Makalede, olumlu beden algısı ile sosyal medya gönderileri arasındaki ilişki konu edilmiştir. Çalışmanın amacı ise, beden olumlama etiketlerinin olumlu beden algısını nasıl etkilediğine dair bir çerçeve çizmektir. Olumlu beden algısı, beden algısı çalışmalarında gecikmiş bir şekilde yer edinmiştir. Beden değeri, beden kabulü ve bedenin başka insanlar tarafından kabulü gibi yönleri ile olumlu beden algısı kendine özgü, çok yönlü bir yapıdır. Beden değeri, bedenin işlevselliğinin farkındalığı, beden kabulü bedenin kusurlarıyla kabul edilmesi sayesinde fiziksel görünüm karşılaştırmalarına karşı koruyucu rol üstlenir. Başkalarının bedenlerini kabul ettiğini algılayan bireyler, fiziksel görünümleriyle daha az meşgul oldukları için nasıl hissettiklerine ve bedenlerinin nasıl işlev gördüğüne odaklanır. Çalışmalar olumlu beden algısına sahip olan kadınlarda bahsi geçen özelliklerin olduğunu göstermiştir. Beden olumlama hareketi, ayrımcılık ve damgalamaya karşı bir duruştur çünkü insan sadece bedenden ibaret değildir. Hareketle birlikte bedenle barışık olma hali sosyal medyada görünürlük kazanmıştır. Gönderiler, etiketler ve gönderi metinlerine odaklanan çalışmalar, beden içeren fotoğraflardan ziyade metin içerikli gönderilerin olumlu beden algısı açısından daha yararlı olduğuna işaret etmektedir. Beden olumlama hareketi zayıf-ideale karşı kültür olarak ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, takipçi veya görünürlük kazanmak, reklam almak isteyen kullanıcılar, beden olumlama etiketlerini birçok etiketle beraber kullanarak hareketin kapsayıcılığının sorgulanmasına neden olmaktadır. Erkekler ise olumlu beden algısı açısından hem medyada hem de akademide kadınlara oranla daha az ilgi çekmektedir.
beden olumlama olumlu beden algısı beden değeri sosyal medya sosyal karşılaştırma
The article examines the relationship between positive body image and social media posts. The study aims to outline how body positivity hashtags influence positive body image. Positive body image has recently become more prominent in body image studies. It’s a unique, multifaceted construct encompassing aspects like body appreciation, body acceptance, and body acceptance by others. Body appreciation (awareness of the body's functionality) and body acceptance (embracing the body with all its imperfections) serve as a protective factor against physical appearance comparisons. Individuals who feel their bodies are accepted by others are less preoccupied with their physical appearance, focusing instead on how they feel and how their bodies function. Studies have shown that women with a positive body image exhibit these aspects. The body positivity movement stands against discrimination and stigmatization, asserting that a person is more than just her/his body. With this movement, the concept of being comfortable with one’s body has gained visibility on social media. Studies focusing on posts, hashtags, and text indicate that posts with text, rather than just photos featuring bodies, are more beneficial for positive body image. The body positivity movement emerged as a counterculture to the thin-ideal. However, users seeking followers, visibility, and advertising often use body positivity hashtags alongside multiple others, calling into question the movement’s inclusiveness. Men, on the other hand, receive less attention than women regarding positive body image in both the media and academia.
body positivity positive body image body appreciation social media social comparison
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Antropoloji (Diğer) |
Bölüm | Derleme Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 26 |