Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMDE ESTETİĞİN GEREKLİLİĞİ VE OLUŞUMU ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 249 - 260, 15.07.2017

Öz

Bireyin yaptığı işin ahlakça zorunluluğunun bilincinde olması ve bunu kendinde duyması yeterli olmayıp, aynı zamanda yapılan o işin güzelliğinin ya da yüceliğinin de bilincinde olması gereklidir. Vatanseverlik veya topluma bağlılık gibi duygular, siyasal bir düşünce olmaktan çıkıp, aynı zamanda estetik bir coşku olduğu zaman, etkili bir kuvvet haline gelebilmektedir. Öte yandan bireyin eğitim sürecinde, davranış duyarlılığı, güzel algısı ve etkinliklere eklenen sanat ve estetik bakış açısı ile hayatının tüm alanına, düşüncelerine ve kişiliğine de yansıyacak estetik duyarlık kazandırılmış olacaktır. Bu araştırmanın amacı, estetiğin tanımı ve kapsamı, güzel kavramı, estetik ve sanat, estetik duygu gelişimi, eğitimde estetik bakış açısının kazandırılmasının önemi, okul mekânlarının estetiği, Batı ve Doğu filozoflarının estetik ve eğitim ile ilgili görüş ve çalışmaları ve sanat merkezli eğitim konularını ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Aydoğan, İ. (2012). Okul Binalarının Özellikleri ve Öğrenciler Üzerine Etkileri. Milli Eğitim Dergisi (193), 29-42.
  • Aydoğan, İ. (2016). Kültür Temelli Eğitim. Ankara: Harf Yayınları.
  • Bektaşoğlu, M. (2009). Anadolu'da Türk İslam Sanatı. Ankara: DİB Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Can Y. ve Gün R. (2015). Tüsk İslam Sanatları Estetiği. İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Delice, D. (2007). "Estetik Bir Yargı Olarak Güzel". Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi(18), 1-21.
  • Duymaz, R. (2014). Sezai Karakoç'un Estetiği. İstanbul: Akademik Yayınlar.
  • Gazali, İ. (1989). İhyau'ulumi'd-din(I.Cilt). (A. Serdaroğlu, Çev.) İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Gövsa, İ. A. (2012). Bedii Terbiye (Estetik Eğitimi). Ankara: Elips Kitap.
  • Gültekin, T. (2011). Sanat Eğitiminde Estetik değerlerin Gelişimi Sürecinde Çocuk ve İletişim. Akademik bakış dergisi(24), 32-39.
  • Işık, A. (2015). Gazzâlî Estetiğinde “Arınma–Tathyr–Katharsis” Kavramı ve Uzanımları Üzerine. İslam ve Sanat (s. Editör; Şeref Göküş, Rıfat Atay,Yasin Pişgin). İstanbul: Ensar Yayınları.
  • Kagan, M. S. (2008). Estetik ve Sanat Notları. (A. Çalışlar, Çev.) İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Karaç, C. (2012). Milliyet blog. Nisan 9, 2017 tarihinde blog.milliyet.com.tr: http://blog.milliyet.com.tr/iyi-bir-insan-ya-da-iyi-bir-yonetici-nasil-olmali/Blog/?BlogNo=378039 adresinden alındı
  • Koç, T. (2014). İslam Estetiği. İstanbul: İsam Yayınları.
  • Lim, B. (2004). “Aesthetic Discourses in Early Childhood Settings: Dewey, Steiner, and Vygotsky”, Early Child Development and Care. Early Child Development and Care, 473-486.
  • Mutluel, O. (2008). "Kuranı Kerim ve Estetik".Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Reid, L. A. (2008). Aesthetics and Education. Research in Dance Education, 9(3), 295–304.
  • San, İ. (2008). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Schiller. (1999). Estetik Üzerine. (M. ÖZGÜ, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Taşkent, A. (2009). "Farabi,İbn Sina ve İbn Rüşd’de Estetik". Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Timuçin, A. (2006). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Tunalı, İ. (2004). Estetik. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Tunalı, İ. (2011). Estetik Beğeni (Çağdaş Sanat Felsefesi Üstüne). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uludağ Z. ve Odacı H. (2002). Eğitim Öğretim Faaliyetlerinde Fiziksel Mekan. Milli Eğitim Dergisi (153-154).
  • Yıldız, M. (2012 ). İbni Hazm'ın Güzellik Anlayışı. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) (13), 89-106.
  • Ziss, A. (2011). Estetik(Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi). (Y. Şahan, Çev.) İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 249 - 260, 15.07.2017

