BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİK YÖNDEŞMENİN RADYO PROGRAMCILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: POWER FM “CHAT ZONE” PROGRAMI İNCELEMESİ

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 3, 15 - 24, 01.10.2018

Öz

Teknolojik yöndeşmenin sağladığı imkânlar ve kitle iletişiminde yarattığı dönüşüm, tüm kitle iletişim araçlarını olduğu gibi radyoyu da etkilemiştir. Dijitalleşme ve yöndeşme, en eski kitle iletişim araçlarından olan radyonun varlığına tehdit olarak görülse de her kırılma noktasında çağa ayak uydurarak ayakta kalan radyo, bugün de alternatif yayın biçimleri üretip, dönüşerek kitle iletişimindeki önemli yerini korumaktadır. Teknolojik yöndeşme, radyo dinleme biçimlerini değiştirmiş, mobil cihazlardan televizyona kadar pek çok cihazda radyoyu dinlenebilir kılmıştır. Dinleme alışkanlıklarını değiştiren bu imkânlarla radyo, dinleyicilerini üre-tüketici hâle getirirken, radyo programcılığında da değişimler görülmektedir. Sadece ses üzerinden sürdürülen radyo yayıncılığı, bugün hem görsel hem işitsel mecrada, hem kitlesel hem de bireylerarası iletişimle gerçekleştirilmektedir. Bu çalışma, teknolojik yöndeşmeyle birlikte radyo yayıncılığında yaşanan dönüşümü, hafta içi her gün Power FM ve Power TV ortak yayınıyla 17.00-19.00 saatleri arasında yayınlanan Chat Zone programı özelinde betimsel analiz yöntemiyle ortaya koymayı amaçlamaktadır. Söz konusu radyo programı alışılagelen radyo stüdyolarından farklı olarak adeta bir televizyon stüdyosu şeklinde düzenlenen yayın ortamı, İnternet ve sosyal medya kullanımı, dinleyiciyle kurulan etkileşim ve dinleyici tarafından belirlenen içeriği açısından incelenmiştir. Çalışma doğrultusunda, sosyal medya ile entegre biçimde güncellenen program formatının, dinleyiciye programı dinletmenin yanında etkileşime girmeyi de amaçladığı hatta etkileşimi öncelediği görülmektedir. Yeni rating aracı olarak görülen sosyal medya etkileşimi üzerinden izleyiciyi yayına dâhil etmek, program formatının aslî unsurunu oluşturmaktadır ve bu durum programcıyı daha popüler hâle getirirken izleyicideki aidiyet duygusunu da arttırmaktadır.

Kaynakça

  • Ataman, E. Ö. (2013). Radyoda Dinleyici/Katılımcı/Takipçi Etkileşimi ve Görselleşme: “Ceyhun Yılmaz Şov Ve PACYA”, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Çalışmaları Dergisi, Sayı:4.
  • Bay, N. (2007). Radyo ve televizyon yayıncılığı. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • Carlin, T. (2006). “Digital Audio.” Communication Technology Update 10th Edition. A. E. Grant ve J. H. Meadows (der.) içinde. Oxford: Focal Press. 235-257.
  • Couldry, N. (2009). Does ‘the media’ have a future?. European Journal of Communication, 24(4): 437-449.
  • Çakmak, E., (2011). Sayısal Radyo Yayıncılığı Ve Arşivlenmesi, Ankara: T.C. Radyo Televizyon Üst Kurulu Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi.
  • Dunaway, D. K., (2000). “Digital Radio Production: Towards An Aesthetic”, New Media & Society, Vol.2, No.1.
  • Ferguson, D. A., Greer, C. F. (2011). “Local Radio and Microblogging: How Radio Stations in the U.S. are Using Twitter.” Journal of Radio & Audio Media. 18(1): 33-46.
  • Hendy, D. (2000). “A Political Economy of Radio In The Digital Age.” Journal of Radio Studies. 7(1): 213-234.
  • Kırık, A. M. (2013). Radyo Teknolojisinde DAB Sisteminin Kullanımı, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, Güz Dönemi, Cilt:2, Sayı:6, Yıl:2013, S:1-15
  • Kuyucu, M. (2013). Radyonun Müzik Kutusuna Dönüşümü: Radyo Program Türleri Ve Tercih Edilirlik Oranları. E-Journal of New World Sciences Academy, Yıl:2013
  • Lax, S., Ala-Fossi, M., Jauert, P. ve Shaw, H. (2008). “DAB: The Future Of Radio? The Development Of Digital Radio In Four European Countries.” Media, Culture & Society. 30(2): 151-166.
  • Lind, R. A. ve Medoff, N. J. (1999). “Radio Stations and The World Wide Web.” Journal of Radio Studies. 6(2): 203-221.
  • O’Neill, B. (2009). “DAB Eureka-147: A European Vision For Digital Radio.” New Media Society. 11(1&2): 261-278.
  • Özcan, A. Tugen, B. (2014). “Geleneksel Medya Olarak Gazete ve Radyoda Yeni İletişim Uygulamaları”, III. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiriler Kitabı – III, Sakarya, 15 – 18 Mayıs.
  • Özel. S. (2014., “Yeni Medya Çağında Radyoların Dönüşümü”, Akdeniz İletişim, 168.
  • Solankı, N., (2012). “Digital Audio Broadcasting”, Socet Journal, Vol.1, Issue.1.
  • Tufan F. (2009). Radyo dinleme ölçümleri ve program planlamasındaki rolü. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul.

THE EFFECTS OF THE TECHNOLOGICAL CONVERGENCE ON RADIO PROGRAMMING: THE REVIEW OF THE POWER FM “CHAT ZONE” PROGRAMME

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 3, 15 - 24, 01.10.2018

Öz

The possibilities provided by technological convergence and the transformation created by it in mass communication have affected radio as well as all mass media. Though digitalization and convergence are seen as a threat to the existence of the oldest mass media, the radio, which has survived by keeping pace with each breaking point, still maintains its important place in mass communication by producing alternative forms of broadcasting. Technological convergence has changed the forms of listening to radio and it has enabled to listening to radio on many appliances from mobile devices to televisions. With these possibilities changing the listening habits, the radio has transformed the audiences into the prosumers. Meanwhile changes are also seen in the radio programming. Radio broadcasting, which was formerly carried out only by sound, is performed today in both visual and auditory communication as well as through massive and individual communication. This study, by using descriptive analysis method aims to reveal the transformation in radio broadcasting with the technological convergence with descriptive analysis method in the context of the Chat Zone program which is broadcast between 17.00-19.00 pm on weekdays with Power FM and Power TV common frequency broadcasting. In this context the radio program, in contrast to the usual radio studios, has been examined in terms of broadcasting environment, internet and social media usage, interaction established with the audience and contents determined by the audience. It is seen that the new radio programming format, which is integrated with social media, is aiming to interact with auidence instead of listening programme. Incorporating the viewer through the social media interaction, seen as a new rating tool, constitues the essential element of the program format which increases the viewer’s sense of belonging while bringing the programmer more popular

Kaynakça

  • Ataman, E. Ö. (2013). Radyoda Dinleyici/Katılımcı/Takipçi Etkileşimi ve Görselleşme: “Ceyhun Yılmaz Şov Ve PACYA”, İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Çalışmaları Dergisi, Sayı:4.
  • Bay, N. (2007). Radyo ve televizyon yayıncılığı. İstanbul: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • Carlin, T. (2006). “Digital Audio.” Communication Technology Update 10th Edition. A. E. Grant ve J. H. Meadows (der.) içinde. Oxford: Focal Press. 235-257.
  • Couldry, N. (2009). Does ‘the media’ have a future?. European Journal of Communication, 24(4): 437-449.
  • Çakmak, E., (2011). Sayısal Radyo Yayıncılığı Ve Arşivlenmesi, Ankara: T.C. Radyo Televizyon Üst Kurulu Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi.
  • Dunaway, D. K., (2000). “Digital Radio Production: Towards An Aesthetic”, New Media & Society, Vol.2, No.1.
  • Ferguson, D. A., Greer, C. F. (2011). “Local Radio and Microblogging: How Radio Stations in the U.S. are Using Twitter.” Journal of Radio & Audio Media. 18(1): 33-46.
  • Hendy, D. (2000). “A Political Economy of Radio In The Digital Age.” Journal of Radio Studies. 7(1): 213-234.
  • Kırık, A. M. (2013). Radyo Teknolojisinde DAB Sisteminin Kullanımı, Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, Güz Dönemi, Cilt:2, Sayı:6, Yıl:2013, S:1-15
  • Kuyucu, M. (2013). Radyonun Müzik Kutusuna Dönüşümü: Radyo Program Türleri Ve Tercih Edilirlik Oranları. E-Journal of New World Sciences Academy, Yıl:2013
  • Lax, S., Ala-Fossi, M., Jauert, P. ve Shaw, H. (2008). “DAB: The Future Of Radio? The Development Of Digital Radio In Four European Countries.” Media, Culture & Society. 30(2): 151-166.
  • Lind, R. A. ve Medoff, N. J. (1999). “Radio Stations and The World Wide Web.” Journal of Radio Studies. 6(2): 203-221.
  • O’Neill, B. (2009). “DAB Eureka-147: A European Vision For Digital Radio.” New Media Society. 11(1&2): 261-278.
  • Özcan, A. Tugen, B. (2014). “Geleneksel Medya Olarak Gazete ve Radyoda Yeni İletişim Uygulamaları”, III. Türkiye Lisansüstü Çalışmalar Kongresi Bildiriler Kitabı – III, Sakarya, 15 – 18 Mayıs.
  • Özel. S. (2014., “Yeni Medya Çağında Radyoların Dönüşümü”, Akdeniz İletişim, 168.
  • Solankı, N., (2012). “Digital Audio Broadcasting”, Socet Journal, Vol.1, Issue.1.
  • Tufan F. (2009). Radyo dinleme ölçümleri ve program planlamasındaki rolü. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Alper Hakan Yavaşçalı Bu kişi benim

Özgül Birsen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yavaşçalı, A. H., & Birsen, Ö. (2018). TEKNOLOJİK YÖNDEŞMENİN RADYO PROGRAMCILIĞI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: POWER FM “CHAT ZONE” PROGRAMI İNCELEMESİ. Kurgu, 26(3), 15-24.