Branding soccer teams and soccer team brand management are getting importance in recent days. There are many soccer clubs which has million-dollar brand value in sport industry. Brand image is association sets in consumer minds. In order to understand brand image, it is necessary to find out association sets in the consumer mind. With this study, it was aimed to find out brand association sets for Galatasaray, Beşiktaş and Fenerbahçe. Data was collected from 159 participants by using mind mapping survey and analyzing with social network analysis technique. It was found that 12 association set for Galatasaray, 14 for Beşiktaş and 15 for Fenerbahçe. According to results, benefit and attribute association types for Galatasaray, benefit association type for Beşiktaş and attribute association type for Fenerbahçe come in prominence
Brand image brand associations social network analysis sport
Günümüzde özellikle futbol takımların markalanması ve marka yönetimi giderek önem kazanmaktadır. Marka değerleri milyon dolarlar ile ifade edilen çok sayıda futbol kulübü bulunmaktadır. Marka imajı, tüketicinin zihnindeki çağrışımlar setidir. Marka imajını anlamak için zihindeki bu çağrışım setlerinin ortaya çıkarılmalıdır. Bu çalışma ile Galatasaray, Beşiktaş ve Fenerbahçe takımlarına yönetil marka çağrışımı setlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. 159 kişiden zihin haritası anketi tekniği kullanılarak toplanan veri Sosyal ağ analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Çalışmada Galatasaray 12, Beşiktaş için 14, Fenerbahçe için ise 15 marka imajı çağrışım kategorisi belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre Galatasaray için fayda ve nitelik bazlı çağrışımların, Beşiktaş için fayda, Fenerbahçe için nitelik bazlı çağrışımların ön plana çıktığı bulunmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 26 Sayı: 1 |