Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TV Programme Formats: A Study on “Çarkıfelek” and “Who Wants To Be A Millionaire?” Programmes

Yıl 2009, Cilt: 12 (2) Sayı: 24, 47 - 78, 01.12.2009

Öz

A series of obstacles and cultural resistances can be faced during global movement and use of outputs produced in media sector. Same kind of resistance points also emerge in the process of movement of outputs produced in TV broadcast and their interactions with different cultures. In this study, program formats are analyzed as a method used for overcoming the aforementioned resistances. In the study, conditions for extending the use of program formats in Globe and in Turkey are discussed; legal and industrial background information regarding the program format are presented and the issue is assessed within the framework of two programs, which are broadcasted in Turkey. 

Kaynakça

  • Adaklı-Aksop Gülseren (2001). "Televizyon Türlerinde Dönüşüm." Yıllık 99: Sinema ve Televizyon Özel Sayısı. Ankara: Ankara Üniversitesi. 229-254.
  • Appadurai, Arjun (2000). "Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy." The Globalization Reader. Frank J. Lechner ve John Boli (der.) içinde. Oxford: Blackwell. 100-108
  • Cooper - Chen , A (1994). Games in the Global Village: A 50 Nation Stud -Bowling Green. Ohio: Bowling Green University Popular Press
  • Çelenk, Sevilay (1998). Türkiye'deTelevizyon Program Endüstrisi: Bağımsız Prodüksiyon Şirketleri Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Davis, Howard (1997). "Cultular Implication of the Single European Market for Television Programmes." Multiculturalism: Identity and Othernes. Nedret Kuran Burçoğlu (der.) içinde. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Diri, Salih (internet). http://www.geocities.com/salihdiri/sinema/flesbek/1992_1.htm. Erişim tarihi: 10.12.2003.
  • Electronic Media (2001). www.ebsco.com/16.12. 2004. Erişim tarihi: 16.12.2004.
  • Ergül, Hakan (2000). Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi. İstanbul: İletişim
  • Esser, Andrea (2002). “The Transnationalization Of European Television.” Journal Of European Area Studies 10: 13-29.
  • Fiske, John (1987). Television Culture. Londan: Metheun
  • Freeman, Michael (2001). "Spinning Wheel." Media Week 9(35): 28-36.
  • Geray, Haluk (1997). "İletişim, Bilgi Toplumu ve Küreselleşme." Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme. Işık Kansu (der.) içinde. Güldiken Yayınları. 36-46.
  • Hestroni, Amir ve Riva H. Tukachinsky (2003). " 'Who Wants To Be a Millionaire in America, Russia, and Saudi Arabia: A Celebration of Differences o a Unified Global Culture?" The Communication Review 6: 165-178.
  • İnam, Ahmet (1993). Teknoloji Benim Neyim Oluyor?. Ankara: Bahçe
  • Keane, Michael (2002). "As a Hundred Television Formats Bloom, a Thoulsand Television Stations Contend." Journal of Contemporary China. 11(30): 5-16.
  • Kim 500 Milyar İster Yarışması Soru-Cevap Kitabı 2 (2003). Tempo Dergisi'nin Hobi Eki. sayı: 815
  • Lotman, Yuri (1990). Universe of the Mind: A Semioc Theory of Culture. London: I.B.Taurus
  • MacKenzei, D. ve Judy Wacjman (1985). The Social Shaping of Technology. Milton Keynes: Open University
  • Mater, Çiğdem (2003). “Etme Bulma Dünyası...” http://bianet.org/kadin/siyaset/11286- etme-bulma-dunyasi. Erişim tarihi: 17.08.2009.
  • Moran, Albert (1998). Copycat TV: Globalisation, Program Formats and Cultural Identity. Luthon: University of Luthon Press.
  • Morley, David ve Kevin Robins (1997). Kimlik Mekanları: Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar. Çev., Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı
  • Pekman, Cem (1997). Televizyonda Özelleşme: Avrupa'da Yayıncılığın Değişim Süreci. İstanbul: Beta.
  • Pursell, Chris (2001). "Who Wants To Be A Franchise?." Electronic Media 20 (28).
  • Schiller, Herbert (1993). Zihin Yönlendirenler. Çev., Cevdet Cerit. İstanbul: Pınar Yayınevi.
  • Sinclair, John, vd. (2000). "Peripheral Vision." The Globalization Reader. Frank J. Lechner ve John Boli (der.) içinde. Oxford: Blackwell. 297-302.
  • Thompson , John B.(1996). Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Cambridge: Polity Press.
  • Thussu, D. Kishan (1997). "Globalisation of the “Infotainment” Industry." Third World Quarterly 18(2): 391-396
  • Tomlinson, John (2000). "Cultural Imperialism." The GlobalizationReader. Frank J. Lechner ve John Boli (der.) içinde. Oxford: Blackwell. 303-311.
  • Tunç, Aslı (2002). "A genre a la Turque: Redefining Game Shows and the Turkish Version of Wheel of Fortune." Journal of America&Comperative Culture 25(3/4): 246-248
  • Whannel, Garry (1990). "Winner takes all: Competiton." Understanding Television. Andrew Goodwin ve Garry Whannel (der.) içinde. New York ve Londra: Routledge. 103- 114.
  • Whannel, Garry (1992). "The price is right but the moments are sticky: Television, quiz and game shows, and popular culture." Come on Down? Popular Media Culture in Post-War Britain. Dominic Strinati ve Stephen Wagg (der.) içinde. New York: Routledge. 179-201.
  • Yengin, Hülya (1994). Ekranın Büyüsü: Batıda Değişen Televizyon Yayıncılığının Boyutları ve Türkiye'de Özel Televizyonlar. İstanbul: Der. İnternet Adresleri
  • http://www.celador.com
  • http://www.kingworld.com
  • http://www.wheeloffortune.com

