BibTex RIS Kaynak Göster

BRAND ASSOCIATIONS IN SOCCER CLUBS

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 1, 16 - 25, 01.01.2018

Öz

Branding soccer teams and soccer team brand management are getting importance in recent days. There are many soccer clubs which has million-dollar brand value in sport industry. Brand image is association sets in consumer minds. In order to understand brand image, it is necessary to find out association sets in the consumer mind. With this study, it was aimed to find out brand association sets for Galatasaray, Beşiktaş and Fenerbahçe. Data was collected from 159 participants by using mind mapping survey and analyzing with social network analysis technique. It was found that 12 association set for Galatasaray, 14 for Beşiktaş and 15 for Fenerbahçe. According to results, benefit and attribute association types for Galatasaray, benefit association type for Beşiktaş and attribute association type for Fenerbahçe come in prominence

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. New York: Free Press
  • Aaker, D., (2007). Marka değeri yönetimi, Çev: Ender Orfanlı, İstanbul: MediaCat.
  • Borça G. (2011). Marka Yönetimi. Ed. Ferruh Uztuğ. Eskişehir: AÖF yayınları
  • Başfırıncı, Ç. (2016). Marka İmajının Sosyal Ağ Analizi ile İncelenmesi: Turkcell ve Vodafone Markalarına Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 25-50.
  • Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Exler, S. (2005). The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter? International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(1), 8-16.
  • Bauer, H. H., Stokburger-Sauer, N. E., & Exler, S. (2008). Brand image and fan loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment. Journal of sport Management, 22(2), 205-226
  • Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Schmitt, P. (2005). Customer-based brand equity in the team sport industry: Operationalization and impact on the economic success of sport teams. European Journal of Marketing, 39(5/6), 496-513.
  • Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 54-81.
  • Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2002). Developing an understanding of brand associations in team sport: Empirical evidence from consumers of professional sport. Journal of Sport management, 16(1), 54-81.
  • Gladden, J. M., Milne, G. R., & Sutton, W. A. (1998). A conceptual framework for assessing brand equity in Division I college athletics. Journal of sport management, 12(1), 1-19.
  • Guo, L. (2012). The application of social network analysis in agenda setting research: A methodological exploration. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 56(4), 616- 631.
  • Henderson, G. R., Iacobucci, D., & Calder, B. J. (1998). Brand diagnostics: Mapping branding effects using consumer associative networks. European Journal of Operational Research, 111(2), 306-327.
  • Kadry, S. (2014). Social Network Analysis. Bentham e-books. eISBN: 978-1-60805-818-1
  • Keller, K. L. (2008). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. New Jersey: Printice Hall.
  • Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Based Brand Equity; Journal of Marketing, Vol. 57, pp. 1 – 22.
  • Uztuğ, F. (2003). Markan kadar konuş. Marka iletişim stratejileri, İstanbul:Media Cat.
  • Wang, M. C. H., & Tang, Y. Y. (2017). Examining the antecedents of sport team brand equity: A dual-identification perspective. Sport Management Review.
  • Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications (Vol.
  • ). Cambridge University Press.

FUTBOL KULÜPLERİNDE MARKA ÇAĞRIŞIMLARI

Yıl 2018, Cilt: 26 Sayı: 1, 16 - 25, 01.01.2018

Öz

Günümüzde özellikle futbol takımların markalanması ve marka yönetimi giderek önem kazanmaktadır. Marka değerleri milyon dolarlar ile ifade edilen çok sayıda futbol kulübü bulunmaktadır. Marka imajı, tüketicinin zihnindeki çağrışımlar setidir. Marka imajını anlamak için zihindeki bu çağrışım setlerinin ortaya çıkarılmalıdır. Bu çalışma ile Galatasaray, Beşiktaş ve Fenerbahçe takımlarına yönetil marka çağrışımı setlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. 159 kişiden zihin haritası anketi tekniği kullanılarak toplanan veri Sosyal ağ analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmada Galatasaray 12, Beşiktaş için 14, Fenerbahçe için ise 15 marka imajı çağrışım kategorisi belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre Galatasaray için fayda ve nitelik bazlı çağrışımların, Beşiktaş için fayda, Fenerbahçe için nitelik bazlı çağrışımların ön plana çıktığı bulunmuştur

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1991). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name. New York: Free Press
  • Aaker, D., (2007). Marka değeri yönetimi, Çev: Ender Orfanlı, İstanbul: MediaCat.
  • Borça G. (2011). Marka Yönetimi. Ed. Ferruh Uztuğ. Eskişehir: AÖF yayınları
  • Başfırıncı, Ç. (2016). Marka İmajının Sosyal Ağ Analizi ile İncelenmesi: Turkcell ve Vodafone Markalarına Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 25-50.
  • Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Exler, S. (2005). The loyalty of German soccer fans: does a team's brand image matter? International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(1), 8-16.
  • Bauer, H. H., Stokburger-Sauer, N. E., & Exler, S. (2008). Brand image and fan loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment. Journal of sport Management, 22(2), 205-226
  • Bauer, H. H., Sauer, N. E., & Schmitt, P. (2005). Customer-based brand equity in the team sport industry: Operationalization and impact on the economic success of sport teams. European Journal of Marketing, 39(5/6), 496-513.
  • Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2001). Understanding brand loyalty in professional sport: Examining the link between brand associations and brand loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 3(1), 54-81.
  • Gladden, J. M., & Funk, D. C. (2002). Developing an understanding of brand associations in team sport: Empirical evidence from consumers of professional sport. Journal of Sport management, 16(1), 54-81.
  • Gladden, J. M., Milne, G. R., & Sutton, W. A. (1998). A conceptual framework for assessing brand equity in Division I college athletics. Journal of sport management, 12(1), 1-19.
  • Guo, L. (2012). The application of social network analysis in agenda setting research: A methodological exploration. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 56(4), 616- 631.
  • Henderson, G. R., Iacobucci, D., & Calder, B. J. (1998). Brand diagnostics: Mapping branding effects using consumer associative networks. European Journal of Operational Research, 111(2), 306-327.
  • Kadry, S. (2014). Social Network Analysis. Bentham e-books. eISBN: 978-1-60805-818-1
  • Keller, K. L. (2008). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. New Jersey: Printice Hall.
  • Keller, K.L. (1993). Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Based Brand Equity; Journal of Marketing, Vol. 57, pp. 1 – 22.
  • Uztuğ, F. (2003). Markan kadar konuş. Marka iletişim stratejileri, İstanbul:Media Cat.
  • Wang, M. C. H., & Tang, Y. Y. (2017). Examining the antecedents of sport team brand equity: A dual-identification perspective. Sport Management Review.
  • Wasserman, S., & Faust, K. (1994). Social network analysis: Methods and applications (Vol.
  • ). Cambridge University Press.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Deniz Kılıç

N. Bilge İspir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, D., & İspir, N. B. (2018). FUTBOL KULÜPLERİNDE MARKA ÇAĞRIŞIMLARI. Kurgu, 26(1), 16-25.

19150