Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study On The Satisfaction Perceptions Of The Distance Education Students

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 1, 36 - 59, 03.04.2015

Öz

The aim of this study was to determine the satisfaction perceptions of the distance education stıudents. For this reason, a questionaire with 34 items was developed. The questionnaire was carried out among 335 students of Distance Education and Research Center of Atatürk University for the B.A students of computer programming and theology of the semester of 2011-2012. The data was examined by a confirmatory Factor Analysis. The findings shows that the questionnaire is appropriate to measure students’ course satisfaction in 8 factor (individual suitability, effectiveness, learning, program evaluation, technology, materials, evaluation). According to the results, the students have different point of views and there is a significant correlation between demographic characteristics and these point of views

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, (2002). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Geleceği ve E-Üniversite, 23-25 Mayıs 2002, Eskişehir. Aktürk, Z. (2009). “Spearman korelasyon katsayısı”, http://aile.atauni.edu.tr/ogrenciler/dersnotu/2009_2010/AtaUniTip09_10Don em1istatistik29Korelasyon.doc, (erişim tarihi:18.08.2012).
  • Alpar, R. (2011). Çok değişkenli istatistiksel yöntemler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atıcı, B. (2010). “Uzaktan Eğitim”, http://web.firet.edu.tr/uzem/pdf/m2.pdf (erişim tarihi: 30.09.2010).
  • Ayhan, İ., Tunacan, T. (2006). Internet Destekli Tezsiz Yüksek Lisans Programlarında
  • Memnuniyeti Etkileyen Faktörlerin İstatistiksel Yöntemlerle Değerlendirilmesi, VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, DAÜ, KKTC.
  • Babadoğan, C. (2009), Learning Preferences of English Teacher Certificates Program Student’s. Elementary Education Online, 8(2), 520-533.
  • Başar, A., Oktay, E. (2004). Uygulamalı İstatistik, 2. 3.Baskı, Erzurum: Aktif Yayınevi, s.103.
  • Baykal, Ü., Sökmen, S., Korkmaz, Ş., ve Akgün, E. (2002). Öğrenci Memnuniyet Ölçeği Geliştirme Çalışması, İ.Ü. Florence Nihgtingale Hemşirelik Yüksekokulu Degisi, Cilt:13, Sayı: 49, İstanbul.
  • Betoret, F. D. (2007). The Influence of Stevens’ and Teachers’ Thinking Styles on Student Course Satisfaction and on Their Lersning Process. Educational Psychology, 27(2), 219-234.
  • Birinci, K. (2010). Uzaktan Eğitim ve Din Öğretiminde Bir Uygulama Örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara, ss. 64-75.
  • Bulut, Ö. (1997). Eğitim Yönetiminin Çağdaşlaştırılması: Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi
  • Uygulaması ve Yararları, 2. Toplam Kalite Yönetimi Makale Yarışması, TÜSİAD Yayınları, İstanbul. California Distance Learning Project (1995), tarihi: http://www.cdlponline.org/index.cfm?fuseaction=whatis 20.01.2010). (erişim
  • Cochran, W.G. (1977). Sampling techniques, (Third ed.). Wiley.
  • Cronin, J. J. ve S. A. Taylor. (1994). SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling
  • Performance-Based and Perceptions-minus-Expectations Measurement of Service Quality. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
  • Çağıltay, K. (2002). “Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedagojide mi?”, (erişim tarihi: 07.04.2002).
  • http://www.teknoturk.org/yazilar/UzaktanEğitim.html
  • Daniel, W.W. (1990). Nonparametric statistics, The Duxbury Adveanced Series in Statistics and Decision Sciences, PWS-KENT Publishing Company, Boston, 391-393.
  • Einsenberg, M. B. and Ely, D.P. (1993). Plugging into the net, ERIC Review 2(3) (Winter): 2-10.
  • Evans, T. & Nation D., (1993). Introduction: Reforming in Open and Distance Education: Reforming Open and Distance Education. London: Kogan Page.
  • Ev, H. (2005). Aktif Eğitimde Öğrenci Memnuniyeti (DEÜ İlahiyat Fakültesi Örneği), II. Aktif Eğitim
  • Kurultay Kitabı (II. Aktif Eğitim Kurultayı 4-5 Haziran 2005 İzmir), Editör: Emin Alıcı, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir, s. 202 – 210.
  • Grönross, C. (1990). Service Management and Marketing: Managing the Moments of Truth in
