In this study, Alevi religious lineages (ocaks) located in the Gaziantep region were first identified, with a particular focus on the Hacım Sultan Ocak. The main objective of the research is to examine the religious rituals performed at the Hacıköprü Cemevi—an institution affiliated with this ocak and situated in a rural area—and to analyze the structure of the music performed during these rituals. The study also explores the repertoire of deyiş (devotional hymns) recited during the cem ceremonies conducted under the leadership of a dede (spiritual leader), along with the metaphorical meanings of the accompanying semah (ritual dances). The study employs the cultural analysis model, one of the qualitative research methods. As part of the fieldwork, interviews were conducted with the president of the local branch of the Alevi Cultural Association and with Alevi dedes living in the region, whose views on Alevi musical culture and religious rituals were included. These interviews provided insights into the religious structure and musical perceptions of the local Alevi community. The findings indicate that the cem ceremonies at the Hacıköprü Cemevi are performed in accordance with the tradition of the twelve services (on iki hizmet). Most of the deyiş and semah performed during these rituals are in the Uşşak makam and the sofyan rhythmic pattern, and they exhibit characteristics unique to the Gaziantep region. While the semah dance figures differ in form, it was observed that their metaphorical meanings are largely consistent with one another.
cultural identity Gaziantep Hacıköprü Cemevi cem ritual semah music practices
This study does not require an ethics committee document. Written permission was obtained from the source persons on 09.03.2025 for the use of images and interviews.
We would like to thank Kazım Kocaakça, the Alevi dede of the Yavuzeli and Çepni villages of Gaziantep, Hasan Çolak, the President of the Gaziantep Alevi Cultural Associations, Muhtar Duran Dede from the Killik village of Gaziantep, Zakir İbrahim Zonturlu and Zakir Timur Ateş.
Bu çalışmada, öncelikle Gaziantep bölgesinde yer alan Alevi ocakları tespit edilmiş; ardından bu ocaklardan biri olan Hacım Sultan Ocağı ayrıntılı biçimde incelenmiştir. Araştırmanın temel amacı, Hacım Sultan Ocağı’na bağlı olarak kırsal bölgede varlığını sürdüren Hacıköprü Cemevi’nde gerçekleştirilen dini ritüellerin ve bu ritüeller sırasında icra edilen müziklerin yapısal özelliklerinin analiz edilmesidir. Çalışmada ayrıca, Hacıköprü Cemevi’nde dede önderliğinde ibadet eden Alevi toplumunun cem ayinlerinde seslendirdiği deyiş repertuvarı ile bu deyişlere eşlik eden semahların metaforik anlamları ele alınmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden kültürel analiz modeli benimsenmiş; alan araştırması kapsamında Alevi Kültür Derneği Gaziantep Şube Başkanı ile bölgede yaşayan Alevi dedelerinin Alevi müzik kültürü ve dini ritüellere ilişkin görüşlerine yer verilmiştir. Bu görüşmeler aracılığıyla, bölge halkının inançsal yapısı ile müziğe yaklaşım biçimleri hakkında derinlemesine bilgi edinilmiştir. Araştırma bulgularına göre, Gaziantep Hacıköprü Cemevi’nde gerçekleştirilen cem ayinleri, on iki hizmet kuralına uygun biçimde icra edilmektedir. Bu ayinlerde seslendirilen deyiş ve semahların büyük çoğunluğunun Uşşak makamında ve Sofyan usulünde olduğu, ayrıca bu ezgi ve usullerin Gaziantep yöresine özgü bir nitelik taşıdığı tespit edilmiştir. Semah figürlerinin biçimsel olarak birbirinden farklılık gösterdiği; ancak taşıdıkları metaforik anlamların büyük ölçüde örtüştüğü gözlemlenmiştir.
kültürel kimlik Gaziantep Hacıköprü Cemevi cem semah müzik pratikleri
Bu çalışma için etik kurul belgesi gerekmemektedir. Görsellerin kullanımı ve görüşmeler için 09.03.2025 tarihinde kaynak kişilerden yazılı izin alınmıştır.
Gaziantep Yavuzeli ve Çepni köylerinin Alevi dedesi Kazım Kocaakça’ya, Alevi Kültür Dernekleri Gaziantep Şubesi Başkanı Hasan Çolak’a, Gaziantep Killik köyünden Muhtar Duran Dede’ye, zakir İbrahim Zonturlu’ya ve zakir Timur Ateş’e teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzikoloji ve Etnomüzikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 25 |