BibTex RIS Kaynak Göster

PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SELFİ İLE YARATILAN HİPER- GERÇEKLİK

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 3, 342 - 358, 01.10.2018

Öz

Gerçeğin yerine bir modelin konulması ve bu modelin gerçeklik olarak benimsenmesi şeklinde tarif edilen simulasyon, bireyler ve topluluklar üzerindeki ekonomik, sosyal ve sosyo-psikolojik etkileri nedeniyle kitle iletişim çalışmalarının uzun yıllardır başat araştırma ve tartışma konuları arasındadır. Televizyonun neo-liberal politikalar doğrultusunda kullanılmaya başlaması kitlelerin gerçek yaşam ile modellenen yaşam arasındaki farklılıkların idrakını bulanıklaştırmıştır. Günümüzün bütünleşik medyasında ise kitleler için modellenen gerçekliğe dayalı bir yaşam biçimi üretilmektedir. Bu bağlamda pazarlama iletişiminde sosyal medyanın kullanımı kitleleri öz olan gerçeklikten tamamen koparma noktasına ulaştırabilmesi bakımından çarpıcı bir gelişim göstermiştir. Bireylerin gerçeklikten kopmasına neden olan bu durum, halkla ilişkilerin dürüstlük ve şeffaflık ilkeleri ile uyuşmamakta ve etik açıdan sorunlara işaret etmektedir. Çalışmanın amacı, markaların sosyal ağlarda vaat ettikleri iki yönlü simetrik iletişim aracılığıyla bir hiper-gerçeklik yarattığını ortaya koymak ve bu durumu halkla ilişkiler etiği çerçevesinde değerlendirmektir. Bu bağlamda, selfi kampanyaları Baudrillard’ın hiper- gerçeklik kavramı üzerinden kuramsal olarak tanımlanmakta ve Türkiye’de markaların kampanyalarında kullandıkları söylemler halkla ilişkilerin etik ilkeleri çerçevesinde analiz edilmektedir.

Kaynakça

  • Akbayir, Z. (2014), Halkla İlişkilerde Hipergerçeklik ve Internet İlişkisi:Sosyal Medya Üzerine Bir Araştırma,Doktora Tezi,Marmara Üniversitesi,İstanbul.
  • Baudrillard, J.(1989), The Ecstasy of Communication, USA: Semiotext.
  • Baudrillard, J. (1997), Tüketim Toplumu, (çeviren Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin),4.Baskı, İstanbul: Ayrıntı.
  • Baudrillard, J.(1998), Simülakrlar ve Simülasyon, (çeviren Oğuz Adanır), 2.Baskı,Ankara: Doğu Batı.
  • Berger, J.(1999), Görme Biçimleri, İstanbul: Metis.
  • Brautoviç, H.ve Brkan D.(2009),Public Relations, Ethics and Ethical Codes,UDK, 659(174),183-194.
  • Dozier M.D.,Grunig L.A. ve Grunig J.E.(1995), Manager’s Guide to Excellence in Public Relations and Communication Management, UK: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ellius, J.(2005),Sözün Düşüşü, İstanbul: Paradigma.
  • Evans, D. (2010), Social Media Marketing: The Next Generation of Business Engagement. U.S.A.: John Wiley & Sons.
  • Faurshou G.(1987). Fashion and Cultural Logic of Postmodernity. Canadian Journal of Political and Social Theory,9(2).
  • Franzen, G.& Moriarity, S.(2009),The Science and Art of Branding, U.S.A: Taylor&Francis Group.
  • Freud S.,(2015),Kitle Psikolojisi, çeviren Kamuran Şipal, İstanbul: Say.
  • Grunig, J.& Hunt T.T.(1984),Managing Public Relations,Holt, U.S.A. Rinehart and Winston.
  • Grunig, L.A., Grunig,J.E.ve Dozier, D.M. (2002), Excellence in Public relations and Communication Managament: A Study of Communication Management in Three Countries. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Grunig, J.E. (2009), Paradigms of Global Public Relations in an Age of Digitalization, Prism, 6(2).
  • Heider, F.(1946), Attitudes and Cognitive Organization, Journal of Psychologicy, Published online: 02 July 2010,107-112. Ipsos KMG. (2017),Global Trends
  • Fragmentation,Cohesion and Uncertainty
  • https://www.ipsosglobaltrends.com/downloads/
  • Kılıç, Ş.O.ve Genel,Z.(2018), Impact of Social Media and Technology Companies on Digital Journalism, in book Immersive, Trends and Perspectives of Augumentad Reality edited by Emilio Simalio, U.S.A.: IGI Global.
  • Kotler, Philip, et al. (1999). Principles of Marketing (2nd European ed.), Prentice Hall Europe.
  • Lazarsfeld, P.F.(1968), The People’s Choice, U.S.A.: Columbia Press.
  • Le Guernic, A.(2004), Fairy Tales and Psychological Life Plans,Transactional Analysis Journal, published online 2017, 34(3),216-222.
  • Manovich,L.(2015),Exploring Urban Social
  • Media:Selfiecity and on Broadway
  • http://manovich.net/content/04-projects/083
  • urbansocialmedia/manovich_exploring_urban_social_media_edit.pdf.
  • Marx, K.,(1939), Grundrisse ,(uyarlayan Andy Bluden (2002), https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/Marx_Grundrisse.pdf.
  • Maslow, A. H., (1943), A Theory of Human Motivation, Psychological Review, 50(4), 370- 396.
  • McQuail, D. & Windhal, S. (2005), İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında, 4. Baskı, İstanbul: İmge.
  • Percy, L.(2008), Strategic Integrated Marketing Communications,U.S.A.: Routledge.
  • Peracia, A.(2017).Culture of the Selfie: Self Presentation in Contemporary Visual Culture, Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  • Skinner, K.(2014),The Self as a Screen:Jean Baudrillard’s Ecstasy of Communication, Susan Hiller’s Photomat Portraits and The Videos of Rachell Lowe., Journal of Visual Art Practice, 3(1),7-21.
  • Stevens, S.T.(1950), Introduction: A Definition of Communication,The Journal of Acoustical Society of America, 22(6).
  • Van Dijck, T. A.(1993), Principles of Critical Discourse Analysis, Discourse & Society,4(2), 249- 283.
  • Wu, T.,(2016). Dikkat Tacirleri, İstanbul: MediaCat.
  • Yaylagül, L. ve Korkmaz, N.(2006). Bağımlılık Kuramları Çerçevesinde Küreselleşme ve

SELFY HYPER REALITY IN MARKETING COMMUNICATION PRACTICES

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 3, 342 - 358, 01.10.2018

Öz

Simulation, as defined the replacing of the model instead of the truth and accepting the model as the truth, has been the leading discussion and research issue of the mass communication studies due to its economic, social and socio-psychological effects on the individuals and the communities for many years.The grasp of the difference between the real life and the simulated projected life is blurred by the use of television for neo-liberal policies, whereas a lifestyle constructed on the simulated truth has been started to produce for masses by the effects of today’s integrated media. Within this context, use of social media in marketing communication showed striking development in terms of breaking the connection of mass with reality. This situation, which makes individuals lose their connection with reality is contradictory with the public relations’ principles of honesty and transparency and is ethically a problematic. The aim of the study is to reveal the hyper-reality, which is produced by brands and to evaluate this situation in frame of the ethics of public relations. Within this scope, selfy campaigns is theoretically described by the context of Baudrillard’s hyper-reality concept and the campaign discourses that are applied by the brands in Turkey are analysed in frame of the ethical principles of public relations

