Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Case Study on the Language Trends of Three Different Generations in Turkey

Yıl 2024, Sayı: 21, 167 - 184, 10.06.2024
https://doi.org/10.46250/kulturder.1445228

Öz

Each generation is influenced by commercial, economic, technological, political, and social developments specific to their era. These developments can introduce new words to individuals of that generation, and individuals may frequently use these words. Therefore, over time, each generation develops its unique vocabulary. This article presents the findings of a study conducted on the language usage and word preferences of the X, Y, and Z generations in Turkey. The study includes a total of 30 participants, with 10 from Generation X, 10 from Generation Y, and 10 from Generation Z. Participants were selected using appropriate or accessible sampling methods. The data collection tool for the study consisted of interviews consisting of 9 open-ended questions. Content analysis was applied as the data analysis method. Words commonly used by each generation were identified and interpreted using the Turkish Language Association dictionary. The obtained data particularly showed that the word preferences of Generation X differed from those of Generation Y and Z. The use of foreign-origin words was observed to be more common in Generations Y and Z, which is a result of globalization. Although it is known that the use of the internet, social media, and other digital communication channels has accelerated the introduction of English words into the language, it was observed that many words used by Generation Y have French origins, while Generation X, although in smaller numbers, used more Arabic-origin words compared to other generations.

Etik Beyan

Ethical approval was received from Kahramanmaraş Sütçü İmam University Social and Human Sciences Ethics Committee with decision number 4 dated 23.02.2024.

Kaynakça

  • Altunbay, Müzeyyen ve Bıçak, Nuray (2018). “Türkçe Eğitimi Derslerinde ‘Z Kuşağı’ Bireylerine Uygun Teknoloji Tabanlı Uygulamaların Kullanımı”. ZfWT Journal of World of Turks, 10(1): 127-142.
  • Clauson, Sir Gerard (1972). An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Oxford At The Clarendon Press.
  • Çelik, Adnan vd. (2004), “Aile İşletmelerinde Kuşak Çatışmasından Kaynaklanan Yönetim Sorunları: K. Maraş Aile İşletmelerinde Bir İnceleme”. 1. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı. Ed. Tamer Koçel. İstanbul, 191-195.
  • Çetin, Canan ve Karalar, Serol (2016). “X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma”. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28): 157-197.
  • Çokol, Elmas (2020). “Kuşak Çatışmaları Ekseninde Z Kuşağının Dili” International Journal of Languages' Education and Teaching, 8(2): 404-419.
  • Delahoyde, Theresa (2009). Generational Differences in Baccalaurate Nursing. Doctoral Thesis. Omaha: College of Saint Mary.
  • Duman, Zeki (2019). Kuşak Çatışması, X ve Z Kuşağı Üzerine Sosyolojik Bir Çalışma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keleş, Hatice Necla (2013). “Girişimcilik Eğiliminin Kuşak Farkına Göre İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(26): 23-43.
  • Kırık, Ali Murat ve Köyüstü, Sevda (2018). “Z Kuşağı Konusunda Yapılmış Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2): 1497-1518.
  • Kocasavaş, Yıldız (2010). “Kuşaklar Arasındaki İletişimde Etkili ve Kalıcı Dil Eğitiminin Önemi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 151-160.
  • Koçak, Abdullah ve Arun, Özgür (2006). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”. Selçuk İletişim Dergisi, 4(3): 21-28.
  • Kuru, İlknur (2014). Y Kuşağı ve İş Yaşam Dengesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kyles, Dana (2005). “Managing Your Multigenerational Workforce”. Strategic Finance, 87(6): 52-55.
  • Özden, Aybike Tuba (2019). “Pozitif Algının ve Tüketici Karar Verme Tarzlarının Y ve Z Kuşakları”. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 5(1): 1-20.
  • Özsarı, Haluk vd. (2016). “Hastane Web Site Performanslarının Halkla İlişkiler ve Tanıtım Açısından İncelenmesi: Türkiye, Hindistan ve İrlanda Örnekleri”. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4: 209-217.
  • Öztürk, Ali Özgün (2019). Dil İnkılabının Türkçenin Söz Varlığına Etkileri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Şafak, Zehra ve Bilginsoy, Mertcan (2019). “Kırklareli Merkez Örnekleminde Z Kuşağı Gençlerinin Sosyal Medyadaki Yeni Kelimeleri Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Nicel Bir Yaklaşım”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, ÖS5: 125-136.
  • Toruntay, Hatice (2011). Takım Rolleri Çalışması: X ve Y Kuşağı Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türk, Aycan (2013). Y Kuşağı. İstanbul: Kafekültür Yayıncılık.
  • URL-1: TDK Çevrimiçi Sözlük. www.tdk.gov.tr (Erişim: 25.02.2024).
  • Yüksekbilgili, Zeki (2015). “Türkiye’de Y Kuşağının Yaş Aralığı”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53): 259-267.

