Edebiyat alanında uyarlama/film çalışmalarına daha çok araştırmacının özgün makaleler üretmesiyle birlikte artan bir ilgi gösterilmektedir. Disiplinlerarası ve metinlerarası doğasından ötürü uyarlama/film çalışmaları, beşeri bilimlerdeki araştırmacılara daha önce yayımlanmamış öncü araştırmalar ortaya çıkarma imkânı sunmaktadır. Bu makale edebiyat alanında uyarlama/film çalışmalarının anlam ve önemini vurgulamakta ve filologlara uyarlama/film çalışmalarına aktif olarak dâhil olma hususunda çağrıda bulunmaktadır. Makale, ilk bölümünde filmin edebiyat eserlerinden farklı olmayan bir sanat türü olduğu görüşünü savunmaktadır. Çalışma, aynı zamanda edebiyat ve sinema arasında köprüler kurmaya yönelik bir aracı işlevine sahip olan uyarlama/film çalışmalarına ait öncüleri irdelemekte ve bu iki alan arasındaki karşılıklı ilişkiyi analiz etmektedir. Çalışma daha sonra Batı akademisindeki uyarlama/film çalışmalarının en etkili isimlerini ve eğilimlerini mercek altına almaktadır. Son olarak makale, Türk akademiyasındaki uyarlama/film çalışmalarının bir çerçevesini çizmekte ve bu araştırma alanındaki en üretken araştırmacılara ve onların çalışmalarına kısa ve öz bir bakış sunmaktadır. Çalışmanın sonucunda filoloji alanında uyarlamanın/film çalışmalarının önemi vurgulanmakta ve beşeri bilimlerde çalışma yapan araştırmacıların film analizleri yaratma konusunda aktif olmalarını, özellikle edebiyat kuramları aracılığıyla film analizleri üretmeleri teşvik edilmektedir. Sonuç olarak makale, edebiyat alanında film filolojisinin gerekliliğini ve buna dair çalışmaların yaygın biçimde uygulanmasını savunmaktadır.
uyarlama çalışmaları film çalışmaları film filolojisi edebi eleştiri Türk akademiyası
Adaptation/film studies is displayed a growing interest in literature as more scholars take up articles to produce authentic research. Due to its interdisciplinary and intertextual nature, adaptation/film studies provide scholars of humanities the means to create preliminary works never published before. This article articulates the importance of adaptation/film studies in literature and calls upon philologists to become actively engaged in the field of adaptation/film studies. Initially, the study defends the view that film is a form of art, no different from works of literature. The article also explores adaptation/film studies with the intermediary function of building bridges between literature and cinema by looking into forerunners and analysing the mutual relationship between these two spheres. The study then examines adaptation/film studies in western academia by stating the most influential names and tendencies. Finally, the article draws an outline of adaptation/film studies in Turkish scholarship and delivers a concise overview of the most productive scholars and their works in this area of research. The study concludes by highlighting the importance of adaptation/film in philology and urges scholars of the humanities to become actively involved in generating analyses of films particularly through the critical lens of literary theory. Thus, the article advocates the necessity and widespread application of film philology in literature departments.
adaptation studies film studies film philology literary theory Turkish scholarship
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 13 |