Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üçü Bir Arada: Melez Bir Mekanın Kuruluşu ve Starbucks Üzerine Gözlemler

Yıl 2013, Cilt: 16 (2) Sayı: 32, 73 - 96, 01.12.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı mekansal tasarımları benzer olan Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Starbucks Coffee’lerden birinin gözlem yoluyla incelenmesi ile hem küresel olarak Starbucks kültürünün temsil ettiği değerler ve Starbucks’ın kurum kültürü bazında, ideolojisi hakkında okuyucuya bilgi vermek, hem de günlük yaşam pratiklerimizin içine sızan Starbucks Coffee’lerin mekansal kurgusunu gündelik ve sosyal hayatın kurucu bir öğesi olarak verdiği mesajlar çerçevesinde analiz etmektir. Çalışmada Edward Soja ve Henri Lefebvre’in kavramsallaştırdığı mekansallık analizine dayanarak, melez bir mekan olan Starbucks Coffee’lerin hem cafe-işyeri, hem mağaza hem de müze olarak işlevi ve tüketiciye sunduğu yaşam tarzı irdelenecektir.

Kaynakça

  • Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi: Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya.
  • Ahiska, Meltem ve Zafer Yenal (2006). Aradığınız Kişiye Şu An Ulaşılamıyor. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşivleri ve Araştırma Merkezi.
  • Akarçay, Erhan (2012). Kâh Kahvehane Kâh Cafe: Küreselleşen Eskişehir'de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş." Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. Özel Sayı 2: 181-202.
  • Alankuş, Sevda (2000). “Yerellikler, Yerelliğin İmkanları ve Yerel Medya.” Global Yerel Eksende Türkiye. E. Fuat Keyman ve A. Yaşar Sarıbay (der.) içinde. İstanbul: Alfa. 295-330.
  • Alankuş, Sevda (2001). “Globalleşme, Yerelleşme ve Yerel Medya.” Erişim tarihi: 25.12.2011.
  • Asiliskender, Burak (2004). “Kimlik, Mekan ve Yer Deneyimi.” Kültür ve İletişim 2(7): 73-94.
  • Bali, Rıfat (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim.
  • Cohen, Lizabeth (2003). A Consumers’ Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America.
  • Crawford, John (1852). “History of Coffee.” Journal of the Statistical Society of London 15 (1): 50-58.
  • Cross, Gary (2000). An All Consuming Century: Why Commercialism Won in Modern America. New York: Columbia University.
  • Edgar, Andrew and Peter Sedgwick (2002). Cultural Theory: The Key Concepts. London and New York: Routledge.
  • Falk John H. and Lynn D. Dierking. (1992). The Museum Experience. Michigan: Edwards Brothers.
  • Habermas, Jürgen (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge (MA): MIT.
  • Hampton, Keith N. and Neeti Gupta (2008). “Community and Social Interaction in the Wireless City: Wi-fi Use in Public and Semi-public Spaces.” New Media Society 10: 831-850.
  • Harvey, David (1973). Social Justice and the City. London: Arnold.
  • Işın, Ekrem (1995). İstanbul’da Günlük Hayat. İstanbul: İletişim.
  • Jameson, Frederick (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University.
  • Kellner, Douglas (1998). “Globalization and the Postmodern Turn.” Globalization and Europe. Roland Axtmann (der.) içinde. London and Herndon, Virginia: Pinter. 23-42.
  • Latham, Alan (2004). "Edward Soja." Key Thinkers on Space and Place. Phil Hubbard, Rob Kitchin ve Gill Valentine (der.) içinde. London: Sage. 269-274.
  • Lefebvre, Henri (1971). Everyday Life in the Modern World. London: Transaction. Lidchi, Henrietta (1997). "The Poetics and Politics of Exhibiting Other Cultures." Cultural Representations and Signifying Practices. Stuart Hall (der.) içinde. London. Thousand Oak, New Delhi: Sage: 151-222.
  • Lofland, Lyn. (1973). A World of Strangers. New York: Basic.
  • Lunt, Peter ve Sonia Livingstone. (2013). “Media Studies’ fascination with the concept of the public sphere: critical reflections and emerging debates.” Media, Culture and Society 35 (1): 87-96.
  • McLuhan, Marshall (1964). Understanding Media. New York: Mentor.
  • Nixon, Sean (2003). “Exhibiting Masculinity.” Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Stuart Hall (der.) içinde. London: Sage. 291-336.
  • Oldenburg, Ray. (1989). The Great Good Place: Cafes, Coffee Shops, Community Centers, Beauty Parlors, General Stores, Bars, Hangout and How They Get You Through the Day. New York: Paragon House.
  • Schultz, Howard ve Dori J. Yang (1997). Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time. New York: Hyperion.
  • Scribner, Charity (2003). “Object, Relic, Fetish, Thing: Joseph Beuys and the Museum.” Critical Inquiry 29 (4): 634-649.
  • Shields, Rob (2004). "Henri Lefebvre." Key Thinkers on Space and Place. Phil Hubbard, Rob Kitchin and Gill Valentine (der.) içinde. London: Sage: 208-213.
  • Simon, Bryant (2009). “The Not-So-Flat World: Exploring the Meaning of Buying at the Intersection of the Global and the Local at a Starbucks in Singapore.” Comparative American Studies 7 (4): 319-337.
  • Soja, Edward W. (1999). “Keeping Space Open.” Annals of the Association of American Geographers. 70: 207-225.
  • Soja, Edward W. (1989). Post-modern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory. London: Verso.
  • Steger, Manfred B. ve Ravi K. Roy (2010). Neoliberalism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University.
  • Thompson, Craig J. ve Zeynep Arsel (2004). “The Starbucks Brandscape and Consumers’ (Anticorporate) Experiences of Glocalization.” Journal of Consumer Research 31: 631-642.
  • Wander, Philip (2005). “Introduction.” Everyday Life in the Modern World. Henri Lefebvre. içinde. New Brunswick and London: Transaction. vii-xxiii
  • Yaşar, Ahmet (der.) (2009). Osmanlı Kahvehaneleri: Mekan Sosyalleşme İktidar. İstanbul: Kitap.
  • Yaşar, Ahmet (2005). “Osmanlı Şehir Mekanları: Kahvehane Literatürü.” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 3 (6): 237-256.
  • Yırtıcı, Hakkı ve Belkıs Uluoğlu (2004). “Mekanın Altyapısal Dönüşümü.” İTÜ Dergisi 3 (1): 43-52.

