Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Influences of Chinese Tang Poetry in Gustav Mahler's Symphony Das Lied von der Erde

Yıl 2023, Sayı: 18, 104 - 127, 10.09.2023
https://doi.org/10.46250/kulturder.1308432

Öz

Although each historical era, nation, culture, and art form has its own individual principles, the reflections of life’s challenges on human emotions have remained unchanged for centuries, creating similar effects on the soul of individuals who feel sadness, regardless of different time periods and cultures. For this reason, artists around the world have been able to connect with each other and interpret each other’s emotions through their works, despite time differences of hundreds of years and thousands of kilometers of distance. Austrian conductor and composer Gustav Mahler, one of the most famous composers of the 20th century, created his symphony Das Lied von der Erde [The Song of the Earth], inspired by the poems of the Chinese Tang Dynasty poets who lived in the 8th century. Mahler, who drew inspiration from the natural world depictions, the cycle of life, the meaning of life, and the human destiny contained in Tang poems, made some arrangements in these poems, which he saw as a reflection of the personal pains he experienced in the last period of his life, and presented his work to his listeners with a wider impact than the original poems. In this study, the originals of the mentioned Tang poems and Mahler's words for Das Lied von der Erde were translated into our language, and a comparative analysis was made between the original poems and Mahler's words, and the traces of Chinese poetry in Mahler's work were determined.

Kaynakça

  • Chen, Yixin (1980). Meng Haoran Shiji Kao Bian. [Meng Haoran Şiirleri Eleştirisi]. Hunan: Hunan Renmin Chuban She.
  • Kirilen, Gürhan (2010). “Tang Dönemi Şiiri: Üç Şiir Üç Şair; Li Bai, Lu Zhaolin, Shi Juanwu”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 50(2): 221-229.
  • Laozi (2022). Yol ve Erdem. Çev. Gonca Ünal. İstanbul: Can Yayınları.
  • Ma, Xiaodi (1988). “Wangwei yu Qianqi (Wangwei ve Qianqi)”. Kyoto University Zhongguo Wenxue Bao, 39: 75-96.
  • Mahler, Gustav (1996). Klasik Müzik Koleksiyonu Kitapçığı. İstanbul: Boyut Matbaacılık.
  • Pamir, Leyla (1981). Müzikte Yaratıcının Gücü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Pamuk Öztürk, Nuray (2020). “Tang Hanedanlığı Dönemi Çin Şiiri, Wang Wei ve Meng Haoran’ın ‘Beş İmli Dört Mısralı Şiir’ Özelliğine Göre Yazılmış Şiirleri Üzerine Bir İnceleme”. Söylem Dergisi, 5(2): 405-414.
  • Qian, Renkang (2000). “Dadi Zhi Ge” Geci Suyuan”. [Yeryüzünün Şarkısı İzlerini Takip Etmek]. Yinyue Yishu Qikan, 2: 12-19.
  • Ren, Meng (2008). “Mahler’s Concept of Chinese Art in his Das Lied von der Erde”. Maynooth Musicology Postgraduate Journal, 1: 154-178.
  • Tang, Yan (1982). “Lun Daojia Sixiang Dui Libai De Yingxiang”. [Taoizim Düşüncesinin Libai’a Etkisi]. Anhui Daxue Zhexuxi Xueshu Qikan, 115-118.
  • URL-1: “Das Lied von der Erde, Yellow Barn”. www.yellowbarn.org/sites/default/files/mahler-erde-bklt-web-2.pdf (Erişim: 18. 05.2023).
  • URL-2: “Dadi Zhi Ge Tang Shi”. https://baike.baidu.com/item/%E5%A4%A7%E5%9C%B0%E4%B9%8B%E6%AD%8C/6235681 (Erişim: 18.05.2023).
  • Wang, Jie (2022). “Imitation, and Innovation: On the Influence of Traditional Chinese Music Culture on Western Musical Composition”. Proceedings of the 2022 International Conference on Science Education and Art Appreciation SEAA, 1159-1164.
  • Yan, Baoyu (2000a). “Ma Lei ‘Dadi Zhi Ge’ de Wen Geci Han Yi Yiji Yu Yuan Tangshi de Bijiao”. [Mahler'in Yeryüzünün Şarkısı Eserinin Almanca Sözleri ve Orijinalleri Araştırması]. Zhong Yang Yin Yue Xueyuan Yinyue Yanjiu Ji Kan, 3: 19-27.
  • Yan, Baoyu (2000b). “Shi ‘Shijimo Qingxu’ Haishi Tangshi Yijing? Tan Ma Lei ‘Dadi Zhi Ge’ De Yinyue Neihan”. [Yüzyılın Sonundaki Duygular mı Yoksa Tang Şiirinin Ruh Hali mi? Mahler'in Yeryüzünün Şarkısı’nın Müzikteki Çağrışımı Üzerine]. Zhong Yang Yin Yue Xueyuan Yinyue Yanjiu Ji Kan, 3: 19-27.
  • Zhao, Limei (2011). “Libai de Daojia Sixiang”. [Libai’ın Taoizm Görüşü]. Yunan Zhongyi Xueyuan Academic Exploration, 12: 106-109.

Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde'de Çin Tang Şiiri İzleri

Yıl 2023, Sayı: 18, 104 - 127, 10.09.2023
https://doi.org/10.46250/kulturder.1308432

Öz

Her tarihi dönem, her millet, her kültür ve her sanat türü kendi bireysel prensiplerine sahip olmakla birlikte, yaşamsal zorlukların insan duygularına olan yansımaları asırlar boyunca değişmemiş; hüzün, farklı zaman dilimlerinde ve bambaşka kültürlerde de olsa, hisseden insanın ruhunda benzer etkiler yaratmıştır. Bu nedenle, aralarında yüzlerce yıllık zaman farkı ve binlerce kilometrelik mesafe de olsa, dünyadaki sanatçılar birbirleriyle bağlantı kurabilmiş ve eserleriyle birbirlerinin duygularına tercüman olabilmişlerdir. 20. yüzyılın en ünlü bestecilerinden olan Avusturyalı orkestra şefi Gustav Mahler, 8. yüzyılda eser vermiş olan Çin Tang dönemi şairlerinin şiirlerinden esinlenerek, “yaratıcılığının tacı” olarak bilinen senfonisi Das Lied von der Erde’yi [Yeryüzünün Şarkısı] yaratmıştır. Tang şiirlerinin içerdiği doğal dünya tasvirlerinden, yaşam döngüsünden, hayatın anlamından ve insan kaderinden feyz alan Mahler, hayatının son döneminde yaşadığı kişisel acılarının yansıması olarak gördüğü bu şiirlerde bazı düzenlemeler yapmış ve etki alanı orijinal şiirlerden daha geniş olan senfoni eserini dinleyicileriyle buluşturmuştur. Bu çalışmada, bahsi geçen Tang şiirlerinin orijinalleri ile Mahler’in Das Lied von der Erde için düzenlediği sözler dilimize tercüme edilerek orijinal şiirler ile Mahler’in sözleri arasında karşılaştırmalı bir inceleme yapılmış ve Mahler’in eserindeki Çin şiiri izleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Chen, Yixin (1980). Meng Haoran Shiji Kao Bian. [Meng Haoran Şiirleri Eleştirisi]. Hunan: Hunan Renmin Chuban She.
  • Kirilen, Gürhan (2010). “Tang Dönemi Şiiri: Üç Şiir Üç Şair; Li Bai, Lu Zhaolin, Shi Juanwu”. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 50(2): 221-229.
  • Laozi (2022). Yol ve Erdem. Çev. Gonca Ünal. İstanbul: Can Yayınları.
  • Ma, Xiaodi (1988). “Wangwei yu Qianqi (Wangwei ve Qianqi)”. Kyoto University Zhongguo Wenxue Bao, 39: 75-96.
  • Mahler, Gustav (1996). Klasik Müzik Koleksiyonu Kitapçığı. İstanbul: Boyut Matbaacılık.
  • Pamir, Leyla (1981). Müzikte Yaratıcının Gücü. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Pamuk Öztürk, Nuray (2020). “Tang Hanedanlığı Dönemi Çin Şiiri, Wang Wei ve Meng Haoran’ın ‘Beş İmli Dört Mısralı Şiir’ Özelliğine Göre Yazılmış Şiirleri Üzerine Bir İnceleme”. Söylem Dergisi, 5(2): 405-414.
  • Qian, Renkang (2000). “Dadi Zhi Ge” Geci Suyuan”. [Yeryüzünün Şarkısı İzlerini Takip Etmek]. Yinyue Yishu Qikan, 2: 12-19.
  • Ren, Meng (2008). “Mahler’s Concept of Chinese Art in his Das Lied von der Erde”. Maynooth Musicology Postgraduate Journal, 1: 154-178.
  • Tang, Yan (1982). “Lun Daojia Sixiang Dui Libai De Yingxiang”. [Taoizim Düşüncesinin Libai’a Etkisi]. Anhui Daxue Zhexuxi Xueshu Qikan, 115-118.
  • URL-1: “Das Lied von der Erde, Yellow Barn”. www.yellowbarn.org/sites/default/files/mahler-erde-bklt-web-2.pdf (Erişim: 18. 05.2023).
  • URL-2: “Dadi Zhi Ge Tang Shi”. https://baike.baidu.com/item/%E5%A4%A7%E5%9C%B0%E4%B9%8B%E6%AD%8C/6235681 (Erişim: 18.05.2023).
  • Wang, Jie (2022). “Imitation, and Innovation: On the Influence of Traditional Chinese Music Culture on Western Musical Composition”. Proceedings of the 2022 International Conference on Science Education and Art Appreciation SEAA, 1159-1164.
  • Yan, Baoyu (2000a). “Ma Lei ‘Dadi Zhi Ge’ de Wen Geci Han Yi Yiji Yu Yuan Tangshi de Bijiao”. [Mahler'in Yeryüzünün Şarkısı Eserinin Almanca Sözleri ve Orijinalleri Araştırması]. Zhong Yang Yin Yue Xueyuan Yinyue Yanjiu Ji Kan, 3: 19-27.
  • Yan, Baoyu (2000b). “Shi ‘Shijimo Qingxu’ Haishi Tangshi Yijing? Tan Ma Lei ‘Dadi Zhi Ge’ De Yinyue Neihan”. [Yüzyılın Sonundaki Duygular mı Yoksa Tang Şiirinin Ruh Hali mi? Mahler'in Yeryüzünün Şarkısı’nın Müzikteki Çağrışımı Üzerine]. Zhong Yang Yin Yue Xueyuan Yinyue Yanjiu Ji Kan, 3: 19-27.
  • Zhao, Limei (2011). “Libai de Daojia Sixiang”. [Libai’ın Taoizm Görüşü]. Yunan Zhongyi Xueyuan Academic Exploration, 12: 106-109.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Karşılaştırmalı ve Ulusötesi Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gonca Unal Chiang 0000-0003-2577-4638

