Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURİYELİ GÖÇMENLERİN ENTEGRASYONUNDA EĞİTİM VE KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMİN ÖNEMİ; HOLLANDA ÖRNEĞİNDEN ÇIKARILACAK SONUÇLAR

Yıl 2019, Cilt: 27 Sayı: 2, 236 - 246, 01.06.2019

Öz

Suriye’deki savas, Türkiye’ye dört milyondan fazla Suriyeliyi yerlestirmistir. Baska ülkelerin
geçmisteki göçmen deneyimleri Suriyeli göçmenlerin çoğunun Türkiye’de kalıcı olacağını
ortaya koymaktadır. Göçmenlerin yerel halkla sağlıklı olarak kültürlerarası iletisim sağlamaları
uyum için hayati önem tasımaktadır. Bunu sağlamak için misafir göçmen çocukların eğitime ve
anne-babalarının topluma kazandırılması bir zorunluluktur. Bu arastırmanın amacı,
göçmenlerin uyumu için Türkiye’nin, Hollanda gibi 60 yıl kadar zamanı, parayı ve insan
kaynağını bosa harcamasını ve öngörülemeyen toplumsal sorunları önlemeye veya çözmeye
öneriler sunmaktır. Bu arastırmanın yöntemi, göçmenler hususunda daha önce aynı süreci
yasayan Hollanda’da yapılan çalısmaların incelenmesi ve kıyaslama yapılarak Türkiye’de
hataların yapılmaması için basarılı çalısmaların örnek alınmasıdır. Bu bağlamda Ikinci Dünya
savasından sonraki yüksek konjonktürden dolayı Hollanda’ya misafir isçi olarak gelmis, daha
sonra aile birlesimi yasasıyla yerlesik olan göçmenlere, 60 yıllık süreç içerisinde verilen eğitim
ve diğer hizmetlerle ilgili kaynaklarla, Türkiye’deki Suriyeliler konusunda literatür ve resmi
makamlarca kabul edilmis veriler incelenmistir. Sonuç olarak, Hollanda’ya farklı ülkelerden
gelen göçmenlerin, hemserilerinin yasadığı yerlesim mekânlarını seçtiği ve zamanla yerel
halkla iletisimde bulunmadan ‘göçmen mahalleleri’ olusturduğu görülmüstür. Göçmenlerin
eğitimdeki basarısızlığına çözüm olarak 1983 yılına kadar zorunlu olmayan okul öncesi eğitim,
göçmen çocuklarının daha erken yasta eğitime baslaması için ilköğretimle birlestirilmistir.
Ayrıca göçmenlerin Anadili ve Kültürü eğitimi ilköğretim ders programına yerlestirilmistir. Buna
rağmen göçmen çocukları eğitimde basarısız kalınca, göçmen çocuklarının çocuk yuvalarına
katılımı tesvik edilmistir. Hollanda’da göçmen çocuklarının eğitim ve istihdamdaki basarı
oranları ise hâlâ Hollandalıların seviyesinin altındadır. Yetiskinlerin katılımı için Vatandaslık
yasası yapılmıstır. Bu çalısmada sonuç olarak Hollanda’da basarılı olan çalısmaların
Türkiye’de uygulanması ve basarılı olmayan yöntemlerden kaçınılması için öneriler
sunulmustur.

