Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEDYA, SİYASET, SERMAYE EKSENİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: SİYASİ PARTİLERİN GENEL SEÇİMLERDEKİ (2002-2017) MİTİNG HABERLERİNİN GAZETELERDE YER ALMA ORANLARI

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 95 - 121, 30.06.2020

Öz

Çalışmada günümüz Türk medyasının siyasal ve ekonomik düzlemde sahiplik yapısının ortaya konulması amaçlanırken, holdinglerin yönettiği günümüz medyasının siyasal iktidarla olan ekonomik ilişkileri göz önünde bulundurulduğunda, bu ilişkiler yumağının gazetelerin yayın politikalarına yansıyıp yansımadığı sorusunun yanıtı aranmaktadır. Bu kapsamda çalışmada gazetelerde yer alan seçim mitingleri haber oranlarının medyanın siyasal iktidarla olan konumuyla doğrudan ilişkili olduğu varsayımının desteklenmesi hedeflenmektedir. Bu doğrultuda AKP’nin iktidara geldiği 2002 Genel Seçimlerinin başlangıç noktası olarak seçildiği çalışmada 2007, 2011, 2015 ve 2017 Genel Seçimlerinde siyasi liderlerin miting konuşmalarının ne kadarının gazetelerde haber olarak yer aldığı belirlenmektedir. Çalışma sahiplik yapısının yanı sıra, siyasal düşünceler açısından farklılık arz eden Hürriyet, Sabah, Cumhuriyet, Zaman ve Yenişafak gazetelerinin birinci sayfalarının yanı sıra, politika sayfaları üzerinden içerik analizi yöntemiyle yürütülmektedir. Çalışmada genel seçimlere bir ay kala siyasal partilerin gerçekleştirdiği seçim mitinglerini içeren haberler, içerik analizi yöntemiyle dönemsel olarak niceliksel açıdan incelenmektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Alemdar K. (Haz.) (1999), Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, Nazif Eksen, “Medya ve Ekonomi: Türk Basın Endüstrisinde Yoğunlaşma, Toplulaşma, Tekelleşme Yapısı, (1965-1995), Gülcan Seçkin, “1990’lı Yılların Basın Kavgalarının Ekonomi Politiği ve Bir Örnek Olay”, İstanbul: AFA Yayınları.
  • Alver, F. (2007), Gazeteciliğin Kuramsal Temelleri, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Chomsky N. (1999), Medya Gerçeği (2.Baskı), Abdullah Yılmaz (Çev.), İstanbul: Tüm Zamanlar Yayıncılık.
  • Demir, V. (2007), Türkiye’de Medya Siyaset İlişkisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Dursun, O. (2012), Türk Medyasının Sermaye Yapısı ve Siyasal İktidarla İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), ss. 1-21.
  • Erdoğan, İ.,Alemdar, A. (2010) Öteki Kuram, Pozitif Matbaacılık: Ankara.
  • İrvan S. (Der.) (2002), Medya Kültür Siyaset, Peter Golding, Graham Murdock “Kültür İletişim, Ekonomi ve Politik” Ankara: Alp Yayınevi.
  • Kadıoğlu Kaban Z. (2018), Türkiye’de Medya Sahipliği Ekseninde Mülkiyet Yapılarındaki Değişimin Analizi (1950-2010), İnsan&İnsan Dergisi, 5(16), ss. 100-120.
  • Kaya R. (2009), İktidar Yumağı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Sözeri C. (2015), Türkiye’de Medya İktidar İlişkileri, İstanbul: İstanbul Enstitüsü Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2010), Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • İnternet Kaynakları
  • https://m.bianet.org/bianet/siyaset/208089-turkiye-de-medyayi-kimler-kontrol-ediyor, Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • http://sivildusun.net/gazeteciler-cemiyeti-rapor-2018, Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • https://www.cnnturk.com/2008/ekonomi/genel/04/22/sabah.ve.atv.calik.grubuna.gecti/451602.0/index.html, Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • https://www.gzt.com/dunya-politika/turk-medyasinda-ses-getiren-el-degistirmeler-3293246, Erişim Tarihi: 15.05.2019
  • http://www.cumhuriyet.com.tr/yayin_ilkeleri, Erişim Tarihi: 19.05.2019
  • Gazeteler
  • Hürriyet Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
  • Sabah Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
  • Zaman Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011.
  • Yenişafak Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.

