Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA BECERİSİNİN GELİŞİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: BOSNA HERSEK ÖRNEĞİ

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 169 - 182, 11.08.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde yazma becerisinin gelişiminde karşılaşılan sorunları belirlemektir. Dil öğretiminin en önemli temel becerilerinden biri de yazma alanıdır. Yabancı dil öğretiminde genellikle en sona bırakılan veya üzerinde diğer beceriler kadar durulmayan bir yeti olarak karşımıza çıkmaktadır. Yabancı dil öğretiminde sözlü (konuşma) anlatıma verilen önem yazılı anlatıma da verilmelidir. Bu bağlamda yabancı dil öğretiminde yazma becerisi de diğer temel becerilere paralel olarak aynı anda geliştirilmelidir. Bosna Hersek’te B2 seviyesinde çeşitli özel ve resmi kurumlarda Türkçe öğrenenlerden herhangi bir kritere tabi tutulmadan seçilen 15 öğrenci ile deney grubu oluşturulmuş ve yazma becerisini ölçmeye dayalı bir dizi ölçek geliştirilmiş ve bir dizi testler uygulanarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda elde edilen bulgulara göre öğrencilerin çoğunlukla Türkçedeki ğ, ö, ı, ü, j, gibi harflerin yazımında sıklıkla sorun yaşadıkları belirlenmiştir. Bununla birlikte öğrencilere verilen kelimelerden yazılı bir paragraf oluşturulması istenmiş ancak çoğunlukla öğrencilerin kelime hazinelerinin dar olmasından dolayı bu paragrafı oluşturamadıkları gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2009). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arslan, M. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu Temel Seviye. Sarajevo:IBU Publications
  • Çakır, İ. (2010). Yazma Becerisinin Kazanılması Yabancı Dil Öğretiminde Neden Zordur? Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 164-176.
  • Dara, R. (2000). Yazılı Anlatıma Giriş. İstanbul: Asa Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2003). Yazma Öğretimi. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2003). Okuma-Yazma Öğretiminde Cümlenin Önemi. TÜBAR, 8, 39-48.
  • Karababa, Z. C. C. (2009). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Ve Karşılaşılan Sorunlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: Planlı yazma ve değerlendirme. (Ed.: Murat Öz- bay). Ankara: Yazma eğitimi. Pegem Akademi Yay.
  • Kuş, A ve Bakır, N. (2013). BIBLIOGRAPHY \l 1055 Arslan, M. (2010). Yabancilara Türkce Öğre- tim Kılavuzu Temel Seviye. Sarajevo:IBU Publications
  • Osmanbegoviç-Baksic, S. ve Arslan, M. (2013). Bosna Hersek’te Türkçe Öğretimi ve Öğrenciler Açı- sından Problemleri, Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 2(3), 102
  • Şahin, Y. (2009). Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenci Başarısını Olumsuz Yönde Etkileyen Unsurlar, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 149-158
  • Şahin, Y. (2007). Yabancı Dil Öğretiminde Eğitbilimsel ve Dilbilimsel Temelleri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 465-470.
  • Tağa, T. ve Ünlü, S. (2103). Yazma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir İnceleme, Turkish Studies, 8(8), 1285-1299.
  • Tekşan, K. (2010). Kültür Aktarımında Yazılı Anlatımın Rolü, TÜBAR, 2, 595-619.
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı Dil olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi, Ana Dili Eğitimi Der- gisi, 1(1), 38-44.
  • Tunçel, H. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe (ydt) Başlangıç Seviyesi Öğrencilerinin Yazım Yanlışla- rı, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 731
  • Uçgun, D. (2009). Yazılı Anlatımları Açısından Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve Beceri Dü- zeylerine Yönelik Bir Değerlendirme. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Eğitim Araştırmaları Birliği Derneği Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ungan, S. (2007). Yazma Becerisinin Geliştirmesi ve Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 461- 472.
  • Ünsal, G. (2008). Yazma Eğitimi, Dil Dergisi, 142, 46-60