Televizyon Program Formatları: “Çarkıfelek” ve “Kim 500 Milyar İster” Programları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2009, Cilt: 12 (2) Sayı: 24, 47 - 78, 01.12.2009

Öz

Medya sektöründe üretilen içeriklerin küresel dolaşımı ve kullanımı sürecinde bir dizi kültürel direnç ve engelle karşılaşılabilmektedir. Televizyon yayıncılığı alanında üretilen içeriklerin dolaşımı sürecinde ve farklı kültürlerle teması aşamasında da benzer direnç noktaları belirmektedir. Bu çalışmada, söz konusu dirençlerin aşılmasında kullanılan tekniklerden biri olan program formatları incelenmektedir. Çalışmada, gerek dünyada gerekse Türkiye'de program formatları kullanımının yaygınlaşmasına zemin sağlayan koşullar ele alınmakta, program formatlarına ilişkin yasal ve endüstriyel arka plan bilgisi sunulmakta ve konu Türkiye'de yayınlanmakta olan iki program ekseninde değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Adaklı-Aksop Gülseren (2001). "Televizyon Türlerinde Dönüşüm." Yıllık 99: Sinema ve Televizyon Özel Sayısı. Ankara: Ankara Üniversitesi. 229-254.
  • Appadurai, Arjun (2000). "Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy." The Globalization Reader. Frank J. Lechner ve John Boli (der.) içinde. Oxford: Blackwell. 100-108
  • Cooper - Chen , A (1994). Games in the Global Village: A 50 Nation Stud -Bowling Green. Ohio: Bowling Green University Popular Press
  • Çelenk, Sevilay (1998). Türkiye'deTelevizyon Program Endüstrisi: Bağımsız Prodüksiyon Şirketleri Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Davis, Howard (1997). "Cultular Implication of the Single European Market for Television Programmes." Multiculturalism: Identity and Othernes. Nedret Kuran Burçoğlu (der.) içinde. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Diri, Salih (internet). http://www.geocities.com/salihdiri/sinema/flesbek/1992_1.htm. Erişim tarihi: 10.12.2003.
  • Electronic Media (2001). www.ebsco.com/16.12. 2004. Erişim tarihi: 16.12.2004.
  • Ergül, Hakan (2000). Televizyonda Haberin Magazinelleşmesi. İstanbul: İletişim
  • Esser, Andrea (2002). “The Transnationalization Of European Television.” Journal Of European Area Studies 10: 13-29.
  • Fiske, John (1987). Television Culture. Londan: Metheun
  • Freeman, Michael (2001). "Spinning Wheel." Media Week 9(35): 28-36.
  • Geray, Haluk (1997). "İletişim, Bilgi Toplumu ve Küreselleşme." Emperyalizmin Yeni Masalı Küreselleşme. Işık Kansu (der.) içinde. Güldiken Yayınları. 36-46.
  • Hestroni, Amir ve Riva H. Tukachinsky (2003). " 'Who Wants To Be a Millionaire in America, Russia, and Saudi Arabia: A Celebration of Differences o a Unified Global Culture?" The Communication Review 6: 165-178.
  • İnam, Ahmet (1993). Teknoloji Benim Neyim Oluyor?. Ankara: Bahçe
  • Keane, Michael (2002). "As a Hundred Television Formats Bloom, a Thoulsand Television Stations Contend." Journal of Contemporary China. 11(30): 5-16.