Türkiye'deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması

Yıl 2024, Sayı: 21, 167 - 184, 10.06.2024
https://doi.org/10.46250/kulturder.1445228

Öz

Her kuşak kendi dönemine göre farklı ticari, ekonomik, teknolojik, siyasal ve sosyal gelişmelerden etkilenir. Bu alanlardaki gelişmeler o kuşağın bireylerine yeni kelimeler kazandırabilir ve bireyler bu kelimeleri sıklıkla kullanabilir. Bu nedenle, zamanla her kuşağın kendine has bir kelime dağarcığı oluşur. Bu makalede Türkiye’deki X, Y ve Z kuşağının dili kullanma ve kelime tercihleri üzerine yapılan bir araştırmanın bulguları ortaya konulmaktadır. Araştırmada, 10 X kuşağı, 10 Y kuşağı ve 10 Z kuşağı olmak üzere toplam 30 katılımcı yer almaktadır. Katılımcılar uygun veya erişilebilir örneklem yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı 9 açık uçlu sorudan oluşan mülakatlardır. Veri analiz yöntemi olarak içerik analizi uygulanmıştır. Kuşaklar tarafından sıklıkla kullanılan kelimeler belirlenip Türk Dil Kurumu sözlüğünden faydalanılarak yorumlanmıştır. Elde edilen veriler bilhassa X ile Y-Z kuşaklarının kelime tercihlerinin farklı olduğunu göstermiştir. Yabancı kökenli kelime kullanımının Y ve Z kuşaklarında daha fazla olduğu görülmüştür. Bu, küreselleşmenin bir sonucudur. Her ne kadar, internet kullanımının, sosyal medyanın ve diğer dijital iletişim kanallarının İngilizce kelimelerin dile girişini hızlandırdığı bilinse de özellikle Y kuşağının kullandığı birçok kelimenin Fransızca kökenli olduğu görülmüştür. X kuşağında ise sayısı çok fazla olmamakla birlikte diğer kuşaklardan daha fazla Arapça kökenli kelime kullanıldığı tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu’ndan 23.02.2024 tarihli 4 numaralı kararı ile etik onay alınmıştır.