Three in One: Construction of an Hybrid Space and Observations on Starbucks

Yıl 2013, Cilt: 16 (2) Sayı: 32, 73 - 96, 01.12.2013

Öz

This study aims to analyze the values represented by Starbucks culture on a global scale, and also identify its corporate ideology. Framing Starbucks as a social and constitutive element of everyday life practices, the study analyzes the spatiality and spacial production of late capitalist society, with the aim of understanding and identifying the lifestyle offered to customers. Based on Edward Soja and Henri Lefebvre’s conceptualization of spaciality, I examine the Starbucks Coffee as a hybrid space of cafeworkplace, store and museum.

Kaynakça

  • Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi: Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol İlişkileri. Ankara: Ütopya.
  • Ahiska, Meltem ve Zafer Yenal (2006). Aradığınız Kişiye Şu An Ulaşılamıyor. İstanbul: Osmanlı Bankası Arşivleri ve Araştırma Merkezi.
  • Akarçay, Erhan (2012). Kâh Kahvehane Kâh Cafe: Küreselleşen Eskişehir'de Kahve Tüketimi Üzerine Kuramsal Bir Giriş." Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi. Özel Sayı 2: 181-202.
  • Alankuş, Sevda (2000). “Yerellikler, Yerelliğin İmkanları ve Yerel Medya.” Global Yerel Eksende Türkiye. E. Fuat Keyman ve A. Yaşar Sarıbay (der.) içinde. İstanbul: Alfa. 295-330.
  • Alankuş, Sevda (2001). “Globalleşme, Yerelleşme ve Yerel Medya.” Erişim tarihi: 25.12.2011.
  • Asiliskender, Burak (2004). “Kimlik, Mekan ve Yer Deneyimi.” Kültür ve İletişim 2(7): 73-94.
  • Bali, Rıfat (2002). Tarz-ı Hayattan Life Style’a Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim.
  • Cohen, Lizabeth (2003). A Consumers’ Republic: The Politics of Mass Consumption in Postwar America.
  • Crawford, John (1852). “History of Coffee.” Journal of the Statistical Society of London 15 (1): 50-58.
  • Cross, Gary (2000). An All Consuming Century: Why Commercialism Won in Modern America. New York: Columbia University.
  • Edgar, Andrew and Peter Sedgwick (2002). Cultural Theory: The Key Concepts. London and New York: Routledge.
  • Falk John H. and Lynn D. Dierking. (1992). The Museum Experience. Michigan: Edwards Brothers.
  • Habermas, Jürgen (1989). The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge (MA): MIT.
  • Hampton, Keith N. and Neeti Gupta (2008). “Community and Social Interaction in the Wireless City: Wi-fi Use in Public and Semi-public Spaces.” New Media Society 10: 831-850.
  • Harvey, David (1973). Social Justice and the City. London: Arnold.
  • Işın, Ekrem (1995). İstanbul’da Günlük Hayat. İstanbul: İletişim.
  • Jameson, Frederick (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University.
  • Kellner, Douglas (1998). “Globalization and the Postmodern Turn.” Globalization and Europe. Roland Axtmann (der.) içinde. London and Herndon, Virginia: Pinter. 23-42.
  • Latham, Alan (2004). "Edward Soja." Key Thinkers on Space and Place. Phil Hubbard, Rob Kitchin ve Gill Valentine (der.) içinde. London: Sage. 269-274.
