Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Üretimin Ekonomi Politiği: Kültürün Metalaşmasında Genel Eğilimler

Yıl 1998, Cilt: 1 (2) Sayı: 2, 111 - 148, 01.07.1998

Öz

Bu çalışmanın temel amacı medya tarafından gerçekleştirilen kültürel üretimin, bir meta üretimi olarak çözümlemesini sunmaktır. Bu çerçevede, kültürel ürünlerin özgül doğalarının ve bunların bağlı oldukları üretim süreçlerinin özelinde öcelikle kültürel alan içinde sermaye dolaşımının nasıl gerçekleştiği ve bununla bağlantılı ideolojik süreçlerin bu yapıya nasıl eklemlendikleri vurgulanmıştır. Çalışmanın temel tezi, tekelci kapitalizm aşaması içinde kültürel üretimin maddi üretimle eklemlenmiş olduğudur. Bir diğer anlatımla kültürel ürünler. emekle üretilen, bir değeri olan dolayısı ile de mübadeleye konu olan birer meta konumundalardır . Bu yönüyle de kültürel üretim sermaye birikim yapılarıyla uyumlu olarak kültürün metalaşmasına hizmet etmektedir. Bu çözümleme biçimi çerçevesinde makalede, eleştirel ekonomi politiğin kavramsal araçlarının önemini vurgulanmaktadır.

Kaynakça

  • Bagdikian B. (1987). "The 50, 26, 20 ... Corporations That Own Our Media." http://www.fair.org
  • Bagdikian B. (1992). The Media Monopoly. Boston: Beacon Press
  • Bagdikian B. (1995). "A Few Words With Media Critic Ben Bagdikian: Russel Schoch Converses With Ben Bagdikian." California Monthly (Sept. 1995). http://www.rain.org
  • Braverman H. (1974). Labour and Monopoly Capital. New York: Monthly Review Press.
  • Clarke J. (1991 ). New Times and Old Enemies: Essays on Cultural Studies and America. London: Harper Collins Academic.
  • Ewen S.(1976). Captains of Consciousness: Advertising and the Social Roots of Consumer Culture. New York: Mc Graw Hill.
  • Garnham N. (J 990). Capitalism and Communication: Global Culture and the Economics of Information. London: Sage.
  • Garnham N. (1997). "Political Economy and The Practice of Cultural Studies." Cultural Studies in Question. M. Ferguson ve P. Golding (der.) içinde. London: Sage.

The Political Economy of Cultural Production

Yıl 1998, Cilt: 1 (2) Sayı: 2, 111 - 148, 01.07.1998

Öz

The aim of this paper is to present an analysis of cultural production realised by media as a commodity production. in this context, by emphasising the special nature of cultural commodities and the production processes, what is examined is, first, the process of circulation of capital which takes place within cultural sector and second, the ideological forms which seems to be in a closed determined articulation with the former. The main argument of my thesis is that in the age of monopoly capitalism, culture should be considered as a part of -or in a close determined articulation with-material production itself. This is to say, the cultural products are produced by labour, they have a value, and subject to exchange relations. in other words, in the present stage of capitalist mode of production, the cultural production increasingly appears in reconciliation with the logic of capital accumulation which in turn serves tor the commodification f culture. in this context, this paper emphasises the importance of the methodology of critical political economy in analysing the issue. Of course the question, "how ideological processes work" is still important. However, in order not to lose critical insight, we must also concentrate on the question "why it works" -because the answer given to this question will also explain the need for a political economy of cultural production.

Kaynakça

  • Bagdikian B. (1987). "The 50, 26, 20 ... Corporations That Own Our Media." http://www.fair.org
  • Bagdikian B. (1992). The Media Monopoly. Boston: Beacon Press
  • Bagdikian B. (1995). "A Few Words With Media Critic Ben Bagdikian: Russel Schoch Converses With Ben Bagdikian." California Monthly (Sept. 1995). http://www.rain.org
  • Braverman H. (1974). Labour and Monopoly Capital. New York: Monthly Review Press.
  • Clarke J. (1991 ). New Times and Old Enemies: Essays on Cultural Studies and America. London: Harper Collins Academic.
  • Ewen S.(1976). Captains of Consciousness: Advertising and the Social Roots of Consumer Culture. New York: Mc Graw Hill.
  • Garnham N. (J 990). Capitalism and Communication: Global Culture and the Economics of Information. London: Sage.
  • Garnham N. (1997). "Political Economy and The Practice of Cultural Studies." Cultural Studies in Question. M. Ferguson ve P. Golding (der.) içinde. London: Sage.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon, Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Barış Çakmur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 1998
Yayımlandığı Sayı Yıl 1998 Cilt: 1 (2) Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakmur, B. (1998). Kültürel Üretimin Ekonomi Politiği: Kültürün Metalaşmasında Genel Eğilimler. Kültür Ve İletişim, 1 (2)(2), 111-148.