This study, which is processing text-reading on television in Turkey, analyses the structuring models of the
existing criticism in the comedy texts of television under the context of audiences reading practices, in
pursuit of this criticism. The study, which follows Stuart Hall's "Encoding/Decoding" model, analyses the
encoding process within the comedy texts of television. Taking a popular situation comedy called Çocuklar
Duymasın as a base, the aim of this study, which is analyzing the structuring model, potential and quality of
criticism towards family establishment, is to re-read the relationship between culture-policy, subject-discourse and comedy, which are interlocked within the daily live practices, and so which transforms each
other in this way. The construction process of male and female subjects in the urban nuclear-family, which
has developed as a result of capitalist life style in Turkey, and the role media plays by means of its texts
are defined by such a re-reading. This production process (encoding) continuing within the sense canflicts
between male and female characters of television texts is reformalized by its audiences active participation
and reproduced in the context of audiences text-reading practices (decodings)
representation situation comedy family subject discourse reception
Türkiye'de televizyon ürünlerine birer metin olarak yaklaşan bu çalışma, yerli komedi metinlerinde var olan
eleştiriden hareketle bu eleştirinin yapılaşma biçimlerini izleyicisinin okuma pratikleri bağlamında
incelemektedir. Stuart Hall'ün "kodlama/kodaçımı" modelinden hareket eden çalışma, televizyonun komedi
metinleri bağlamında anlamlandırma sürecini analiz etmektedir. Çocuklar Duymasın adlı popüler bir durum
komedisinden hareketle, yerli durum komedilerinde aile kurumuna yönelik eleştirinin yapılaşma biçimini,
potansiyelini ve niteliğini analiz eden çalışma, gündelik yaşam pratikleri içinde iç içe geçen ve bu yolla
birbirini dönüştüren kültür-politika, özne-söylem ve komedi-eleştiri ilişkisini yeniden okumayı amaçlamıştır.
Böyle bir yeniden okuma ile Türkiye'de kapitalist yaşamın sonucu olarak gelişen kentli çekirdek aite içindeki
kadın ve erkek öznelerin inşa süreci ve bu süreçte medyanın metinleri aracılığıyla rolü ortaya kanmaktadır.
Televizyon metinlerinde kadın ve erkek özneler arasındaki anlam mücadeleleri içinde devam eden bu üretim
süreci (kodlama), izleyicisinin aktif katılımıyla yeniden biçimlenir ve izleyicinin metin okuma pratikleri
(kodaçımları) bağlamında yeniden üretilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon, Bölgesel Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 9 (2) Sayı: 18 |