Kaynakça

  • Beekhoven, S., Deniz, I., Kalthoff, H., & Van Der Vegt, A. (2008). Ontwikkelingsstimulering en opvoedingsondersteuning voor allochtone kinderen en hun ouders: inventarisatie van programma’s en interventies. Utrecht: Sardes/Nederlands Jeugdinstituut.
  • Broekhof, K. (2006). Preschool education in the Netherlands: De handen op elkaar. Utrecht: Sardes Educational Services.
  • Çelenk, S (2003).Okul Basarısının Ön Kosulları Okul Aile Dayanısması ,Abant Izzet Baysal Üniversitesi. http://dergipark.gov.tr/ilkonline/issue/8612/107265 Erisim: 28 Kasım 2018.
  • Driessen, G. (2012). Variatie in Voor- en Vroegschoolse Educatie. Een onderzoek naar de uiteenlopende wijzen waarop in gemeenten vorm wordt gegeven aan VVE. Nijmegen: ITS Radboud Universiteit.
  • Driessen, G. (2013). Naar een optimalisering van voorschoolse educatie: beleid, stand-vanzaken, aangrijpingspunten. Nijmegen: ITS Radboud Universiteit.
  • Entzinger, H., & A, F. (2006). Gidsland achter de Waterlinie; Het recente Nederlandse immigratie en integratie beleid in Europees Perspectief. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • Entzinger, H., & Engbersen, G. (2014). Rotterdam: A Long Time Port Of Call And House Of Immigrant. Washington DC: Migration Policy Institute.
  • Forum. (2012). Meer doelgroepkinderen in de vve: zes voorbeelden van succesvolle toeleiding. Utrecht: Forum Instituut voor Multiculturele Vraagstukken.
  • Forum. (2013). Notitie taal en onderwijs: een quickscan naar de wettelijke mogelijkheden van het gebruik van andere talen dan het Nederlands in het onderwijs. Utrecht: Forum Instituut voor Multiculturele Vraagstukken.
  • GIGIM. (T.C. Iç Isleri Bakanlığı Göç Idaresi Genel Müdürlüğü). (2016). Türkiye Göç Raporu www.goc.gov.tr>files>2016_yiik_ Erisim: 25 Kasım 2018.
  • Hofstede, G. (2015). Allemaal Andersdenkenden, Omgaan met Cultuurverschillen. Amsterdam/Antwerpen: Business Contact.
  • Kwalitatieve Monitoring Van Groep Nul. (2013). Rotterdamse Onderwijsbeleid 2011 - 2014. Rotterdam: Beter Presteren.
  • Meij, H., Mutsaers, K., & Pennings, T. (2009). Effectiviteit van voor- en vroegschoolse programma’s in Nederland. Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
  • Ministry of Health, Welfare & Sport Ministry of Education, Culture & Science. (2000). Early Childhood Education and Care Policy in the Netherlands: Background report to the OECD-project Thematic Review of Early Childhood Education and Care Policy. The Hague.
  • Mutsaers, K., Zoon, M., De Baat, M., & Prins, D. (2013). Wat werkt bij het voorkomen en terugdringen van onderwijsachterstanden? Utrecht: Nederlands Jeugdinstituut.
  • Özgüzel, S. (1994). Vitaliteit van het Turks. Tilburg: Tilburg University.
  • Özgüzel, S. (2013). Batı Avrupa’da Çok Kültürlü Toplum Olgusu ve Kültürlerarası İletişimin Önemi. Ankara: 21. Yy. Eğitim ve Toplum.
  • Scheffer, P. (2000). Multiculturele Drama. Amsterdam: NRC. https://www.gva.be/cnt/aid625264/het-multiculturele-drama-van-paul-scheffer-2 adresinden alındı
  • SCP. (2016). Over Integratie: Integratie in zicht? De integratie van migranten in Nederland op acht terreinen nader bekeken. Den Haag: Sociaal Cultureel Planbureau.
  • Significant. (2018). Inburgering: systeemwereld versus leefwereld Evaluatie Wet inburgering. Barneveld: Significant.
  • Şimsir Z. ve Dilmaç B, (2018). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Eğitim Gördüğü Okullarda Öğretmenlerin Karsılastığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. sayfa:107-112 ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/2995
  • Uzun, E.M. ve Bütün, E. (2016) Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karsılastıkları sorunlar hakkında öğretmen görüsleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalısmaları Dergisi. sayı: 1, 72-83.
  • Van Schalkwijk, M. (2011). Effectief woordenschatonderwijs in de voorschoolse educatie: Onderzoek naar het gebruik van De Taallijn in combinatie met Met Woorden in de Weer. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam: Scriptie Duale Master Nederlands als Tweede Taal.
  • Veen, A., & Van Daalen, M. (2008). Kwaliteitsgebieden VVE: leidraad bij de vormgeving van voor- en vroegschoolse educatie. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam: SCOKohnstamm Instituut van de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen; projectnum: 40170.
  • Veen, A., Van Daalen, M., Roeleveld, J., & De Jonge, N. (2007). Voor- en Vroegschoolse Educatie in Rotterdam: de implementatie van Kaleidoscoop, Piramide, Basisgoed en Ko-totaal in de voorscholen. Amsterdam: SCO: Rapport Nr. 779.
  • Verhaege, P. (2012). Identiteit. Steenwijk: Druk Bariet.
  • WRR. (2018). Regie over migratie: Naar een strategische agenda. Den Haag: WRR.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seyfi Özgüzel

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özgüzel, S. (2019). SURİYELİ GÖÇMENLERİN ENTEGRASYONUNDA EĞİTİM VE KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİMİN ÖNEMİ; HOLLANDA ÖRNEĞİNDEN ÇIKARILACAK SONUÇLAR. Kurgu, 27(2), 236-246.

19150