  • Service Marketing. Toronto: Lexington Books.
  • Harasim. L. Hiltz, S. R. Teles, L. (1996). Learning Networks: A FieldGuide to Teaching and Learning Online, The MİT Press. Cambridge, Massachusetts USA.
  • Henri, F. (1990). Uzaktan Öğretim ve Bilgisayar Destekli İletişim, (Çev.: L. Özbilgin). Eğitim ve Bilim, c:XIV, s.21.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan Öğretim Süreçleri ve Yazılı Gereçler: Eğitim Teknolojisi Açısından Yaklaşım, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:122.
  • Institute for Higher Education Policy. (1999). What‟s the difference?: A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. z/WhatDifference.pdf (erişim tarihi: 16.11.2007).
  • http://www.ihep.org/assets/files/publications/s
  • Ilgaz, H., Aşkar, P., (2009). Çevrimiçi Uzaktan Eğitim Ortamında Topluluk Hissi Ölçeği Geliştirme Çalışması, Turkish Journal of Computer and Mathematics Educition, Vol.1, No.1, pp:27-35.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim, 4.Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • İşman, A. (1998), Student’s Perception of a Class Offered Through Distance Education, Doctoral
  • Thesis, Ohio University, Athens, Ohio USA.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Şti.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim, 1.Baskı, Ankara: PagemA Yayıncılık.
  • Kish, L. (1995). Survey sampling, Wiley.
  • Koşar, E. Ve Diğerleri (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, 2. Baskı, Ankara: Öğreti, PagemA Yayınları.
  • Lohr, S.L. (1999). Samlın: Design and Analysis. Duxbury.S.
  • Mayadas, F., Bourne, J., & Moore, J. C. (2002). Introduction. J. Bourne & J. C. Moore (Ed.). Elements of Quality Online Education. MA, USA: The Sloan Consortium.
  • Miglietti, C.&Strange, C. C. (1998). Learning styles, classroompreferences, teachingstyles andremedialcourseoutcomes. Community College Review, 26(1), 1-19.
  • Öğeli, Z.B., Dursunkaya, Z. (2001), Eğitimde Kalite Yönetimine Bir Örnek: ABET 2000, Kalder
  • Forum Nisan-Mayıs-Haziran, http://www.kalder.org.tr/preview_content.asp?contID=679&tempID=1&regI D=2, (erişim tarihi:10.01.2007).
  • Özdil, İ. (1986). Uzaktan Öğretimin Evrensel Çerçevesi ve Türk Eğitim Sisteminde Uzaktan Öğretim Yeri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Parasuraman, A., V. A. Zeithaml ve L. L. Berry. (1988). SERVQUAL: A Multiple- Item
  • Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing. 64 (1), 12-43.
  • Serim, F. Koch, M. (1996), Net Learning: Why Teachers Use the Internet, O’Reilly Associates, Inc. California, USA.
  • Schrum, L. Berenfeld, B. (1997). Teaching and Learning in the Information Age: A Guide to Educational Telecommunications., Allyn and Bacon. MA, USA.
  • Şakar, N. (2002). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Belirlenmesine http://scholar.google.com.tr/scholar?start=10&q=uzaktan+e%C4%9Fitim+m emnuniyeti+&hl=tr&as_sdt=0,5 (erişim tarihi:18.04.2013). Sonuçları,
  • Taşcı, D. (1995), Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitimde Uygulanabilirliği, 4. Ulusal Kalite Kongresi
  • Tebliğler Kitabı, s. 255-259.
  • Thomas, L. Larson, A. Clift, R., Levin, J., (1996). “Net Learning: Why Teachers Use the Internet”, O’Reilly Associates, Inc. California, USA.
  • Turan, M. ve Barış, G. (1999), Uzaktan eğitim sistemi, Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 15-16 Kasım 1999, Ankara: Kara Kuvvetleri Eğitim ve Doktrin Komutanlığı, s.153-158.
  • Tütüncü, Ö., İpekgil Doğan, Ö. (2003), Müşteri Tatmini Kapsamında Öğrenci Memnuniyetinin
  • Ölçülmesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, İzmir.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim, 1.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.11-21.
  • Verduin, J. R. & Clark, T. A (1994). Uzaktan Eğitim: Etkin Uygulama Esasları (Çev.: İlknur Maviş), 1.Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi. Zhang, L. F.& Sternberg, R. abilitiesandacademicachievement amog Hong Kong Universitystudents, EducationalResearchJournal, 13, 41-62. J. (1998). Thinkingstyles,
  • Zhang, L. F. (2004). Revisitingthepredictivepower of thinkingstylesforacademic performance, Journal of Psychology, 138(4), 351-370.

Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2013, Cilt: 3 Sayı: 1, 36 - 59, 03.04.2015

Öz

Bu araştırmada, uzaktan eğitim öğrencilerinin almakta oldukları eğitime yönelik memnuniyet algılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak çalışmada 34 maddeden oluşan, bir anket geliştirilmiştir. 2011-2012 eğitim öğretim yılının ilk döneminde gerçekleştirilen çalışmaya, Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim ve Araştırma Merkezinde bilgisayar programcılığı ön lisans eğitimi ve ilahiyat lisans tamamlama eğitimi alan 335 öğrenci katılmıştır. Anket verileri Faktör Analizi (Factor Analysis) ile incelenerek ankete son şekli verilmiştir. Sonuçlar, geliştirilen ölçeğin öğrencilerin ders memnuniyetini 8 başlıkta (kişisel uygunluk, etkililik, öğrenme, program değerlendirilmesi, teknoloji, materyal, değerlendirme) ölçmek için uygun olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğrencilerin görüşleri arasında farklılık olduğu görülmüş ve bu görüşler ile demografik özellikler arasında bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Anadolu Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Sempozyumu, (2002). Türkiye’de Uzaktan Eğitimin Geleceği ve E-Üniversite, 23-25 Mayıs 2002, Eskişehir. Aktürk, Z. (2009). “Spearman korelasyon katsayısı”, http://aile.atauni.edu.tr/ogrenciler/dersnotu/2009_2010/AtaUniTip09_10Don em1istatistik29Korelasyon.doc, (erişim tarihi:18.08.2012).
  • Alpar, R. (2011). Çok değişkenli istatistiksel yöntemler, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atıcı, B. (2010). “Uzaktan Eğitim”, http://web.firet.edu.tr/uzem/pdf/m2.pdf (erişim tarihi: 30.09.2010).
  • Ayhan, İ., Tunacan, T. (2006). Internet Destekli Tezsiz Yüksek Lisans Programlarında
  • Memnuniyeti Etkileyen Faktörlerin İstatistiksel Yöntemlerle Değerlendirilmesi, VI. Uluslararası Eğitim Teknolojileri Sempozyumu, DAÜ, KKTC.
  • Babadoğan, C. (2009), Learning Preferences of English Teacher Certificates Program Student’s. Elementary Education Online, 8(2), 520-533.
  • Başar, A., Oktay, E. (2004). Uygulamalı İstatistik, 2. 3.Baskı, Erzurum: Aktif Yayınevi, s.103.
  • Baykal, Ü., Sökmen, S., Korkmaz, Ş., ve Akgün, E. (2002). Öğrenci Memnuniyet Ölçeği Geliştirme Çalışması, İ.Ü. Florence Nihgtingale Hemşirelik Yüksekokulu Degisi, Cilt:13, Sayı: 49, İstanbul.
  • Betoret, F. D. (2007). The Influence of Stevens’ and Teachers’ Thinking Styles on Student Course Satisfaction and on Their Lersning Process. Educational Psychology, 27(2), 219-234.
  • Birinci, K. (2010). Uzaktan Eğitim ve Din Öğretiminde Bir Uygulama Örneği: İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Ankara, ss. 64-75.
  • Bulut, Ö. (1997). Eğitim Yönetiminin Çağdaşlaştırılması: Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi
  • Uygulaması ve Yararları, 2. Toplam Kalite Yönetimi Makale Yarışması, TÜSİAD Yayınları, İstanbul. California Distance Learning Project (1995), tarihi: http://www.cdlponline.org/index.cfm?fuseaction=whatis 20.01.2010). (erişim
  • Cochran, W.G. (1977). Sampling techniques, (Third ed.). Wiley.
  • Cronin, J. J. ve S. A. Taylor. (1994). SERVPERF versus SERVQUAL: Reconciling
  • Performance-Based and Perceptions-minus-Expectations Measurement of Service Quality. Journal of Marketing, 56(3), 55-68.
  • Çağıltay, K. (2002). “Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedagojide mi?”, (erişim tarihi: 07.04.2002).
  • http://www.teknoturk.org/yazilar/UzaktanEğitim.html
  • Daniel, W.W. (1990). Nonparametric statistics, The Duxbury Adveanced Series in Statistics and Decision Sciences, PWS-KENT Publishing Company, Boston, 391-393.
  • Einsenberg, M. B. and Ely, D.P. (1993). Plugging into the net, ERIC Review 2(3) (Winter): 2-10.
  • Evans, T. & Nation D., (1993). Introduction: Reforming in Open and Distance Education: Reforming Open and Distance Education. London: Kogan Page.
  • Ev, H. (2005). Aktif Eğitimde Öğrenci Memnuniyeti (DEÜ İlahiyat Fakültesi Örneği), II. Aktif Eğitim
  • Kurultay Kitabı (II. Aktif Eğitim Kurultayı 4-5 Haziran 2005 İzmir), Editör: Emin Alıcı, Dokuz Eylül Yayınları, İzmir, s. 202 – 210.
  • Grönross, C. (1990). Service Management and Marketing: Managing the Moments of Truth in
  • Service Marketing. Toronto: Lexington Books.
  • Harasim. L. Hiltz, S. R. Teles, L. (1996). Learning Networks: A FieldGuide to Teaching and Learning Online, The MİT Press. Cambridge, Massachusetts USA.
