The 1960s-1980s were years when socialist/communist ideologies were on the rise, and revolutionary leftist organizations struggled against the "capitalist state" order, while simultaneously defending the socialist/communist revolution. The forces that socialist organizations clashed with during these years were the state, capital, and the "commandos” who saw themselves as the state's protectors. Yaşar Kemal's Istanbul novels present this political opposition on the one hand, and the deterioration of nature due to unplanned urbanization on the other. Among the hegemonic notions prominent in the works, "state” refers to the official institutions and the ruling power of the period, reflecting the state ideology of the 1970s; "capital” in the novels represents the bourgeois class that controlled Istanbul's rentier system; and the term "commando” refers to the nationalist-idealist characters cultivated in the summer camps of the Republican Peasants' Nation Party (CKMP), the predecessor of the Nationalist Movement Party (MHP). The works examined within Yaşar Kemal's Istanbul novels are Al Gözüm Seyreyle Salih (2021), Deniz Küstü (2021), and Kuşlar da Gitti (2023), all set in Istanbul and complementary in theme. These works, which have similar plots and are described as "trilogies" in some articles, are not used because they do not possess the characteristics of a river novel. This study will examine the hegemonic relationship between the state, capital, and commandos on the one hand, and nature, the people, and socialists on the other, through the lens of these novels. The findings will be evaluated in the conclusion.
This article was produced from the doctoral thesis titled “Political Parties in Turkish Novel (1961-1980)” prepared by Fatih Köse under the supervision of Assoc. Prof. Dr. Hilal Akça Öcal.
1960-1980 süreci hem sosyalizm/komünizm ideolojilerinin yükselişte olduğu hem de devrimci sol örgütlerin “kapitalist devlet” düzenine karşı mücadele ettiği, buna karşın sosyalist/komünist devrimi savundukları yıllardır. Bu yıllarda sosyalist örgütlerin çatıştığı güçler; devlet, sermaye ve kendilerini devletin koruyucusu olarak gören “komandolar”dır. Yaşar Kemal’in İstanbul romanlarında bir taraftan bu siyasi karşıtlık diğer yandan çarpık kentleşme sonucu bozulan tabiat vardır. Eserlerde ön plana çıkan hegemonik nosyonlar olarak “devlet” 70’li yılların devlet ideolojisini yansıtan resmî kurumlar ve dönemin iktidarını; “sermaye” romanlarda İstanbul’un rant düzenini elinde tutan burjuva sınıfını; “komando” kavramı ise bu yıllarda Milliyetçi Hareket Partisi’nin (MHP) öncülü olan Cumhuriyetçi Köylü Millet Partisi’nin (CKMP) yaz kamplarında yetiştirdiği milliyetçi-ülkücü karakterleri tanımlar. Yaşar Kemal’in İstanbul romanları kapsamında incelenen eserler, konusu İstanbul’da geçen ve tema olarak birbirini tamamlayan Al Gözüm Seyreyle Salih (2021), Deniz Küstü (2021) ve Kuşlar da Gitti (2023) romanlarıdır. Benzer kurguya sahip oldukları için bazı makalelerde “üçleme” olarak tanımlanan bu eserler nehir roman özelliği taşımadıkları için “üçleme” kavramı kullanılmamıştır. Çalışmada bu romanlar üzerinden devlet, sermaye, komandolar ile tabiat, halk, sosyalistler arasındaki hegemonya ilişkisi ele alınacak ve çalışma sonucunda elde edilecek bulgular sonuç bölümünde değerlendirilecektir.
Bu makale Doç. Dr. Hilal Akça Öcal danışmanlığında Fatih Köse tarafından hazırlanmakta olan “Türk Romanında Siyasi Partiler (1961-1980)” adlı doktora tezinden üretilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |