Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

TELEVİZYON REKLAMLARINDA MİZAHIN KULLANIMI: “İŞ BANKASI 92 YAŞINDA” REKLAM FİLMİNİN ANALİZİ

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 216 - 233, 30.06.2020

Öz

Günümüzün pazarlama dünyasında marka ve hizmetler kendilerini rakiplerinden ayrıştırmak, hatırlanmak ve inandırıcılığını kanıtlamak amacıyla reklam çalışmalarında çeşitli yollara başvurmaktadırlar. Kendilerini rakiplerinden farklı kılmak için marka ve hizmetlerin kullandıkları yöntemlerden bir diğeri de reklamlarda mizah unsuruna ve komedyenlere yer vermektir. Burada amaç tüketicinin dikkatini çekmek ve markanın tüketicinin zihninde yer etmesini sağlamaktadır. Bu durumu en yaygın olarak kullanan sektörlerden biri de finans/bankacılık sektörüdür. Bu çalışmada televizyon reklamlarında mizah unsuru ve komedyen kullanımının bankacılık sektöründeki yansımaları incelenmektedir. Çalışma kapsamında reklam, televizyon reklamcılığı ve reklamda mizah konuları hakkında ilgili literatür taranmıştır. Finans sektörüne ait “Türkiye İş Bankası 92 Yaşında” reklam filmi tema analizi yöntemi ile incelenmekte ve bu reklam filminde mizah unsuru ve komedyen kullanımı ile bankanın hangi özelliklerini vurgu yapıldığına bakılmaktadır.

Kaynakça

  • 1.Bakır, U. (2006). Televizyon Reklamlarında İkna Unsuru Olarak Mizah. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 2.Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (Çev. Ferda Keskin, Hazal Deliçaylı). İstanbul: Ayrıntı
  • 3.Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim, (174), 33-38
  • 4.Çardaklı, S. (2008). Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne.
  • 5.Dağtaş, B ve Dağtaş, E. (2009). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. İstanbul: Ütopya
  • 6.Dyer, G. (2010). İletişim Olarak Reklamcılık. (Çev. Nurdan Öncel Taşkıran). İstanbul: Beta
  • 7.Elden, M. (2016). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say
  • 8.Elden, M. ve Avşar, Z. (2004). Reklam ve Reklam Mevzuatı. Ankara: RTÜK
  • 9.Elden, M. ve Kocabaş, F. (2006). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim
  • 10.Elden, M. ve Yeygel, S. (2006). Kurumsal Reklamın Anlattıkları. İstanbul: Beta
  • 11.Elmasoğlu, K. (2017). Tüketim Kültüründe Etkili Bir Araç Olarak Reklamın İşlevlerine Dair Genel Bir Değerlendirme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2 (4), 27-42.
  • 12.Erkal, E. (2013). Reklamlarda Ünlü Kullanımının “Satın Alma Davranışı” Üzerindeki Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • 13.Hancı, M. (2017). Reklam ve Mizah. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 14.Kırtay, O. (2012). Reklam İletilerinde Mizahın Kullanımı: Öğeler, Teknikler ve Uygulama Örnekleri. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 15.Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. (Çev. Nejat Muallimoğlu). İstanbul: Beta
  • 16.Morreall, J. (1997). Gülmeyi Ciddiye Almak. (Çev. Kubilay Aysevener, Şenay Soyer). İstanbul: İris
  • 17.Ring, J. (1996). Reklam Dünyasının İç Yüzü, (Çev. Şefika Komçez). İstanbul: Financial Times Milliyet
  • 18.Sezgin, M. ve Yılmaz, E. (2019). Televizyon Reklamlarında Ünlü Kullanımının Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi: Uşak Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 472-488.
  • 19.Solak, B. Burak. (2016). Televizyon Reklamlarında Mizah ve Mizahi Karakterler Kullanımı: Banka Reklamlarına Yönelik Analiz. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya.
  • 20.Ünsal, Y. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri. İstanbul: Dünya

USE OF HUMOR IN TELEVISION ADVETISING: ANALYSIS OF THE ADVERTISING FILM “IS BANK IS 92 YEARS OLD”

