“Türkiye’de Sağlık Konulu Yayıncılık İlkelerinin Belirlenmesi: Kaynak, İleti ve Hedef Kitle Bağlamında Sağlık Konulu Yayınların Analizi” konulu araştırma projesi sonuçlarının özetlendiği bu çalışmada, günümüz Türkiyesindeki sağlık konulu yayıncılık; kaynak kişiler sağlık ve medya profesyonelleri , medya içerikleri ve hedef kitle boyutlarıyla irdelenerek, bu yayınlara ilişkin olumlu ve olumsuz yönler ortaya konulmuş, olması gereken ya da ideal olarak görülen sağlık konulu yayıncılığa ilişkin belli başlı kanaat, ilke ve kurallar tanımlanmıştır. Çalışmada literatür taramasının ardından, uygulama boyutunda, öncelikle sağlık konulu yayınlar ekseninde gerçekleşen iletişimin “kaynak” kişileri konumundaki medya profesyonelleri ve sağlık uzmanlarıyla yarı yapılandırılmış görüşmelerde bulunulmuştur. Toplam 150 kişiyle gerçekleştirilen görüşmelerin içerik analizine dayalı bulguları bir çalıştayda ele alınarak tartışılmıştır. İkinci aşamada ise sağlık konulu medya içerikleri 1 Ocak – 31 Aralık 2010 tarihleri arasında Türkiye’de yayın yapan 1.781 basın organı, 52 televizyon kanalı ve 551 İnternet portalında her dört günde bir yapılan yayın içerikleri örneklem alınarak, içerik analizi uygulamasına konu edilmiştir. Üçüncü aşamada da sağlık konulu yayınların hedef kitlesi konumundaki kamuoyuna yönelik araştırma gerçekleştirilerek, bu yayınların nasıl algılandığı ve değerlendirildiği belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla 33 ilde; 142 mahalle ve köyde 2.556 hanelik örneklemde 2.503 hanede 2.503 kişiyle yüz yüze görüşme gerçekleştirilmiştir. Ardından anket bulgularının yorumlanması aşamasında değerlendirilmek üzere 7 ilde 45 kadın ve 30 erkekle yüz yüze görüşmeler yapılarak anket sorularına ilişkin daha detaylı bilgilere erişilmiştir. Daha sonra da ankete ilişkin rapor, gerçekleştirilen ikinci çalıştayda tartışılmıştır. Bulgular bir araya getirildiğinde ortaya çıkan genel tablo, literatürdeki araştırma bulguları ve açıklamaların ışığında, günümüzde sağlık konulu yayıncılığın geldiği noktanın belirlenmesi anlamında, medya içeriklerinin durumunu, bu içeriklere yönelik sağlık ve medya profesyonellerinin görüş ve deneyimlerini, halkın bu içeriklerle ilgili düşünce, tutum ve uygulamaları ile tüm kesimlerin ne yapılması ve nasıl olması gerektiğine ilişkin kanaat ve beklentileri ortaya koymuştur
Sağlık iletişimi sağlık yayıncılığı sağlık haberciliği sağlığın geliştirilmesi medya etiği
This paper summarized the research project, which is named “Determination Of The Prıncıples Of Publıcatıon Of Health Issues In Turkey: The Analysis of Publication of Health Issues in the Context of Source, Message, and Target Audience” health related publishing in today’s Turkey is probed in the dimensions of sources health and media professionals , media contents and target audience and the positive and negative aspects related to these publications are put forward, the opinions, principles and rules about the health related publishing that must be or seen as ideal are defined. In this work after the literature review, primarily semistructured interviews are made with the media professionals and health experts who take place in the source position in communication about health related publications. The findings of the interviews which were made with 150 persons, based on content analysis were addressed and discussed at a workshop. In the second phase health related media content that was derived from 1.781 printed media , 52 TV channels and 551 Internet portals and the period between 1 st January – 31 December 2010 were taken every 4 days as a sample and were made subject to a content analysis. In the 3rd phase a survey was made with the audience that is the target of health related publications and attempted to detect how these publications were perceived and evaluated. For this purpose in 2.503 people in 2.503 household from sample of 33 provinces, 142 districts and villages and 2.556 household were interviewed face to face. After that in order to be evaluated in the interpretation of survey findings, face to face interviews were made with 45 women 30 men in 7 provinces and access to more detailed information about survey questions. The report about the survey was then discussed in a second workshop. When the findings were brought together, the general outline we get, under the light of literature research findings and explanations, as for determining the place health related publishing came to, puts forward the state of media content, the opinions and experience of health and media professionals’, public’s opinions, attitudes and practices about these contents and opinions and expectations of all the segments of society about what has to be done and how it has to be done
Health communication health publications health journalism health promotion media ethics
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 24 Sayı: 1 |