A REVIEW ON MEDIA, POLITICS, CAPITAL AXIS: RATE OF PUBLICATION OF MEETING NEWS OF POLITICAL PARTIES IN GENERAL ELECTION (2002-2017)

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 95 - 121, 30.06.2020

Öz

In this study, it is aimed to reveal the ownership structure of contemporary Turkish media in the political and economic level. Considering the economic relations of the current media run by the holding companies with the political power, it is sought to answer the question of whether these relations are reflected in the publishing policies of the newspapers. In this context, it is aimed to support the assumption that the news rates of the election rallies in the newspapers are directly related to the position of the media with political power. In this respect the study, which was chosen as the starting point of the 2002 General Elections, in which the AKP came to goverment, determined how much of the political leaders rallies in the 2007, 2011, 2015 and 2017 General Elections took place in the newspapers. The study is carried out with the content analysis method on the first pages and policy pages of Hürriyet, Sabah, Cumhuriyet, Zaman and Yenişafak newspapers. In this study, news that includes election rallies held by political parties one month before the general elections are analyzed periodically through content analysis method.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR
  • Alemdar K. (Haz.) (1999), Medya Gücü ve Demokratik Kurumlar, Nazif Eksen, “Medya ve Ekonomi: Türk Basın Endüstrisinde Yoğunlaşma, Toplulaşma, Tekelleşme Yapısı, (1965-1995), Gülcan Seçkin, “1990’lı Yılların Basın Kavgalarının Ekonomi Politiği ve Bir Örnek Olay”, İstanbul: AFA Yayınları.
  • Alver, F. (2007), Gazeteciliğin Kuramsal Temelleri, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Chomsky N. (1999), Medya Gerçeği (2.Baskı), Abdullah Yılmaz (Çev.), İstanbul: Tüm Zamanlar Yayıncılık.
  • Demir, V. (2007), Türkiye’de Medya Siyaset İlişkisi, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Dursun, O. (2012), Türk Medyasının Sermaye Yapısı ve Siyasal İktidarla İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(1), ss. 1-21.
  • Erdoğan, İ.,Alemdar, A. (2010) Öteki Kuram, Pozitif Matbaacılık: Ankara.
  • İrvan S. (Der.) (2002), Medya Kültür Siyaset, Peter Golding, Graham Murdock “Kültür İletişim, Ekonomi ve Politik” Ankara: Alp Yayınevi.
  • Kadıoğlu Kaban Z. (2018), Türkiye’de Medya Sahipliği Ekseninde Mülkiyet Yapılarındaki Değişimin Analizi (1950-2010), İnsan&İnsan Dergisi, 5(16), ss. 100-120.
  • Kaya R. (2009), İktidar Yumağı, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Sözeri C. (2015), Türkiye’de Medya İktidar İlişkileri, İstanbul: İstanbul Enstitüsü Yayınları.
  • Yaylagül, L. (2010), Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • İnternet Kaynakları
  • https://m.bianet.org/bianet/siyaset/208089-turkiye-de-medyayi-kimler-kontrol-ediyor, Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • http://sivildusun.net/gazeteciler-cemiyeti-rapor-2018, Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • https://www.cnnturk.com/2008/ekonomi/genel/04/22/sabah.ve.atv.calik.grubuna.gecti/451602.0/index.html, Erişim Tarihi: 12.05.2019
  • https://www.gzt.com/dunya-politika/turk-medyasinda-ses-getiren-el-degistirmeler-3293246, Erişim Tarihi: 15.05.2019
  • http://www.cumhuriyet.com.tr/yayin_ilkeleri, Erişim Tarihi: 19.05.2019
  • Gazeteler
  • Hürriyet Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
  • Sabah Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
  • Cumhuriyet Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
  • Zaman Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011.
  • Yenişafak Gazetesi, 1 Ekim-2 Kasım 2002, 22 Haziran-22 Temmuz 2007, 12 Mayıs-12 Haziran 2011, 7 Mayıs-7 Haziran 2015, 16 Mart-16 Nisan 2017.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kamuran Değer 0000-0002-1592-2628

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Değer, K. (2020). MEDYA, SİYASET, SERMAYE EKSENİ ÜZERİNE BİR İNCELEME: SİYASİ PARTİLERİN GENEL SEÇİMLERDEKİ (2002-2017) MİTİNG HABERLERİNİN GAZETELERDE YER ALMA ORANLARI. Kurgu, 28(1), 95-121.