BibTex RIS Kaynak Göster

SİBER ZORBALIK: FİZİKSELDEN SANALA YENİ ŞİDDET

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 74 - 85, 01.06.2016

Öz

Yeni iletişim teknolojilerindeki hızlı gelişmeler bir takım sorunları da beraberinde getirmiştir. Özellikle çocuklar ve gençler bu gelişmelerden en çok etkilenen grubu oluşturmaktadır. Zamanlarının büyük bir kısmını internet ve cep telefonu kullanarak geçiren bu gruplarda, asosyallik, bağımlılık ve siber zorbalığa maruz kalma gibi olumsuz etkiler görülmektedir. Çocuklar arasındaki geleneksel şiddet ve zorba davranışlar artık internette meydana gelmektedir. Kasıtlı olarak kişisel web sitesi çökertme, isimsiz çağrılar, gizli kimlikle gönderilen spamlar, mağdurun özel sohbet odalarına girmesini engelleme, e-posta, cep telefonu ve yazılı mesajla karşı tarafa zarar verme şeklinde olan bu davranışlara siber zorbalık denilmektedir. Son yıllarda siber zorbalık konusunda yapılan bilimsel araştırmalar artmaktadır. Yapılan araştırmalar siber zorbalığa maruz kalan çocukların bir takım psikolojik sorunlar yaşadığını göstermektedir. Dikkat sorunları, okul başarısında düşme, korku, üzüntü, kaygılı olma, yalnızlık duygusu, uyku bozuklukları, depresyon, intihar eğilimlerinin yüksek olması, sigara ve alkol kullanımı gibi belirtiler görülmektedir. Bu çalışmada, siber zorbalık karşısında kişinin, ailelerin ve okulların neler yapabilecekleri konusunda öneriler sunulmuştur

Kaynakça

  • Aksaray, S. (2011). Siber Zorbalık. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), s.405-432. http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi/dosyalar/2011.20.2.826.pdf
  • Campbell, Marilyn A. (2005). Cyber Bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling 15(1), s. 68-76. http://www.eprints.qut.edu.au/1925/1/1925.pdf(Erişim Tarihi: 11.09.2015)
  • Dökmen, Üstün (2012). Yaşama Yerleşmek, Küçük Şeyler 3. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Görzig, Anke (2011). Who Bullies and Who is Bullied Online? A study of 9–16 year old internet users in 25 European countries. EU Kids Online network. London, UK. http://eprints.lse.ac.uk/39601/1/ Who%20bullies%20and%20who%20is%20bullied %2 (Erişim Tarihi: 15.09.2015)
  • Kartal, Hülya-Bilgin, Asude (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığın Nedenleri ile İlgili Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), s. 25–48. (http://sbe.gantep.edu.tr),http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/İndex.php?cwid=9&vtadi=TSOS & no=141081_12f5adfaf327401e6da3a6a85fec a9a1 (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Keith, Susan-Martin, Michelle E. (2005). Cyber-Bullying: Creating a Culture of Respect in a Cyber World, Reclaiming Children and Youth. 15 (4), pp.224–228. http://www.gacsi.org/sites/default/files/content/attachments/CyberBullying (Erişim Tarihi: 23.11.2015)
  • Mishna, Faye-Saini, Michael - Soloman Steven (2009). Ongoing and online: Children and youth's perceptions of cyber bullying. Children and Youth Services Review, 31 (12), pp.1222–1228.
  • Peker, A. vd. (2012). Ergenlerde Siber Zorbalığın ve Mağduriyetin Yordayıcılarının İncelenmesi. http://www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/viewFile/913/11 (Erişim Tarihi: 12.10.2015)
  • Plotnik, Rod (2009). Psikoloji’ye Giriş. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Şahin M., Sarı S. V., Özer Ö., Er S. H. (2010). Lise Öğrencilerinin Siber Zorba Davranışlarda Bulunma ve Maruz Kalma Durumlarına İlişkin Görüşleri. D.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2010, sayı:21, s. 257–270.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (1998). Türkçe Sözlük. Türkçe Sözlükler Dizisi:1, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549
  • Yaman, E., Eroğlu Y., Peker, A. (2011). Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık. İstanbul: Kaktüs Yayınları
  • mobbing.org. Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık. https://www.mobbing.org.tr/?option=com_content&view=article&id=165%3Aakran%20 zorbalnn-yeni-yuezue-sber-zorbalik&catid=8%3Abasindan-secilenler&Itemid=9. (ErişimTarihi: 23.10.2015).

CYBER BULLYING: NEW VIOLENCE FROM PHYSICAL TO VIRTUAL

Yıl 2016, Cilt: 24 Sayı: 2, 74 - 85, 01.06.2016

Öz

Rapid advances in new communication technology have brought up a number of issues. Especially children and young people have been mostly affected by these advances. Some negative effects such as unsociability, addiction and cyber-bullying have been seen in these group of people who have been spending most of their time by using internet and mobile phone. Traditional violence and bully behavior among these children have occured on the internet. Behaviours such as overtrowing personal website deliberately, anonymous calls, sending spam with a hidden identity, preventing victim’s entering in their private chat rooms, damaging victims by e-mail, mobile phone and text message are called cyber bullying. In recent years, scientific researches about cyber bullying have increased. Studies have shown that children who have been exposed to cyber bullying are having number of psychological problems. Symptoms such as attention problems, failure in school, fear, sadness, anxiety, loneliness, sleep disorders, depression, suicidal tendencies, cigarettes and alcohol habits have been observed. In this study, some suggestions will be presented about what should person, families and schools do against cyber bullying

Kaynakça

  • Aksaray, S. (2011). Siber Zorbalık. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), s.405-432. http://sosyalbilimler.cukurova.edu.tr/dergi/dosyalar/2011.20.2.826.pdf
  • Campbell, Marilyn A. (2005). Cyber Bullying: An old problem in a new guise? Australian Journal of Guidance and Counselling 15(1), s. 68-76. http://www.eprints.qut.edu.au/1925/1/1925.pdf(Erişim Tarihi: 11.09.2015)
  • Dökmen, Üstün (2012). Yaşama Yerleşmek, Küçük Şeyler 3. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Görzig, Anke (2011). Who Bullies and Who is Bullied Online? A study of 9–16 year old internet users in 25 European countries. EU Kids Online network. London, UK. http://eprints.lse.ac.uk/39601/1/ Who%20bullies%20and%20who%20is%20bullied %2 (Erişim Tarihi: 15.09.2015)
  • Kartal, Hülya-Bilgin, Asude (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Zorbalığın Nedenleri ile İlgili Algıları. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), s. 25–48. (http://sbe.gantep.edu.tr),http://uvt.ulakbim.gov.tr/uvt/İndex.php?cwid=9&vtadi=TSOS & no=141081_12f5adfaf327401e6da3a6a85fec a9a1 (Erişim Tarihi: 20.09.2015).
  • Keith, Susan-Martin, Michelle E. (2005). Cyber-Bullying: Creating a Culture of Respect in a Cyber World, Reclaiming Children and Youth. 15 (4), pp.224–228. http://www.gacsi.org/sites/default/files/content/attachments/CyberBullying (Erişim Tarihi: 23.11.2015)
  • Mishna, Faye-Saini, Michael - Soloman Steven (2009). Ongoing and online: Children and youth's perceptions of cyber bullying. Children and Youth Services Review, 31 (12), pp.1222–1228.
  • Peker, A. vd. (2012). Ergenlerde Siber Zorbalığın ve Mağduriyetin Yordayıcılarının İncelenmesi. http://www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/viewFile/913/11 (Erişim Tarihi: 12.10.2015)
  • Plotnik, Rod (2009). Psikoloji’ye Giriş. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Şahin M., Sarı S. V., Özer Ö., Er S. H. (2010). Lise Öğrencilerinin Siber Zorba Davranışlarda Bulunma ve Maruz Kalma Durumlarına İlişkin Görüşleri. D.Ü. Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs 2010, sayı:21, s. 257–270.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (1998). Türkçe Sözlük. Türkçe Sözlükler Dizisi:1, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549
  • Yaman, E., Eroğlu Y., Peker, A. (2011). Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık. İstanbul: Kaktüs Yayınları
  • mobbing.org. Akran Zorbalığının Yeni Yüzü: Siber Zorbalık. https://www.mobbing.org.tr/?option=com_content&view=article&id=165%3Aakran%20 zorbalnn-yeni-yuezue-sber-zorbalik&catid=8%3Abasindan-secilenler&Itemid=9. (ErişimTarihi: 23.10.2015).
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Korkmaz Ali Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ali, K. (2016). SİBER ZORBALIK: FİZİKSELDEN SANALA YENİ ŞİDDET. Kurgu, 24(2), 74-85.