Harold Pinter’s first play The Room (1957) displays the characteristics of “the uncanny” (unheimlich) developed by Ernest Jentsch and Sigmund Freud. Jentsch’s dichotomy between the concepts of “new, foreign, hostile” and “old, known, familiar”, the tension between animate and inanimate entities, or machine-like beings have certain reflections in the play. His dichotomy is illustrated in the components of “the room”, “the couples”, “the man in the basement”, and “the blind Negro”. In a similar fashion, how Freud approaches to the concept of “the uncanny” resonates with the play. This is particularly clear in the components of “repressed feelings of earlier years”, “involuntary repetitions”, “the double pattern”. Therefore, this article argues that Pinter’s play portrays most of the characteristics of both Jentsch and Freud’s interpretation of the uncanny. Besides, otherness as a term contributes to the formation of the feeling of uncanny throughout the text by providing a robust reinforcement for its perception.
Harold Pinter’ın ilk tiyatro oyunu olan Oda (1957) Ernest Jentsch ve Sigmund Freud tarafından geliştirilen tekinsiz (unheimlich) duygusunun özelliklerini taşımaktadır. Jentsch’in “yeni, yabancı, hasmane” ve “eski, bilinen, tanıdık” kavramları arasında; canlı ve cansız varlıklar veya makinemsi oluşlar arasındaki gerilimde tespit ettiği ikiliğin tiyatro oyununda karşılığı vardır. Yazarın bahsettiği ikilik “oda”, “çiftler”, “bodrumdaki adam” ve “kör zenci” bileşenlerinde resmedilmiştir. Benzer şekilde, Freud’un “tekinsiz” kavramına yaklaşımının yansımalarını oyunda görmek mümkündür. Özellikle “erken yıllardaki bastırılmış duygular”, “istemsiz tekrarlar” ve “çift örnekler” gibi bileşenlerde bunu görmek olasıdır. Dolayısıyla, bu makale Jentsch ve Freud’un “tekinsiz” kavramının yorumunun birçok özelliğini Pinter’ın tiyatro oyununun sergilediğini iddia etmektedir. Bunun yanı sıra, “ötekilik” terimi tekinsiz duygusunun oluşumuna güçlü bir algı meydana getirerek oyun boyunca katkıda bulunmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |