Propagandanın, bir etkileme aracı olarak tarih boyunca en etkin kullanıldığı dönemler siyasal seçim dönemleri olmuştur. Seçim dönemlerinde seçmenin oy verme davranışını çeşitli propaganda teknikleriyle değiştirme çabaları, günümüzde de medya ortamlarında devam etmektedir. Bu ortamlar içinde belki de en etkili olan televizyon, son yıllarda siyasal reklam spotlarının çok yoğun yer aldığı bir medya mecrası halini almıştır. Bu çalışmanın temel amacı seçim kampanyaları döneminde siyasi partiler için yayınlanan televizyon reklamlarındaki propaganda tekniklerini incelemektir. Bu genel amaç çerçevesinde, tarihte propagandanın en etkin kullanıldığı İkinci Dünya Savaşı dönemindeki Nazi propagandası referans alınmış, Alman lider Adolf Hitler’in ortaya koyduğu propaganda teknikleri, Türkiye’de yapılan yerel seçimlerin reklamlarında taranmıştır. Reklamlarda bu tekniklerin taranma sebebi, bunların günümüzde de yaygın olarak kullanılan propaganda teknikleri olmalarıdır 2014 Yerel Seçimleri sonucunda oyların %43,40’ını alarak birçok belediyenin yönetimine sahip olan AKP Adalet ve Kalkınma Partisi için kampanya süresince yayınlanan 45 adet televizyon reklamında; Hitler’in sözünü ettiği ‘basit mesaj’, ‘dar konu’, ‘duygulara dokunma’, ‘düşük tahsilliyi hedefleme’, ‘tek yanlı mesaj’ ve ‘mesaj tekrarı’ şeklindeki 6 propaganda tekniğinin ne oranda kullanıldığı iki kodlayıcı kullanılarak içerik analizi ile belirlenmiştir. Sonuç olarak basit mesaj tekniğinin % 75,56, dar konu tekniğinin % 82,22, duygulara dokunma tekniğinin % 71,11, düşük tahsilliyi hedefleme tekniğinin % 15,56, tek yanlı mesaj tekniğinin % 26,67, mesaj tekrarı tekniğinin ise % 86,67 oranında kullanıldığı görülmüştür. Bu durum söz konusu parti için yayınlanan reklamlarda Hitler türü propaganda tekniğinin büyük oranda kullanıldığını ispatlar niteliktedir
Propaganda siyasal reklam Adolf Hitler AKP 2014 Türkiye yerel seçimleri
The propaganda has been the most effective political tool to influence voters during the election periods in history. Changing the voting behaviour of voters by various propaganda techniques continue today in mass media. Today, television is the most significant media for publishing many political ads. The main purpose of this study was to analyse the use of propaganda techniques in political advertisements which were published during the election period. For this purpose, the local election held in 2014 in Turkey was examined by using Adolf Hitler’s propaganda techniques which was the most widely accepted reference of Nazi propaganda in World War II. The use of Hitler’s 6 propaganda techniques –simple message, narrowing the issues, tapping into emotions, aiming at low educated, one-sided messages, repeating the message- in 45 ads published for AKP Justice and Development Party that takes 43.40% of the votes, determined by content analysis using the two encoders. The cause of the searching of techniquse in ads, their propaganda techniques are widely used today. As a result, the techniques were used in ads in the following ratio; 75.56% for ‘simple message’, 82.22% for ‘narrowing the issues’, 71.11% for “tapping into emotions”, 15.56% for “aiming at low educated”, 26,67% for ‘one-sided messages’, 86.67% for ‘repeating the message’. The results has showed that Hitler’s propaganda techniques were largely used in AKP’s political ads
Propaganda political advertising Adolf Hitler AKP 2014 Turkish local elections
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 3 |