Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POST-TRUTH İÇERİKLER VE PAYLAŞILMA MOTİVASYONLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 4, 158 - 169, 30.12.2019

Öz

Bilginin yayılmasında ve küreselleşmesinde öncü olan yeni medya araçlarının bir dezavantajı
ise yalan haberlerin ‘fake news’ yayılmasına ortam hazırlamasıdır. Halkla ilişkiler uygulayıcıları
açısından bakıldığında internetin ve sosyal medyanın hedef kitleler ile iletişim kurmada ve bu
ilişkileri geliştirmede sağladığı faydaların yayında yalan haberlerin yayılması sürecinde de
kurumlara ciddi zararlar verdiği noktasında sayısız örnek mevcuttur. Peki, bireyler gerçek ile
yalan haberi nasıl ayırt etmektedir? Bir içeriğe ya da habere güven duymalarını etkileyen
faktörler nelerdir? Bireylerin sosyal medya içerik paylaşma motivasyonları nedir? Bu gibi
sorulara yanıt aranılan bu araştırmada elde edilen veriler ile halkla ilişkiler uygulayıcılarına,
markalara ve literatüre katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Elde edilen veriler ile bireylerin
algılarına yönelik bir fikir elde edilmesi araştırmanın genel amacıdır.

Kaynakça

  • Alikılıç, Ö., Onat, F. (2007). “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak Kurumsal Bloglar”. Journal of Yasar University. 8(2) 899-927.
  • Akdağ, M. (2005). “Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 14, 1-20.
  • Bogers, T., R. Wernersen, (2014). “How Social are Social New Sites? Exploring the Motivations for Using Reddit.com,” Proc, iConference, 329-344.
  • Çapraz, Y. C. (2018). “Sosyal Medya Uygulamalarında Yok Olan Mesaj/Veri Kavramı ve Gençlerin Kullanım Motivasyonları”. İletişim 29 (Aralık) DOI: 10.16878/gsuilet.500955.
  • Hallikainen, P., (2015). “Why People Use Social Media Platforms: Exploring the Motivations and Consequences of Use”, Lecture Notes in Information Systems and Organizations, 5, 9-17.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2015). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı”. (8. Baskı). İstanbul: Sakarya Yayıncılık.
  • Gonza´lez-Herrero, A.G., Smith, S. (2008). Crisis Communications Management on the Web: How Internet-Based Technologies are Changing the Way Public Relations Professionals Handle Business Crises. Journal of Contingencies and Crisis Management, 16 (3).
  • Hearit, K.M. (1999), ‘Newsgroups, Activist Publics, and Corporate Apologia: The Case of Intel and its Pentium Chip’,25 (3), s. 291–308.
  • Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelley, H. (1959). “Communication and persuasion. Psychological studies of opinion change”. (3rd ed.). New Haven, CT: Yale University Press.
  • Jabal, R. F. (8 Temmuz 2018). “PR in the era of post-truth”. Bussiness Mirror. https://businessmirror.com.ph/2018/07/08/pr-in-the-era-of-post-truth/ (Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019).
  • Karagöz, K. (2018). “The Future of Media in Post-Truth Age”. TRT Akademi, 3(6), ISSN 2149- 9446.
  • Kohring, M., Matthes, J. (2007). “Trust in News Media Development and Validation of a Multidimensional Scale”. Communication Research. 34(2), 231-252.
  • Köksal, Y., Özdemir, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18(1), 323-337.
  • Okay, A. (2002). “Kriz Yönetimi ve Halkla İlişkiler”. İletişim Fakültesi Dergisi. 2(12). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/212616 (Erişim Tarihi: 15 Şubat 2019)
  • Özgen, E. (2011). “Halkla İlişkiler ve Yeni Medyanın İşaret Ettiği Sorunlar Üzerine Bir Tartışma”.http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Ebru%20O%C C%88ZGEN.pdf. Erişim Tarihi: (13 Şubat 2019).
  • Perry, D.C., Taylor, M. and Doerfel, M.L. (2003). “Internet Based Communication in Crisis Management”. Management Communication Quarterly, 17(2), 206–232.
  • Şener, N.K. (2018). “Hakikat Sonrası Çağda Haber Organizasyonlarının İtibarını “Haber”Le Korumak”. Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları E-Dergisi. 1(1), 55 – 69.
  • Şimşek, G. (2013). “Kişisel Mecralarda Reklam Yayını: Kişilerin Sosyal Medyada Reklam Paylaşım Motivasyonları”. Akademik İncelemeler Dergisi. 8(3), 213-239).
  • Şimşek, V. (2018 Bahar/Spring). Post-Truth ve Yeni Medya: Sosyal Medya Grupları Üzerinden Bir İnceleme. Global Media Journal TR Edition, 8 (16).
  • Taprial, V., & Priya, K. (2012). Understanding Social Media. Bookboon (Vol. 1). https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.
  • Van Vark, C. (2004, March 4). ‘Online PR: Your Reputation is Online’, Revolution, Volume 42. http://www.brandrepublic.com/News/204318/ONLINE-PR-reputation-online/ Erişim Tarihi: [13.01.2019].
  • West, M.B. (2003). ‘Crisis Management’s Real-Time Frontier: Using New Technology to Secure Critical Data’, Public Relations Strategist, 9 (3), s. 30.
  • World Of The Year (2017). Erişim adresi: https://en.oxforddictionaries.com/word-of-theyear/ word-of-the-year-201
  • Zhao, D., M.B. Rosson, (2009). “How and Why People Twitter: The Role that micro-blogging Plays in Information Communication at Work”, Proc, ACM 2009, International Conference of Supporting Group Work, Sanibel Island, 243-252.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Simge Aksu

Selçuk Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aksu, S., & Çetin, S. (2019). POST-TRUTH İÇERİKLER VE PAYLAŞILMA MOTİVASYONLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kurgu, 27(4), 158-169.

19150