h488.html. [Erişim tarihi: 21.01.2021]

The Approaches Regarding the Culture Economy and Industry in the Far East Countries

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 22 - 29, 30.06.2021

Öz

In the world, the culture economy and the culture industry have become increasingly important in recent years. With the spread of globalization and technology, the effective use of culture in areas such as tourism, economy, education, employment and management has made culture one of the driving forces of sustainable development. In this context, the year 2021 was declared as "International Creative Economy Year for Sustainable Development" at the 74th General Assembly of the United Nations. It is important that the creative industry, which is the part of the culture industry, emphasizes both individual creativity and social creativity. Today, apart from the Western world, countries such as South Korea, Japan and China from the Far East countries attract attention as the leading states of the region that contribute to the economic growth and development of their countries by making great strides in the field of culture industry. In this study, the approaches, sample practices and results of these countries regarding the culture economy and industry were discussed. In addition, some suggestions and proposals have been developed based on sample practices regarding the role and function of culture in development.

Kaynakça

  • Adorno T (2005). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek, Çev. Erol Mutlu. Kitle İletişim Kuramları, Der. Erol Mutlu, Ankara: Ütopya Yayınevi, 240-249.
  • Adorno T (2012). Minima Moralia. çev. Orhan Koçak, Ahmet Doğukan. İstanbul: Metis Yayınları, 14.
  • Anheier H & Isar R Y (2008). The Cultural Economy. Part II: Cultural Indicators. Cultures and Globalization Series Vol. 2, London, Sage Publications, 26-29.
  • Azevedo M & Barbosa A (2014). The creative industries as an integrated factor in a sustainable model for Macao's economic development. Creative Industries Journal 7:2, 121-133.
  • Erataş F, Alptekin V & Uysal D (2013). Türkiye’de Kültür Ekonomisinin Gelişimine Yerel Bir Bakış, Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 25-47.
  • Hyejung J (2007). The Nature of Nationalism in the “Korean Wave”: A Framing Analysis of News Coverage about Korean Pop Culture. Conference Papers -- National Communication Association, 1. Retrieved from Communication & Mass Media Complete database 3.
  • İTO, (2010) Kültür Ekonomisi, Kültür Envanteri, Çerçeve Dergisi, Yıl.18, İstanbul, 54,18.
  • Kakiuchi E (2014). Cultural heritage protection system in Japan: current issues and prospects for the future. Tokyo: National Graduate Institute for Policy Studies,7-26.
  • Keskinbora K (2010). Kültür Ekonomisi için Bir Model: Dünden Bugüne Mardin. Çerçeve, Sayı 54, 32-41.
  • Kohen R & Kennedy P (2000). Global Socialogy, London, Macmillan Press.
  • Leriche F & Sylvie D (2010). Cultural Economy: An Opportunity to Boost Employment and Regional Development Regional Studies. 44. 807-811.
  • Li Q (2018). "Cultural Industries in China and Their Importance in Asian Communities" CLCWeb: Comparative Literature and Culture Vol. 20 Issue 3: 6.
  • Özdemir N (2012). Kültür Ekonomisi ve Yönetimi – Seçki, Hacettepe Yayınları, 1.b, Ankara.
  • Özkök E (1985). Kitlelerin Çözülüşü. Ankara: Tan Yayınları, 107.
  • Seung-Ho K & Joseph K (2014). The cultural industry policies of the Korean government and the Korean Wave, International Journal of Cultural Policy, 20:4, 422-439. Throsby P D (2001). Economics and Culture. Journal of Cultural Economics 27, 73–75.
  • Valean N S (2017). Creative Industries In South Korea: The Korean Wave, Facultat de Ciencies Juridiques i Economiques, Iniveristat Jaume. Final Project Work: 6-20.
  • Yıldırır K H (2016). Culture Economy for Economic Development: Assesments on Cultural Heritage in Turkey. European Scientific Journal. 12, 38-41.
  • URL-1. https://www.jetro.go.jp/en/reports/market/pdf/2005_27_r.pdf [Erişim tarihi: 21.01.2021] URL-2. http://whc.unesco.org/sustainabletourismtoolkit/sites/default/files/2.%20UNESCO%20%282006%29%20Tourism%2C%20Culture%20and%20Sustainable%20Development.pdf [Erişim tarihi: 21.01.2021]
  • URL-3. http://www.brandday.net/arastirmalar/kultur-sektoru-arastirmasi-h488.html. [Erişim tarihi: 21.01.2021]
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Arkeoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ersan Uz Bu kişi benim 0000-0002-2832-482X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uz, E. (2021). Uzak Doğu Ülkelerinde Kültür Ekonomisi ve Endüstrisine İlişkin Yaklaşımlar. Kültürel Miras Araştırmaları, 2(1), 22-29.

CC-BY-SA_icon.svg Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License tarafından lisanslanmıştır.