Bu çalışmanın temel amacı medya tarafından gerçekleştirilen kültürel üretimin, bir meta üretimi olarak çözümlemesini sunmaktır. Bu çerçevede, kültürel ürünlerin özgül doğalarının ve bunların bağlı oldukları üretim süreçlerinin özelinde öcelikle kültürel alan içinde sermaye dolaşımının nasıl gerçekleştiği ve bununla bağlantılı ideolojik süreçlerin bu yapıya nasıl eklemlendikleri vurgulanmıştır. Çalışmanın temel tezi, tekelci kapitalizm aşaması içinde kültürel üretimin maddi üretimle eklemlenmiş olduğudur. Bir diğer anlatımla kültürel ürünler. emekle üretilen, bir değeri olan dolayısı ile de mübadeleye konu olan birer meta konumundalardır . Bu yönüyle de kültürel üretim sermaye birikim yapılarıyla uyumlu olarak kültürün metalaşmasına hizmet etmektedir. Bu çözümleme biçimi çerçevesinde makalede, eleştirel ekonomi politiğin kavramsal araçlarının önemini vurgulanmaktadır.
The aim of this paper is to present an analysis of cultural production realised by media as a commodity production. in this context, by emphasising the special nature of cultural commodities and the production processes, what is examined is, first, the process of circulation of capital which takes place within cultural sector and second, the ideological forms which seems to be in a closed determined articulation with the former. The main argument of my thesis is that in the age of monopoly capitalism, culture should be considered as a part of -or in a close determined articulation with-material production itself. This is to say, the cultural products are produced by labour, they have a value, and subject to exchange relations. in other words, in the present stage of capitalist mode of production, the cultural production increasingly appears in reconciliation with the logic of capital accumulation which in turn serves tor the commodification f culture. in this context, this paper emphasises the importance of the methodology of critical political economy in analysing the issue. Of course the question, "how ideological processes work" is still important. However, in order not to lose critical insight, we must also concentrate on the question "why it works" -because the answer given to this question will also explain the need for a political economy of cultural production.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon, Kültürel çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 1998 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 1998 Cilt: 1 (2) Sayı: 2 |