Restorasyon dönemi İngiltere’si İngiliz toplumunda kültür ve edebiyat açısından yeni bir dönemi işaret etmektedir. Restorasyon dönemi İngiliz tiyatrosunda kadınlar ilk defa tiyatro sahnelerinde profesyonel olarak rol almanın yanı sıra tiyatro oyunları yazarak daha önce erkelere özgü bu alanda söz sahibi olmaya başlamışlardır. Fakat kadın oyun yazarları tarafından yazılan bu oyunlar kadınlara özgü domestik konular ve kadınlara biçilen itaat, iffet ve sadakat rollerini benimsemişlerdir. Kadınların temsili bakımından ataerkil söylemleri devam ettirse de, 17. yüzyılın son döneminde Aphra Behn’i takip eden bazı kadın oyun yazarları daha çok feminist bakış açısıyla kadının ataerkil toplumdaki yeri ve konumu hususunda aykırı fikirler ve söylem içerisinde oyunlarını yazmışlardır. Yazılan bu oyunlarda daha önce erkek bakış açısıyla temsil edilen kadın bu kez bir kadın yazar gözüyle erkek egemen dünyaya başkaldıran ve onlara biçilen cinsiyet rollerini reddeden bir anlayışla sergilenmiştir. Delarivier Manley, the Royal Mischief adlı trajedisinde bu hususları yansıtarak, feminist bir bakış açısıyla oyunun başkarakterine erkek rolü yüklemiş ve daha önce erkek oyun yazarları tarafından sıklıkla sergilenen “erkeğin kadına bakışını” ve cinsiyet rollerini tersine çevirerek bu söylemleri bertaraf etmeyi amaçlamıştır. The Royal Mischief oyununda, bu bağlamda, Manley oyunun başkahramanı olan Homais’i erkek egemen dünyaya meydan okuyan güçlü bir kahraman olarak çizerek, bu anlamda ilk defa erotik arzu ve şehvetin erkeklere karşı bir kadın tarafından oluşumunu yansıtmaktadır.
Feminizm Delarivier Manley Restorasyon Tiyatrosu Kadın Bakışı The Royal Mischief
Women’s professional involvement in drama dates back to the restoration period in England, during which female dramatists emerged in English drama both as playwrights and actresses. The plays written by the female dramatists included mostly domestic issues, modesty, obedience, and chastity in the early restoration period, following the traits of the patriarchal authors depicting women within the limits of female virtue. Aphra Behn emerged as one of the most important and well-known dramatists of her period, who later encouraged a group of female dramatists, including Delarivier Manley, Catherine Trotter, and Mary Pix. These dramatists demonstrated female solidarity and contributed to each other’s writing, giving way to the rise of the early feminist drama in England through their plays on the question of women and their conditions in the society, challenging the patriarchal discourse. They also adopted a more radical voice sometimes by subverting the established gender roles and male gaze at times. Furthermore, these female dramatists mostly parodied and subverted traditional male libertinism as appeared in many of the restoration comedies and tragedies. Delarivier Manley, in this respect, wrote a series of plays in the direction of “proto-feminist” discourse and reversed the gender roles by giving voice to the female protagonists in her plays, especially in The Royal Mischief.
feminism Delarivier Manley Restoration Drama Female Gaze The Royal Mischief
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları, Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 9 |