Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Distorted Memory in Antonio Tabucchi's Story of Night, Sea or Distance

Yıl 2023, Sayı: 16, 60 - 76, 10.03.2023
https://doi.org/10.46250/kulturder.1220050

Öz

Memory is a concept that includes not only remembering something but also forgetting it. Because remembering and forgetting are two phenomena that act together. Memory can be shaped according to history, place, to various symbols, or it can be shaped according to some traumas. Post-traumatic memory facts distort memories, producing false memories in their place. The concept of trauma, which triggers the distortion of memory, has been the subject of various types of art such as literature. Novels, in which the memories are never reliable and the truth and memory are distorted, are quite common. The literary works published in Europe, especially after the Second World War, reveal the strong relationship of memory with literature. In this study, it will be examined how the distorted memory is shaped in the story of Night, Sea or Distance in the book Angelo Nero [The Black Angel] by Antonio Tabucchi, one of the important names of Contemporary Italian literature. While making this analysis, Fernando Pessoa and the effect of his period on both the author and the work will be included. Night, Sea or Distance describes a tragic night in November 1969 when four friends (Tiago, Luisa, Michel, Joana) are subjected to searches and threats by political police agents after chatting with the poet Tadeus, in his fifties, about poetry. This night of fear and violence, which took place during the Salazar dictatorship in Portugal, sheds light on the historical and collective memory of the period, while also presenting the distortion of bad memories with imagination.

Kaynakça

  • Assmann, Aleida (2015). Ricordare. Bologna: Il Mulino.
  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek. Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev. Ayşe Tekin. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Augé, Marc (2022). Unutma Biçimleri. Çev. Mehmet Sert. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bakırcıoğlu, Rasim (2012). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bedin, Cristiano (2018). Oltre il tempo, la memoria e la saudade. Roma: Aracne Editrice.
  • Bedin, Cristiano (2019). Il viaggiatore metaforico. Napoli: Paolo Loffredo Editore.
  • Çimen, Ali (2010). Tarihi Değiştiren Diktatörler. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Draaisma, Douwe (2007). Bellek Metaforları, Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çev. Gürol Koca. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Halbwachs, Maurice (2018). Kolektif Hafıza. Çev. Banu Barış. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Jansen, Monica (2002). Il Dibattito Sul Postmoderno In Italia. Firenze: Franco Cesati Editore.
  • Molino, Michael R. (2012). “Traumatic Memory and Narrative Isolation in Ishiguro's A Pale View of Hills”. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 53: 322- 336.
  • Pessoa, Fernando (2012). Pessoa Pessoa’yı Anlatıyor. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Pessoa, Fernando (2018). Başıboş Bir Yolculuktan Notlar. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Pessoa, Fernando (2021). Uzaklıklar, Eski Denizler. Çev. Cevat Çapan. İstanbul: Can Yayınları.
  • Simpson, Duncan & Louceiro, Ana (2021). “Everyday Life under the PIDE: A Quantitative Survey on the Relations between Ordinary Citizens and Salazar’s Political Police (1955–74)”. International Journal of Iberian Studies, 34(3): 195-216.
  • Simpson, Duncan (2021). “Approaching the PIDE ‘From Below’: Petitions, Spontaneous Applications and Denunciation Letters to Salazar’s Secret Police in 1964”. Contemporary European History, 30(3): 398-413.
  • Tabucchi, Antonio (1998). Damasceno Monteiro’nun Kayıp Başı. Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları.
  • Tabucchi, Antonio (2003). Autobiografie altrui. Poetiche a posteriori. Milano: Feltrinelli.
  • Tabucchi, Antonio (2018). Kara Melek. Çev. Neyyire Gül Işık. İstanbul: Can Yayınları.

Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek

Yıl 2023, Sayı: 16, 60 - 76, 10.03.2023
https://doi.org/10.46250/kulturder.1220050

Öz

Bellek sadece bir şeyin hatırlanmasını değil, aynı zamanda unutulmasını da içeren kavramdır. Çünkü hatırlama ve unutma hep birlikte hareket eden iki olgudur. Bellek tarihe, mekâna, çeşitli sembollere göre şekillenebildiği gibi bazı travmalara göre de şekillenebilir. Travma sonrası bellek, gerçekleri, anıları çarpıtarak onların yerine sahte anılar üretir. Hafızanın bozulmasını tetikleyen travma kavramı edebiyat gibi çeşitli sanat dallarına konu olmuştur. Anıların hiçbir zaman güvenilir olmadığı, gerçeğin ve hafızanın çarpıtıldığı romanlar oldukça yaygındır. Avrupa'da özellikle İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra yayımlanan edebî eserler, hafızanın edebiyatla olan güçlü ilişkisini gözler önüne serer. Bu çalışmada çağdaş İtalyan edebiyatının önemli isimlerinden Antonio Tabucchi’nin Angelo Nero [Kara Melek] isimli kitabında yer alan “Gece, Deniz ya da Uzaklık” öyküsünde çarpıtılmış belleğin nasıl şekillendiği incelenecektir. Bu inceleme yapılırken Fernando Pessoa ve yaşadığı dönemin hem yazar hem de eser üzerinde bıraktığı etkiye de yer verilecektir. “Gece, Deniz ya da Uzaklık”, Kasım 1969'da dört arkadaşın (Tiago, Luisa, Michel, Joana), ellili yaşlardaki şair Tadeus ile şiir hakkında sohbet ettikten sonra, siyasi polis ajanların arama ve tehditlerine maruz kaldıkları trajik bir geceyi anlatmaktadır. Portekiz'deki Salazar diktatörlüğü döneminde geçen bu korku ve şiddet dolu gece, dönemin tarihsel ve kolektif belleğine ışık tutarken hayal gücü ile kötü anıların çarpıtılmasını da okura sunar.

Kaynakça

  • Assmann, Aleida (2015). Ricordare. Bologna: Il Mulino.
  • Assmann, Jan (2015). Kültürel Bellek. Eski Yüksek Kültürlerde Yazı, Hatırlama ve Politik Kimlik. Çev. Ayşe Tekin. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Augé, Marc (2022). Unutma Biçimleri. Çev. Mehmet Sert. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bakırcıoğlu, Rasim (2012). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bedin, Cristiano (2018). Oltre il tempo, la memoria e la saudade. Roma: Aracne Editrice.
  • Bedin, Cristiano (2019). Il viaggiatore metaforico. Napoli: Paolo Loffredo Editore.
  • Çimen, Ali (2010). Tarihi Değiştiren Diktatörler. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Draaisma, Douwe (2007). Bellek Metaforları, Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi. Çev. Gürol Koca. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Halbwachs, Maurice (2018). Kolektif Hafıza. Çev. Banu Barış. Ankara: Heretik Yayınları.
  • Jansen, Monica (2002). Il Dibattito Sul Postmoderno In Italia. Firenze: Franco Cesati Editore.
  • Molino, Michael R. (2012). “Traumatic Memory and Narrative Isolation in Ishiguro's A Pale View of Hills”. Critique: Studies in Contemporary Fiction, 53: 322- 336.
  • Pessoa, Fernando (2012). Pessoa Pessoa’yı Anlatıyor. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Pessoa, Fernando (2018). Başıboş Bir Yolculuktan Notlar. Çev. Işık Ergüden. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Pessoa, Fernando (2021). Uzaklıklar, Eski Denizler. Çev. Cevat Çapan. İstanbul: Can Yayınları.
  • Simpson, Duncan & Louceiro, Ana (2021). “Everyday Life under the PIDE: A Quantitative Survey on the Relations between Ordinary Citizens and Salazar’s Political Police (1955–74)”. International Journal of Iberian Studies, 34(3): 195-216.
  • Simpson, Duncan (2021). “Approaching the PIDE ‘From Below’: Petitions, Spontaneous Applications and Denunciation Letters to Salazar’s Secret Police in 1964”. Contemporary European History, 30(3): 398-413.
  • Tabucchi, Antonio (1998). Damasceno Monteiro’nun Kayıp Başı. Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları.
  • Tabucchi, Antonio (2003). Autobiografie altrui. Poetiche a posteriori. Milano: Feltrinelli.
  • Tabucchi, Antonio (2018). Kara Melek. Çev. Neyyire Gül Işık. İstanbul: Can Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Kurtuluş 0000-0002-4978-6361

Yayımlanma Tarihi 10 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Kurtuluş, Y. (2023). Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek. Kültür Araştırmaları Dergisi(16), 60-76. https://doi.org/10.46250/kulturder.1220050
AMA Kurtuluş Y. Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek. KAD. Mart 2023;(16):60-76. doi:10.46250/kulturder.1220050
Chicago Kurtuluş, Yasemin. “Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz Ya Da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 16 (Mart 2023): 60-76. https://doi.org/10.46250/kulturder.1220050.
EndNote Kurtuluş Y (01 Mart 2023) Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek. Kültür Araştırmaları Dergisi 16 60–76.
IEEE Y. Kurtuluş, “Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek”, KAD, sy. 16, ss. 60–76, Mart 2023, doi: 10.46250/kulturder.1220050.
ISNAD Kurtuluş, Yasemin. “Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz Ya Da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek”. Kültür Araştırmaları Dergisi 16 (Mart 2023), 60-76. https://doi.org/10.46250/kulturder.1220050.
JAMA Kurtuluş Y. Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek. KAD. 2023;:60–76.
MLA Kurtuluş, Yasemin. “Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz Ya Da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 16, 2023, ss. 60-76, doi:10.46250/kulturder.1220050.
Vancouver Kurtuluş Y. Antonio Tabucchi’nin Gece, Deniz ya da Uzaklık Öyküsünde Çarpıtılmış Bellek. KAD. 2023(16):60-76.