The socioeconomic status scales are very important in terms ofsegmentation and demographic descriptions of the target audience in marketing, advertising and media. Nowadays, in Turkey, there are intense debates about the socioeconomic status scales and definitions which are in use. Besides, there are some attempts about developing a more meaningful socioeconomic status scale which is more representative and has a solid theoretical background. The motivation beneath these attempts is to use one standard scale and definition in all sectors. The aim ofthis study, while the arguments are continuing, is to explain and to give information about some socioeconomic status scales which are used widely in marketing, advertising and media in Turkey
Social Straıification the Measurement of Socio-Economic Status. Marketing Research Audience Measurement
Sosyo-ekonomik statü ölçek/eri pazar/ama, reklamcılık ve medya alanlarında hedef kitlenin bölümlenmesi ve demografik tanımlama açısından oldukça önemlidir. Türkiye 'de bugünlerde kullanı/an sosyo-ekonomik statü tanım ve ölçeklerine yönelik tartışmalaryoğun şekilde sürmektedir. Buna bağlı olarak temsiliyet kabiliyeti yüksek ve kuramsal bir alt yapısı olan daha anlamlı bir sosyoekonomik statü ölçeğinin geliştirmesi yönünde girişimler gündemdedir. Bu girişimin altında yatan motivasyon tüm sektörlerde standart bir ôlçeğin kullanılması ve herkesin aynı dili konuşmasıdır. Bu çalışmanın amacı tartışmalar sürerken Türkiye 'de pazarlama, reklamcı/ık ve medya alanlarında geniş çapta kullanılan ve gündemde olan bazı sosyo-ekonomik statü ölçeklerini tanıtmak ve bilgi vermektir
Toplumsal Tabakalaşma Sosyo-Ekonomik Statü Ölçümü Pazar/ama Araştırması İzleyici-Okuyucu-Dinleyici Ölçümleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Cilt: 21 Sayı: 1 |