Yayımlanma Tarihi 10 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Unal Chiang, G. (2023). Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri. Kültür Araştırmaları Dergisi(18), 104-127. https://doi.org/10.46250/kulturder.1308432
AMA Unal Chiang G. Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri. KAD. Eylül 2023;(18):104-127. doi:10.46250/kulturder.1308432
Chicago Unal Chiang, Gonca. “Gustav Mahler’in Eseri Das Lied Von Der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 18 (Eylül 2023): 104-27. https://doi.org/10.46250/kulturder.1308432.
EndNote Unal Chiang G (01 Eylül 2023) Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri. Kültür Araştırmaları Dergisi 18 104–127.
IEEE G. Unal Chiang, “Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri”, KAD, sy. 18, ss. 104–127, Eylül 2023, doi: 10.46250/kulturder.1308432.
ISNAD Unal Chiang, Gonca. “Gustav Mahler’in Eseri Das Lied Von Der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri”. Kültür Araştırmaları Dergisi 18 (Eylül 2023), 104-127. https://doi.org/10.46250/kulturder.1308432.
JAMA Unal Chiang G. Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri. KAD. 2023;:104–127.
MLA Unal Chiang, Gonca. “Gustav Mahler’in Eseri Das Lied Von Der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 18, 2023, ss. 104-27, doi:10.46250/kulturder.1308432.
Vancouver Unal Chiang G. Gustav Mahler’in Eseri Das Lied von der Erde’de Çin Tang Şiiri İzleri. KAD. 2023(18):104-27.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0