This study examines how the function of protest is articulated in the poetry of the folk poet Haydar Ünlüyol, focusing on the themes and rhetorical devices through which it is constructed. The research problem was defined as identifying the dimensions and extent to which protest is manifested in contemporary folk poetry. The theoretical framework was grounded in Bascom’s model of the four functions of folklore, complemented by Başgöz’s addition of the “function of protest.” The data were analyzed through qualitative content analysis, with text-centered readings supported by contextual insights drawn from interviews with the poet. The coding process revealed six categories of protest themes: criticism of economic conditions, protest against imperialism, protest against current events, protest against war, protest against the system/order, and protest against politics and political events. The distribution was found to be concentrated in protests of current events (67), system/order (57), economic criticism (51), politics/political events (23), war (18), and imperialism (5). The discourse was observed to be reinforced by repetition, contrasts, irony/satire, and formulaic expressions. Due to the limitations of article length, each category was elaborated on through a single, representative example. It was concluded that protest operates not merely as a reactive rhetoric but as a functional practice that generates social awareness and calls for solidarity, emerging as a central aesthetic–functional axis in the expression of both local and global concerns.
Haydar Ünlüyol folk poetry functional folklore protest function social criticism
This article was produced from the thesis titled “The Life, Art and Poems of Folk Poet Haydar Ünlüyol” written by Özkan Dağ under the supervision of Asst. Prof. Dr. Altuğ Ortakcı. Ethics Committee Approval: Ethical approval was obtained for this study from the Hitit University Non-Interventional Research Ethics Committee. Decision No: 2024-150/15, Date: 14.06.2024.
Bu çalışmada, halk şairi Haydar Ünlüyol’un şiirlerinde protesto işlevinin hangi temalar ve söylem araçlarıyla kurulduğu ortaya konmuştur. Araştırma problemi, güncel halk şiiri üretiminde protestonun hangi boyutlarda ve ne ölçüde görünür olduğunun belirlenmesidir. Çalışmanın kuramsal çerçevesi, Bascom’un folklorun dört işlevi modeli ile Başgöz tarafından önerilen “protesto işlevi”ne dayandırılmıştır. Veri, içerik analizi ile çözümlenmiş; metin merkezli çözümlemeler, gerçekleştirilen görüşmelerden elde edilen bilgilerle desteklenmiştir. Neticede protesto temalarının altı kategoride toplandığı saptanmıştır: ekonomik durumu eleştiri, emperyalizmi protesto, gündemi protesto, savaşı protesto, sistemi/düzeni protesto, siyaseti ve siyasî olayları protesto. Bulgularda dağılımın sırasıyla gündemi protesto (67), sistemi/düzeni protesto (57), ekonomik eleştiri (51), siyaseti/siyasî olayları protesto (23), savaşı protesto (18) ve emperyalizmi protesto (5) yönünde yoğunlaştığı belirlenmiştir. Söylemin, tekrar, karşıtlık, ironi/taşlama ve kalıplaşmış deyişlerle güçlendirildiği gözlemlenmiştir. Makale ölçeği nedeniyle her kategori, tekil ve temsil gücü yüksek bir örnek üzerinden ayrıntılandırılmıştır. Sonuç olarak protestonun, tepkisel bir ifade ediş tarzından ziyade toplumsal bilinç ve dayanışma çağrısı üreten işlevsel bir pratik olarak ele alındığı; özellikle yerel/toplumsal meselelerin ifadesinde merkezî bir şiir formuyla estetik eksen hâline geldiği ortaya konmuştur.
Haydar Ünlüyol halk şiiri işlevsel halkbilimi protesto işlevi toplumsal eleştiri
Bu makale, Dr. Öğr. Üyesi Altuğ Ortakcı danışmanlığında Özkan Dağ tarafından yazılan “Halk Şairi Haydar Ünlüyol’un Hayatı, Sanatı ve Şiirleri” başlıklı tezden üretilmiştir. Etik Kurul Belgesi: Bu çalışma için Hitit Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu’ndan etik onay belgesi alınmıştır. Karar No: 2024-150/15, Tarih: 14.06.2024.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Halk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 10 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2025 |
| Kabul Tarihi | 20 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 27 |