Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZELERDE DENEYİMSEL PAZARLAMA ARACI OLARAK ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ TÜKETİCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: SEKA KAĞIT MÜZESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 30 Sayı: 1, 77 - 113, 31.01.2022

Öz

Postmodernist çağda artırılmış gerçeklik uygulamaları dünyanın pek çok yerinde kullanılmaktadır. Özellikle pazarlama, reklamcılık ve turizm sektörü başta olmak üzere yaygın olarak kullanılan bu teknolojiler, nispeten yeni de olsa kurumlar nezdinde gün geçtikçe daha da önem kazanmaktadır. Yeni bir deneyimsel pazarlama aracı olarak arttırılmış gerçeklik uygulamalarının müzelerde kullanılmasının, tüketici tutum ve görüşleri nezdinde getirdiği avantajlar ve dezavantajlar bu çalışmada incelenmiştir. Bu çerçevede AG teknolojisinin kullanıldığı müzelerden biri olan “SEKA Kağıt Müzesi”nin örnek olarak seçildiği çalışmanın alan araştırmasında sanal ortamda uygulanan, yapılandırılmış mülakat tekniğinden yararlanılmıştır. Yapılandırılmış mülakat tekniği için seçilen kişiler Instagram’da #sekakağıtmüzesi Hashtag’i altında müzede kendi fotoğrafını paylaşan kişilerdir ve bu kişilere araştırma kapsamına giren 3 soru sorulmuştur. Sorulara eksiksiz yanıt veren 8 kişiyle gerçekleştirilen yapılandırılmış mülakat sonucu, müzelerde AG teknolojisinin kullanılmasının tüketiciler nezdinde oldukça olumlu ve başarılı olarak yer aldığı saptanmıştır.

Teşekkür

Banu KÜÇÜKSARAÇ

Kaynakça

  • Altunbaş, A., Özdemir, Ç., (2012). Çağdaş Müzecilik Anlayışı ve Ülkemizde Müzeler, Yayınlanmamış Rapor, Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Atasoy, Sümer (1999). Müzecilikten Yansımalar, 1.Baskı, Anka Yayınları, İstanbul.
  • Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence, 6(4), 355-385.
  • Batı, U. (2013). Markethink ya da Farkethink, Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. 2. Baskı. İstanbul: Ece Bilişim Yayıncılık.
  • Behringer, R., Mizell, D., & Klinker, G. (2001, August). International Workshop on Augmented Reality. VR News, 8(1).
  • Clawson, T. (2009, Aralık). Augmented Reality: Don’t Believe The Hype. Campaign. Howard, E. (2007). New shopping centres: Is leisure the answer? International Journal of Retail & Distribution Management, 35(8), 661-672.
  • Johnson, L., Smith, R., Willis, H., Levine, A., & Haywood, K. (2011). The 2011 horizon report. The New Media Consortium, Austin, Texas.
  • Khan, M., de Byl, P. (2011). Preserving our Past with Toys of the Future. In Ascilite.
  • Küçüksaraç, B., & Sayımer, İ. (2016). Deneyimsel Pazarlama Aracı Olarak Artırılmış Gerçeklik: Türkiye’deki Marka Deneyimlerinin Etkileri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 74-75.
  • Menteth, S.H., Wilson, H. & Baker, S. (2006). Escaping the Channel Slio: Researching the New Consumer. International Journal of Marketing Research, 48(4), 418-420.
  • Milgram, P., & Kishino, F. (1994). A taxonomy of mixed reality visual displays.IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 77(12), 1321-1329.
  • Muşkara ve Tunçelli (2019). SEKA Kağıt Fabrikası Endüstriyel Mirasın Dijital Yöntemlerle Aktarılması, 247-258.
  • Odabaşı, Y. (2004). Postmodern Pazarlama: Tüketim ve Tüketici. İstanbul: MediaCat.
  • Odabaşı, Y. (2007). Pazarlama İletişiminde Yeni Yönelimler, Yeni Uygulamalar. Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 6/21, 20.
  • Özarslan Y. (2011). Öğrenen içerik etkileşiminin genişletilmiş gerçeklik ile zenginleştirilmesi, 5. International Computer & Instructional Technologies Symposium (ICITS 2011), Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Pine, G.B. & Gilmore, J. H. (2001). Welcome to the experience economy. Health Forum Journal, September-October, 10-16.
  • Stapleton, C. B. ve Hughes. C. E. (2006). Making Memories of a Lifetime. Editör M. Haller, M. Billinghurst, B. H. Thomas, Emerging Technologies of Augmented Reality: Interfaces & Design (pp. 329-351). London, IDEA Group Inc.
  • Zachary, W., Ryder, J., Hicinbothom, J., ve Bracken, K. (1997). The Use of Executable Cognitive Models in Simulation-based Intelligent Embedded Training. Proceedings of Human Factors Society 41st Annual Meeting. (pp. 1118-1122). Santa Monica, CA: Human Factors Society.
  • www.evrensel.net/haber/296972/seka-turkiyenin-ilk-dunyanin-en-buyuk-kagit-muzesi, Erişim Tarihi: 15.06.2020
  • https://blog.adgager.com/nedir-bu-deneyimsel-pazarlama, Erişim Tarihi: 20.05.2020
  • https://blog.adgager.com/nedir-bu-deneyimsel-pazarlama, Erişim Tarihi: 20.05.2020
  • www.ku.edu.tr/mulakat/turleri, Erişim Tarihi: 18.06.2020
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Şafak SÖNMEZ 0000-0001-9232-7171

Vügar ZARBIZADE 0000-0003-0467-5972

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 30 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA SÖNMEZ, H. Ş., & ZARBIZADE, V. (2022). MÜZELERDE DENEYİMSEL PAZARLAMA ARACI OLARAK ARTIRILMIŞ GERÇEKLİK UYGULAMALARININ TÜKETİCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ: SEKA KAĞIT MÜZESİ ÖRNEĞİ. Kurgu, 30(1), 77-113.

19150