Yıl 2020, Cilt: 28 Sayı: 1, 216 - 233, 30.06.2020

Öz

In today's marketing world, brands and services use various ways in advertising to distinguish themselves from their competitors, to be remembered and to prove their credibility. Another method used by brands and services to distinguish themselves from competitors is to include humor and comedians in advertisements. Here, the aim is to attract the attention of the consumer and ensure that the brand was in the mind of the consumer. One of the sectors that use this situation most commonly is the finance/banking sector. In this study, the effects of humor and use of comedian in television commercials in the banking sector are examined. Within the scope of the study, related literature has been searched about advertisement, television advertising and humor in advertising. The financial sector of "Business Bank of Turkey 92 years old" advertising films are examined with theme analysis and examined. In the commercial film, which the features of the bank are emphasized with the use of humor and comedian.

Kaynakça

  • 1.Bakır, U. (2006). Televizyon Reklamlarında İkna Unsuru Olarak Mizah. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • 2.Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (Çev. Ferda Keskin, Hazal Deliçaylı). İstanbul: Ayrıntı
  • 3.Çalık, M. ve Sözbilir, M. (2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim, (174), 33-38
  • 4.Çardaklı, S. (2008). Televizyon Reklamlarında Tanınmış Kişilerin Kullanılmasının Reklamın Hatırlanması Üzerindeki Etkisi Konusunda Bir Pilot Araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Edirne.
  • 5.Dağtaş, B ve Dağtaş, E. (2009). Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. İstanbul: Ütopya
  • 6.Dyer, G. (2010). İletişim Olarak Reklamcılık. (Çev. Nurdan Öncel Taşkıran). İstanbul: Beta
  • 7.Elden, M. (2016). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say
  • 8.Elden, M. ve Avşar, Z. (2004). Reklam ve Reklam Mevzuatı. Ankara: RTÜK
  • 9.Elden, M. ve Kocabaş, F. (2006). Reklamcılık Kavramlar, Kararlar, Kurumlar. İstanbul: İletişim
  • 10.Elden, M. ve Yeygel, S. (2006). Kurumsal Reklamın Anlattıkları. İstanbul: Beta
  • 11.Elmasoğlu, K. (2017). Tüketim Kültüründe Etkili Bir Araç Olarak Reklamın İşlevlerine Dair Genel Bir Değerlendirme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2 (4), 27-42.
  • 12.Erkal, E. (2013). Reklamlarda Ünlü Kullanımının “Satın Alma Davranışı” Üzerindeki Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • 13.Hancı, M. (2017). Reklam ve Mizah. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 14.Kırtay, O. (2012). Reklam İletilerinde Mizahın Kullanımı: Öğeler, Teknikler ve Uygulama Örnekleri. İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • 15.Kotler, P. (2000). Pazarlama Yönetimi. (Çev. Nejat Muallimoğlu). İstanbul: Beta
  • 16.Morreall, J. (1997). Gülmeyi Ciddiye Almak. (Çev. Kubilay Aysevener, Şenay Soyer). İstanbul: İris
  • 17.Ring, J. (1996). Reklam Dünyasının İç Yüzü, (Çev. Şefika Komçez). İstanbul: Financial Times Milliyet
  • 18.Sezgin, M. ve Yılmaz, E. (2019). Televizyon Reklamlarında Ünlü Kullanımının Tüketiciler Açısından Değerlendirilmesi: Uşak Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 472-488.
  • 19.Solak, B. Burak. (2016). Televizyon Reklamlarında Mizah ve Mizahi Karakterler Kullanımı: Banka Reklamlarına Yönelik Analiz. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya.
  • 20.Ünsal, Y. (1984). Bilimsel Reklam ve Pazarlamadaki Yeri. İstanbul: Dünya
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Büşra Gedik 0000-0001-9117-6906

Onur Önürmen 0000-0001-7500-2869

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gedik, B., & Önürmen, O. (2020). TELEVİZYON REKLAMLARINDA MİZAHIN KULLANIMI: “İŞ BANKASI 92 YAŞINDA” REKLAM FİLMİNİN ANALİZİ. Kurgu, 28(1), 216-233.