  • Henri, F. (1990). Uzaktan Öğretim ve Bilgisayar Destekli İletişim, (Çev.: L. Özbilgin). Eğitim ve Bilim, c:XIV, s.21.
  • Hızal, A. (1983). Uzaktan Öğretim Süreçleri ve Yazılı Gereçler: Eğitim Teknolojisi Açısından Yaklaşım, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:122.
  • Institute for Higher Education Policy. (1999). What‟s the difference?: A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education. z/WhatDifference.pdf (erişim tarihi: 16.11.2007).
  • http://www.ihep.org/assets/files/publications/s
  • Ilgaz, H., Aşkar, P., (2009). Çevrimiçi Uzaktan Eğitim Ortamında Topluluk Hissi Ölçeği Geliştirme Çalışması, Turkish Journal of Computer and Mathematics Educition, Vol.1, No.1, pp:27-35.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim, 4.Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • İşman, A. (1998), Student’s Perception of a Class Offered Through Distance Education, Doctoral
  • Thesis, Ohio University, Athens, Ohio USA.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, Ankara: Bilim Kitap Kırtasiye Ltd. Şti.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim, 1.Baskı, Ankara: PagemA Yayıncılık.
  • Kish, L. (1995). Survey sampling, Wiley.
  • Koşar, E. Ve Diğerleri (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, 2. Baskı, Ankara: Öğreti, PagemA Yayınları.
  • Lohr, S.L. (1999). Samlın: Design and Analysis. Duxbury.S.
  • Mayadas, F., Bourne, J., & Moore, J. C. (2002). Introduction. J. Bourne & J. C. Moore (Ed.). Elements of Quality Online Education. MA, USA: The Sloan Consortium.
  • Miglietti, C.&Strange, C. C. (1998). Learning styles, classroompreferences, teachingstyles andremedialcourseoutcomes. Community College Review, 26(1), 1-19.
  • Öğeli, Z.B., Dursunkaya, Z. (2001), Eğitimde Kalite Yönetimine Bir Örnek: ABET 2000, Kalder
  • Forum Nisan-Mayıs-Haziran, http://www.kalder.org.tr/preview_content.asp?contID=679&tempID=1&regI D=2, (erişim tarihi:10.01.2007).
  • Özdil, İ. (1986). Uzaktan Öğretimin Evrensel Çerçevesi ve Türk Eğitim Sisteminde Uzaktan Öğretim Yeri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ankara.
  • Parasuraman, A., V. A. Zeithaml ve L. L. Berry. (1988). SERVQUAL: A Multiple- Item
  • Scale for Measuring Customer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing. 64 (1), 12-43.
  • Serim, F. Koch, M. (1996), Net Learning: Why Teachers Use the Internet, O’Reilly Associates, Inc. California, USA.
  • Schrum, L. Berenfeld, B. (1997). Teaching and Learning in the Information Age: A Guide to Educational Telecommunications., Allyn and Bacon. MA, USA.
  • Şakar, N. (2002). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Belirlenmesine http://scholar.google.com.tr/scholar?start=10&q=uzaktan+e%C4%9Fitim+m emnuniyeti+&hl=tr&as_sdt=0,5 (erişim tarihi:18.04.2013). Sonuçları,
  • Taşcı, D. (1995), Toplam Kalite Yönetimi ve Eğitimde Uygulanabilirliği, 4. Ulusal Kalite Kongresi
  • Tebliğler Kitabı, s. 255-259.
  • Thomas, L. Larson, A. Clift, R., Levin, J., (1996). “Net Learning: Why Teachers Use the Internet”, O’Reilly Associates, Inc. California, USA.
  • Turan, M. ve Barış, G. (1999), Uzaktan eğitim sistemi, Birinci Uzaktan Eğitim Sempozyumu, 15-16 Kasım 1999, Ankara: Kara Kuvvetleri Eğitim ve Doktrin Komutanlığı, s.153-158.
  • Tütüncü, Ö., İpekgil Doğan, Ö. (2003), Müşteri Tatmini Kapsamında Öğrenci Memnuniyetinin
  • Ölçülmesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Uygulaması, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 4, İzmir.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim, 1.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.11-21.
  • Verduin, J. R. & Clark, T. A (1994). Uzaktan Eğitim: Etkin Uygulama Esasları (Çev.: İlknur Maviş), 1.Baskı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi. Zhang, L. F.& Sternberg, R. abilitiesandacademicachievement amog Hong Kong Universitystudents, EducationalResearchJournal, 13, 41-62. J. (1998). Thinkingstyles,
  • Zhang, L. F. (2004). Revisitingthepredictivepower of thinkingstylesforacademic performance, Journal of Psychology, 138(4), 351-370.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Eygü

Selçuk Karaman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 3 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Eygü, H., & Karaman, S. (2015). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36-59.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.