Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK DENEYİMİ: OBSERVETURKEY ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 29 Sayı: 1, 1 - 20, 31.01.2021

Öz

Medyanın dijitalleşmesiyle birlikte reklama dayalı geleneksel iş modelinin çöküşü, gazetecilik alanının büyük bir belirsizlikle karşılaşmasına neden olmuştur. Gazete tirajlarının düşüşü ve beraberinde reklam gelirlerinin internet medyasına kayması, gazetelerin gelirlerinin düşmesine neden olmaktadır. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de yeni medya ile birlikte gazetecilerin istihdamında büyük bir daralma gerçekleşmiştir. Bu daralma ise var olmayan bir sektörde gazetecilik öğrencilerinin nasıl davranması gerektiği sorusunu gündeme getirmektedir. Dolayısıyla, gazetecilik öğrencilerinin iş becerilerini geliştirerek yeni medyanın imkânlarını birer girişime dönüştürmesi gazetecilik mesleğinin geleceği açısından önem kazanmıştır. Bu bağlamda bu çalışma, yakın dönemde gazetecilik öğrencisi tarafından kurulan ObserveTurkey.net'i vaka çalışması ile incelemektedir. Çalışmada, gazeteyi kuran öğrencinin girişimcilik motivasyonları, karşılaştığı zorluklar ve avantajlar, gazetenin gelir modelleri ve çalışma sistemi incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Avrupa Birliği projesi kapsamında iki yıllığına fonlanan ObserveTurkey, şu an için sürdürülebilir bir ekonomik model oluşturamamıştır. Öğrencinin karşılaştığı zorluklar teknik birikim ve ekip toplama şeklinde olurken, patronsuz gazetecilik ideali öğrencinin girişiminde önemli bir motivasyon kaynağı olmuştur.