  • Lefebvre, Henri (1971). Everyday Life in the Modern World. London: Transaction. Lidchi, Henrietta (1997). "The Poetics and Politics of Exhibiting Other Cultures." Cultural Representations and Signifying Practices. Stuart Hall (der.) içinde. London. Thousand Oak, New Delhi: Sage: 151-222.
  • Lofland, Lyn. (1973). A World of Strangers. New York: Basic.
  • Lunt, Peter ve Sonia Livingstone. (2013). “Media Studies’ fascination with the concept of the public sphere: critical reflections and emerging debates.” Media, Culture and Society 35 (1): 87-96.
  • McLuhan, Marshall (1964). Understanding Media. New York: Mentor.
  • Nixon, Sean (2003). “Exhibiting Masculinity.” Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Stuart Hall (der.) içinde. London: Sage. 291-336.
  • Oldenburg, Ray. (1989). The Great Good Place: Cafes, Coffee Shops, Community Centers, Beauty Parlors, General Stores, Bars, Hangout and How They Get You Through the Day. New York: Paragon House.
  • Schultz, Howard ve Dori J. Yang (1997). Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time. New York: Hyperion.
  • Scribner, Charity (2003). “Object, Relic, Fetish, Thing: Joseph Beuys and the Museum.” Critical Inquiry 29 (4): 634-649.
  • Shields, Rob (2004). "Henri Lefebvre." Key Thinkers on Space and Place. Phil Hubbard, Rob Kitchin and Gill Valentine (der.) içinde. London: Sage: 208-213.
  • Simon, Bryant (2009). “The Not-So-Flat World: Exploring the Meaning of Buying at the Intersection of the Global and the Local at a Starbucks in Singapore.” Comparative American Studies 7 (4): 319-337.
  • Soja, Edward W. (1999). “Keeping Space Open.” Annals of the Association of American Geographers. 70: 207-225.
  • Soja, Edward W. (1989). Post-modern Geographies: The Reassertion of Space in Critical Social Theory. London: Verso.
  • Steger, Manfred B. ve Ravi K. Roy (2010). Neoliberalism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University.
  • Thompson, Craig J. ve Zeynep Arsel (2004). “The Starbucks Brandscape and Consumers’ (Anticorporate) Experiences of Glocalization.” Journal of Consumer Research 31: 631-642.
  • Wander, Philip (2005). “Introduction.” Everyday Life in the Modern World. Henri Lefebvre. içinde. New Brunswick and London: Transaction. vii-xxiii
  • Yaşar, Ahmet (der.) (2009). Osmanlı Kahvehaneleri: Mekan Sosyalleşme İktidar. İstanbul: Kitap.
  • Yaşar, Ahmet (2005). “Osmanlı Şehir Mekanları: Kahvehane Literatürü.” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 3 (6): 237-256.
  • Yırtıcı, Hakkı ve Belkıs Uluoğlu (2004). “Mekanın Altyapısal Dönüşümü.” İTÜ Dergisi 3 (1): 43-52.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar, Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeşim Kaptan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 16 (2) Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Kaptan, Y. (2013). Üçü Bir Arada: Melez Bir Mekanın Kuruluşu ve Starbucks Üzerine Gözlemler. Kültür Ve İletişim, 16 (2)(32), 73-96.