Problems in Development of Writing Skills in Turkish Foreign Language Education: The Case of Bosnia and Herzegovina

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 2, 169 - 182, 11.08.2015

Öz

The purpose of this research is to determine the problems faced in development of writing skills in teaching Turkish as a foreign language. In language teaching one of the most important basic skills is writing skills. Therefore, the problems faced in development of writing skills need to be resolved and the four basic skills need to be developed in parallel. The population of this research has been conducted with the participants of B2 level educational programs in Bosnia and Herzegovina. From this working environment the target group of 15 students was chosen randomly in order to collect the data through written assignments. As a result of the data analysis, it has been found that students mostly have problems writing letters ğ, ö, ı, ü, j. However, the group of students who were given the task to write a paragraph from words provided beforehand were mostly unable to complete the task due to their limited vocabulary

Kaynakça

  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2009). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arslan, M. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretim Kılavuzu Temel Seviye. Sarajevo:IBU Publications
  • Çakır, İ. (2010). Yazma Becerisinin Kazanılması Yabancı Dil Öğretiminde Neden Zordur? Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 164-176.
  • Dara, R. (2000). Yazılı Anlatıma Giriş. İstanbul: Asa Kitabevi.
  • Demirel, Ö. (2003). Yazma Öğretimi. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2003). Okuma-Yazma Öğretiminde Cümlenin Önemi. TÜBAR, 8, 39-48.
  • Karababa, Z. C. C. (2009). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Ve Karşılaşılan Sorunlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 265-277
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: Planlı yazma ve değerlendirme. (Ed.: Murat Öz- bay). Ankara: Yazma eğitimi. Pegem Akademi Yay.
  • Kuş, A ve Bakır, N. (2013). BIBLIOGRAPHY \l 1055 Arslan, M. (2010). Yabancilara Türkce Öğre- tim Kılavuzu Temel Seviye. Sarajevo:IBU Publications
  • Osmanbegoviç-Baksic, S. ve Arslan, M. (2013). Bosna Hersek’te Türkçe Öğretimi ve Öğrenciler Açı- sından Problemleri, Dede Korkut Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 2(3), 102
  • Şahin, Y. (2009). Yabancı Dil Öğretiminde Öğrenci Başarısını Olumsuz Yönde Etkileyen Unsurlar, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 149-158
  • Şahin, Y. (2007). Yabancı Dil Öğretiminde Eğitbilimsel ve Dilbilimsel Temelleri, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 465-470.
  • Tağa, T. ve Ünlü, S. (2103). Yazma Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir İnceleme, Turkish Studies, 8(8), 1285-1299.
  • Tekşan, K. (2010). Kültür Aktarımında Yazılı Anlatımın Rolü, TÜBAR, 2, 595-619.
  • Tiryaki, E. N. (2013). Yabancı Dil olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Eğitimi, Ana Dili Eğitimi Der- gisi, 1(1), 38-44.
  • Tunçel, H. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe (ydt) Başlangıç Seviyesi Öğrencilerinin Yazım Yanlışla- rı, The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 731
  • Uçgun, D. (2009). Yazılı Anlatımları Açısından Türkçe Öğretmeni Adaylarının Bilgi ve Beceri Dü- zeylerine Yönelik Bir Değerlendirme. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Eğitim Araştırmaları Birliği Derneği Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ungan, S. (2007). Yazma Becerisinin Geliştirmesi ve Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 461- 472.
  • Ünsal, G. (2008). Yazma Eğitimi, Dil Dergisi, 142, 46-60
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Arslan Bu kişi benim

Erna Klıcıc Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Ağustos 2015
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, M., & Klıcıc, E. (2015). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE YAZMA BECERİSİNİN GELİŞİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: BOSNA HERSEK ÖRNEĞİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 169-182.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.