  • Kim 500 Milyar İster Yarışması Soru-Cevap Kitabı 2 (2003). Tempo Dergisi'nin Hobi Eki. sayı: 815
  • Lotman, Yuri (1990). Universe of the Mind: A Semioc Theory of Culture. London: I.B.Taurus
  • MacKenzei, D. ve Judy Wacjman (1985). The Social Shaping of Technology. Milton Keynes: Open University
  • Mater, Çiğdem (2003). “Etme Bulma Dünyası...” http://bianet.org/kadin/siyaset/11286- etme-bulma-dunyasi. Erişim tarihi: 17.08.2009.
  • Moran, Albert (1998). Copycat TV: Globalisation, Program Formats and Cultural Identity. Luthon: University of Luthon Press.
  • Morley, David ve Kevin Robins (1997). Kimlik Mekanları: Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar. Çev., Emrehan Zeybekoğlu. İstanbul: Ayrıntı
  • Pekman, Cem (1997). Televizyonda Özelleşme: Avrupa'da Yayıncılığın Değişim Süreci. İstanbul: Beta.
  • Pursell, Chris (2001). "Who Wants To Be A Franchise?." Electronic Media 20 (28).
  • Schiller, Herbert (1993). Zihin Yönlendirenler. Çev., Cevdet Cerit. İstanbul: Pınar Yayınevi.
  • Sinclair, John, vd. (2000). "Peripheral Vision." The Globalization Reader. Frank J. Lechner ve John Boli (der.) içinde. Oxford: Blackwell. 297-302.
  • Thompson , John B.(1996). Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication. Cambridge: Polity Press.
  • Thussu, D. Kishan (1997). "Globalisation of the “Infotainment” Industry." Third World Quarterly 18(2): 391-396
  • Tomlinson, John (2000). "Cultural Imperialism." The GlobalizationReader. Frank J. Lechner ve John Boli (der.) içinde. Oxford: Blackwell. 303-311.
  • Tunç, Aslı (2002). "A genre a la Turque: Redefining Game Shows and the Turkish Version of Wheel of Fortune." Journal of America&Comperative Culture 25(3/4): 246-248
  • Whannel, Garry (1990). "Winner takes all: Competiton." Understanding Television. Andrew Goodwin ve Garry Whannel (der.) içinde. New York ve Londra: Routledge. 103- 114.
  • Whannel, Garry (1992). "The price is right but the moments are sticky: Television, quiz and game shows, and popular culture." Come on Down? Popular Media Culture in Post-War Britain. Dominic Strinati ve Stephen Wagg (der.) içinde. New York: Routledge. 179-201.
  • Yengin, Hülya (1994). Ekranın Büyüsü: Batıda Değişen Televizyon Yayıncılığının Boyutları ve Türkiye'de Özel Televizyonlar. İstanbul: Der. İnternet Adresleri
  • http://www.celador.com
  • http://www.kingworld.com
  • http://www.wheeloffortune.com
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon, Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ercan Balcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 12 (2) Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Balcı, E. (2009). Televizyon Program Formatları: “Çarkıfelek” ve “Kim 500 Milyar İster” Programları Üzerine Bir İnceleme. Kültür Ve İletişim, 12 (2)(24), 47-78.