Kaynakça

  • Akbayir, Z. (2014), Halkla İlişkilerde Hipergerçeklik ve Internet İlişkisi:Sosyal Medya Üzerine Bir Araştırma,Doktora Tezi,Marmara Üniversitesi,İstanbul.
  • Baudrillard, J.(1989), The Ecstasy of Communication, USA: Semiotext.
  • Baudrillard, J. (1997), Tüketim Toplumu, (çeviren Hazal Deliçaylı ve Ferda Keskin),4.Baskı, İstanbul: Ayrıntı.
  • Baudrillard, J.(1998), Simülakrlar ve Simülasyon, (çeviren Oğuz Adanır), 2.Baskı,Ankara: Doğu Batı.
  • Berger, J.(1999), Görme Biçimleri, İstanbul: Metis.
  • Brautoviç, H.ve Brkan D.(2009),Public Relations, Ethics and Ethical Codes,UDK, 659(174),183-194.
  • Dozier M.D.,Grunig L.A. ve Grunig J.E.(1995), Manager’s Guide to Excellence in Public Relations and Communication Management, UK: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Ellius, J.(2005),Sözün Düşüşü, İstanbul: Paradigma.
  • Evans, D. (2010), Social Media Marketing: The Next Generation of Business Engagement. U.S.A.: John Wiley & Sons.
  • Faurshou G.(1987). Fashion and Cultural Logic of Postmodernity. Canadian Journal of Political and Social Theory,9(2).
  • Franzen, G.& Moriarity, S.(2009),The Science and Art of Branding, U.S.A: Taylor&Francis Group.
  • Freud S.,(2015),Kitle Psikolojisi, çeviren Kamuran Şipal, İstanbul: Say.
  • Grunig, J.& Hunt T.T.(1984),Managing Public Relations,Holt, U.S.A. Rinehart and Winston.
  • Grunig, L.A., Grunig,J.E.ve Dozier, D.M. (2002), Excellence in Public relations and Communication Managament: A Study of Communication Management in Three Countries. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Grunig, J.E. (2009), Paradigms of Global Public Relations in an Age of Digitalization, Prism, 6(2).
  • Heider, F.(1946), Attitudes and Cognitive Organization, Journal of Psychologicy, Published online: 02 July 2010,107-112. Ipsos KMG. (2017),Global Trends
  • Fragmentation,Cohesion and Uncertainty
  • https://www.ipsosglobaltrends.com/downloads/
  • Kılıç, Ş.O.ve Genel,Z.(2018), Impact of Social Media and Technology Companies on Digital Journalism, in book Immersive, Trends and Perspectives of Augumentad Reality edited by Emilio Simalio, U.S.A.: IGI Global.
  • Kotler, Philip, et al. (1999). Principles of Marketing (2nd European ed.), Prentice Hall Europe.
  • Lazarsfeld, P.F.(1968), The People’s Choice, U.S.A.: Columbia Press.
  • Le Guernic, A.(2004), Fairy Tales and Psychological Life Plans,Transactional Analysis Journal, published online 2017, 34(3),216-222.
  • Manovich,L.(2015),Exploring Urban Social
  • Media:Selfiecity and on Broadway
  • http://manovich.net/content/04-projects/083
  • urbansocialmedia/manovich_exploring_urban_social_media_edit.pdf.
  • Marx, K.,(1939), Grundrisse ,(uyarlayan Andy Bluden (2002), https://www.marxists.org/archive/marx/works/download/Marx_Grundrisse.pdf.
  • Maslow, A. H., (1943), A Theory of Human Motivation, Psychological Review, 50(4), 370- 396.
  • McQuail, D. & Windhal, S. (2005), İletişim Modelleri Kitle İletişim Çalışmalarında, 4. Baskı, İstanbul: İmge.
  • Percy, L.(2008), Strategic Integrated Marketing Communications,U.S.A.: Routledge.
  • Peracia, A.(2017).Culture of the Selfie: Self Presentation in Contemporary Visual Culture, Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  • Skinner, K.(2014),The Self as a Screen:Jean Baudrillard’s Ecstasy of Communication, Susan Hiller’s Photomat Portraits and The Videos of Rachell Lowe., Journal of Visual Art Practice, 3(1),7-21.
  • Stevens, S.T.(1950), Introduction: A Definition of Communication,The Journal of Acoustical Society of America, 22(6).
  • Van Dijck, T. A.(1993), Principles of Critical Discourse Analysis, Discourse & Society,4(2), 249- 283.
  • Wu, T.,(2016). Dikkat Tacirleri, İstanbul: MediaCat.
  • Yaylagül, L. ve Korkmaz, N.(2006). Bağımlılık Kuramları Çerçevesinde Küreselleşme ve
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

N. Hanzade Uralman Bu kişi benim

Genel Zeynep

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uralman, N. H., & Zeynep, G. (2018). PAZARLAMA İLETİŞİMİNDE SELFİ İLE YARATILAN HİPER- GERÇEKLİK. Kurgu, 26(3), 342-358.

19150