Kaynakça

  • Aceituno-Aceituno, P., Casero-Ripollés, A., Escudero-Garzás, J. J., & Bousoño-Calzón, C. (2018). University training on entrepreneurship in communication and journalism business projects. Comunicar. Media Education Research Journal, 26(2).
  • Arar, Y. B. (2019). Gazetecilik Eğitimi Sonrası Mesleki Yönelim: 2010-2017 Ege Üniversitesi Gazetecilik Bölümü Mezunları Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Iletisim, (32).
  • Barnes, R., ve de Villiers Scheepers, M. J. (2018). Tackling uncertainty for journalism graduates: a model for teaching experiential entrepreneurship.Journalism Practice, 12(1), 94-114.
  • Bayraktutan, G., Bilecen, N. S., Karakaya, A., ve Yetkin, B. (2018). Gazetecilik Bölümü Öğrencilerinin Gözünden Yeni Medya Çağında Gazetecilik. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (29. Özel Sayısı), 224-241.
  • Begley, T. M., ve Boyd, D. P. (1987). Psychological characteristics associated with performence in entrepreneurial firms and smaller businesses. Journal of business venturing, 2(1), 79-93.
  • Broersma, M., ve Singer, J. B. (2020). Caught Between Innovation and Tradition: Young Journalists as Normative Change Agents in the Journalistic Field. Journalism Practice, 1-18.
  • Buschow, C., ve Laugemann, R. (2020). What makes a media entrepreneur? Factors influencing entrepreneurial intention of mass communication students. Journalism & Mass Communication Educator, 1077695820912146.
  • Caplan, J., Kanigel, R., ve Tsakarestou, B. (2020). Entrepreneurial Journalism: Teaching Innovation and Nurturing an Entrepreneurial Mindset.Journalism & Mass Communication Educator, 75(1), 27-32.
  • Carbasse, R. (2015). Doing good business and quality journalism? Entrepreneurial journalism and the debates on the future of news media. Brazilian Journalism Research, 11(1), 256- 277.
  • Casson, M. (1982). The entrepreneur: An economic theory. Rowman & Littlefield.
  • Chistensens, B. L.; Johnson, B. R ve Turner, A. L. (2015). Araştırma Yöntemleri Desen ve Analiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cohen, Nicole. 2015. “Entrepreneurial Journalism and the Precarious State of Media Work.” South Atlantic Quarterly 114 (3): 513–533.
  • Demir, Ö., ve Taşkıran, G. (2018). İİBF Mezun Adaylarının İş Bulma Ümitlerini Etkileyen Faktörler Üzerine Nicel Bir Araştırma. Çalışma İlişkileri Dergisi, 9(1), 42-57.
  • Deuze, M., ve Marjoribanks, T. (2009). Newswork.
  • Dirik, Ç., ve Çambay, S. (2019). Yeni Nesil Gazetecilik Eğitiminin Gazetecilik Bölümü Öğrencilerinin İş Bulma Avantajı Bağlamında Değerlendirilmesi.Electronic Turkish Studies, 14(1).
  • Dumıtrașcıuc, F. L. (2019). How Important Is Educatıon In Creatıng Successful Entrepreneurs? 16 Journal of Public Administration, Finance and Law.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Goyanes, M., ve Serra, M. (2016). Joupreneur: An Original Methodology For Raısıng Entrepreneurıal Intentıons Among Journalısm Students.El Profesional De La İnformación, 25(4).
  • Harlow, S., ve Chadha, M. (2019). Indian Entrepreneurial Journalism: Building a typology of how founders’ social identity shapes innovation and sustainability.Journalism Studies, 20(6), 891-910.
  • Karaduman, M., ve Akbulutgiller, B. (2017). Türkiye’de Gazetecilik Eğitimi: Lisans Müfredat Programları Karşılaştırması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 1161- 1181.
  • Konieczna, M. (2020). Entrepreneurship versus philanthropy: can the market fund innovation in the news sector?. Journal of Media Business Studies, 17(2), 132-147.
  • Kosterich, A., & Weber, M. S. (2018). Starting up the news: The impact of venture capital on the digital news media ecosystem. International Journal on Media Management, 20(4), 239-262.
  • Levine. M. (2015). E is for Emprical: How Scholarly Business Texts, Blogs, and Trade Journals Conceptualize and Critique Entrepreneurism. s. 85- 94. Ed. Allen, G.; Craft, S.; Waddell, C. Ve Young, L. M. 2020 New Directions in Journalism Education. Toronto: Ryerson Journalism Research Centre.
  • Naldi, L., ve Picard, R. G. (2012). “Let’s start an online news site”: Opportunities, resources, strategy, and formational myopia in startups. Journal of Media Business Studies, 9(4), 69-97.
  • Nee, R. C. (2013). Creative destruction: An exploratory study of how digitally native news nonprofits are innovating online journalism practices. International Journal on Media Management, 15(1), 3-22.
  • Nee, R. C. (2014). Social responsibility theory and the digital nonprofits: Should the government aid online news startups?. Journalism, 15(3), 326-343.
  • Negredo, S., Martínez-Costa, M. P., Breiner, J., ve Salaverría, R. (2020). Journalism Expands in Spite of the Crisis: Digital-Native News Media in Spain.Media and Communication, 8(2), 73-85.
  • Perlin, R. (2012). Intern nation: How to earn nothing and learn little in the brave new economy. Verso Books.
  • Salamon, E. (2015). (De) valuing intern labour: Journalism internship pay rates and collective representation in Canada. tripleC: Communication, Capitalism & Critique. Open Access Journal for a Global Sustainable Information Society, 13(2), 438-458.
  • Singer, J. B., ve Broersma, M. (2020). Innovation and entrepreneurship: Journalism students’ interpretive repertoires for a changing occupation. Journalism Practice, 14(3), 319-338.
  • Sommer, C. (2018). Market orientation of news startups.The Journal of Media Innovations, 4(2), 35-54.
  • Usher, N. ve Kammer, A. (2019). News Startups. Communication and Technology, Journalism Studies.
  • Wallace, W. (2012). The Need for Entrepreneurship in Journalism. Journal of Business and Entrepreneurship, 23(2), 112.
  • Walters, E., Warren, C., ve Dobbie, M. (2006). The Changing Nature of Work: A global survey and case study of atypical work in the media industry. International Federation of Journalists.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, E., Eroğlu, E., Adıyaman, H. K., ve Kurt, B. (2019a). İletı̇şı̇m Bı̇lı̇mlerı̇ Fakültesı̇nı̇n 40’ıncı Yılında Öğrencı̇ Değerlendı̇ rme ve Beklentı̇ lerı̇ . Online Journal of the Faculty of Communication Sciences.
  • Yüksel, E., İspir, N. B., ve Adıyaman, H. K. (2019b). Öğrencilerin ders seçimlerini etkileyen faktörler: Basın ve yayın bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. E-kurgu.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fırat Adıyaman Bu kişi benim 0000-0002-4933-4082

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Adıyaman, F. (2021). GAZETECİLİK ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK DENEYİMİ: OBSERVETURKEY ÖRNEĞİ. Kurgu, 29(1), 1-20.