Kaynakça

  • Altunbay, Müzeyyen ve Bıçak, Nuray (2018). “Türkçe Eğitimi Derslerinde ‘Z Kuşağı’ Bireylerine Uygun Teknoloji Tabanlı Uygulamaların Kullanımı”. ZfWT Journal of World of Turks, 10(1): 127-142.
  • Clauson, Sir Gerard (1972). An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish. Oxford: Oxford At The Clarendon Press.
  • Çelik, Adnan vd. (2004), “Aile İşletmelerinde Kuşak Çatışmasından Kaynaklanan Yönetim Sorunları: K. Maraş Aile İşletmelerinde Bir İnceleme”. 1. Aile İşletmeleri Kongresi Kongre Kitabı. Ed. Tamer Koçel. İstanbul, 191-195.
  • Çetin, Canan ve Karalar, Serol (2016). “X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma”. Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28): 157-197.
  • Çokol, Elmas (2020). “Kuşak Çatışmaları Ekseninde Z Kuşağının Dili” International Journal of Languages' Education and Teaching, 8(2): 404-419.
  • Delahoyde, Theresa (2009). Generational Differences in Baccalaurate Nursing. Doctoral Thesis. Omaha: College of Saint Mary.
  • Duman, Zeki (2019). Kuşak Çatışması, X ve Z Kuşağı Üzerine Sosyolojik Bir Çalışma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Keleş, Hatice Necla (2013). “Girişimcilik Eğiliminin Kuşak Farkına Göre İncelenmesi”. Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(26): 23-43.
  • Kırık, Ali Murat ve Köyüstü, Sevda (2018). “Z Kuşağı Konusunda Yapılmış Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2): 1497-1518.
  • Kocasavaş, Yıldız (2010). “Kuşaklar Arasındaki İletişimde Etkili ve Kalıcı Dil Eğitiminin Önemi”. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 151-160.
  • Koçak, Abdullah ve Arun, Özgür (2006). “İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu”. Selçuk İletişim Dergisi, 4(3): 21-28.
  • Kuru, İlknur (2014). Y Kuşağı ve İş Yaşam Dengesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kyles, Dana (2005). “Managing Your Multigenerational Workforce”. Strategic Finance, 87(6): 52-55.
  • Özden, Aybike Tuba (2019). “Pozitif Algının ve Tüketici Karar Verme Tarzlarının Y ve Z Kuşakları”. Gazi İktisat ve İşletme Dergisi, 5(1): 1-20.
  • Özsarı, Haluk vd. (2016). “Hastane Web Site Performanslarının Halkla İlişkiler ve Tanıtım Açısından İncelenmesi: Türkiye, Hindistan ve İrlanda Örnekleri”. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4: 209-217.
  • Öztürk, Ali Özgün (2019). Dil İnkılabının Türkçenin Söz Varlığına Etkileri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Şafak, Zehra ve Bilginsoy, Mertcan (2019). “Kırklareli Merkez Örnekleminde Z Kuşağı Gençlerinin Sosyal Medyadaki Yeni Kelimeleri Kullanım Alışkanlıkları Üzerine Nicel Bir Yaklaşım”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, ÖS5: 125-136.
  • Toruntay, Hatice (2011). Takım Rolleri Çalışması: X ve Y Kuşağı Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Türk, Aycan (2013). Y Kuşağı. İstanbul: Kafekültür Yayıncılık.
  • URL-1: TDK Çevrimiçi Sözlük. www.tdk.gov.tr (Erişim: 25.02.2024).
  • Yüksekbilgili, Zeki (2015). “Türkiye’de Y Kuşağının Yaş Aralığı”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(53): 259-267.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dil Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sibel Toksöz 0000-0002-3782-7891

İsmet Toksöz 0000-0001-8882-4888

Erken Görünüm Tarihi 5 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 29 Şubat 2024
Kabul Tarihi 25 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Toksöz, S., & Toksöz, İ. (2024). Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması. Kültür Araştırmaları Dergisi(21), 167-184. https://doi.org/10.46250/kulturder.1445228
AMA Toksöz S, Toksöz İ. Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması. KAD. Haziran 2024;(21):167-184. doi:10.46250/kulturder.1445228
Chicago Toksöz, Sibel, ve İsmet Toksöz. “Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 21 (Haziran 2024): 167-84. https://doi.org/10.46250/kulturder.1445228.
EndNote Toksöz S, Toksöz İ (01 Haziran 2024) Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması. Kültür Araştırmaları Dergisi 21 167–184.
IEEE S. Toksöz ve İ. Toksöz, “Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması”, KAD, sy. 21, ss. 167–184, Haziran 2024, doi: 10.46250/kulturder.1445228.
ISNAD Toksöz, Sibel - Toksöz, İsmet. “Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması”. Kültür Araştırmaları Dergisi 21 (Haziran 2024), 167-184. https://doi.org/10.46250/kulturder.1445228.
JAMA Toksöz S, Toksöz İ. Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması. KAD. 2024;:167–184.
MLA Toksöz, Sibel ve İsmet Toksöz. “Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 21, 2024, ss. 167-84, doi:10.46250/kulturder.1445228.
Vancouver Toksöz S, Toksöz İ. Türkiye’deki Üç Farklı Kuşağın Dil Eğilimi Üzerine Yapılmış Bir Durum Çalışması. KAD. 2024(21):167-84.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0