Öz

Kaynakça

  • Aydoğan, İ. (2012). Okul Binalarının Özellikleri ve Öğrenciler Üzerine Etkileri. Milli Eğitim Dergisi (193), 29-42.
  • Aydoğan, İ. (2016). Kültür Temelli Eğitim. Ankara: Harf Yayınları.
  • Bektaşoğlu, M. (2009). Anadolu'da Türk İslam Sanatı. Ankara: DİB Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2014). Sanat ve Estetik Kuramları. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Can Y. ve Gün R. (2015). Tüsk İslam Sanatları Estetiği. İstanbul: Kayıhan Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Delice, D. (2007). "Estetik Bir Yargı Olarak Güzel". Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi(18), 1-21.
  • Duymaz, R. (2014). Sezai Karakoç'un Estetiği. İstanbul: Akademik Yayınlar.
  • Gazali, İ. (1989). İhyau'ulumi'd-din(I.Cilt). (A. Serdaroğlu, Çev.) İstanbul: Bedir Yayınevi.
  • Gövsa, İ. A. (2012). Bedii Terbiye (Estetik Eğitimi). Ankara: Elips Kitap.
  • Gültekin, T. (2011). Sanat Eğitiminde Estetik değerlerin Gelişimi Sürecinde Çocuk ve İletişim. Akademik bakış dergisi(24), 32-39.
  • Işık, A. (2015). Gazzâlî Estetiğinde “Arınma–Tathyr–Katharsis” Kavramı ve Uzanımları Üzerine. İslam ve Sanat (s. Editör; Şeref Göküş, Rıfat Atay,Yasin Pişgin). İstanbul: Ensar Yayınları.
  • Kagan, M. S. (2008). Estetik ve Sanat Notları. (A. Çalışlar, Çev.) İzmir: Karakalem Kitabevi.
  • Karaç, C. (2012). Milliyet blog. Nisan 9, 2017 tarihinde blog.milliyet.com.tr: http://blog.milliyet.com.tr/iyi-bir-insan-ya-da-iyi-bir-yonetici-nasil-olmali/Blog/?BlogNo=378039 adresinden alındı
  • Koç, T. (2014). İslam Estetiği. İstanbul: İsam Yayınları.
  • Lim, B. (2004). “Aesthetic Discourses in Early Childhood Settings: Dewey, Steiner, and Vygotsky”, Early Child Development and Care. Early Child Development and Care, 473-486.
  • Mutluel, O. (2008). "Kuranı Kerim ve Estetik".Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Reid, L. A. (2008). Aesthetics and Education. Research in Dance Education, 9(3), 295–304.
  • San, İ. (2008). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Schiller. (1999). Estetik Üzerine. (M. ÖZGÜ, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Taşkent, A. (2009). "Farabi,İbn Sina ve İbn Rüşd’de Estetik". Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Timuçin, A. (2006). Estetik. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Tunalı, İ. (2004). Estetik. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Tunalı, İ. (2011). Estetik Beğeni (Çağdaş Sanat Felsefesi Üstüne). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Uludağ Z. ve Odacı H. (2002). Eğitim Öğretim Faaliyetlerinde Fiziksel Mekan. Milli Eğitim Dergisi (153-154).
  • Yıldız, M. (2012 ). İbni Hazm'ın Güzellik Anlayışı. FLSF (Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi) (13), 89-106.
  • Ziss, A. (2011). Estetik(Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi). (Y. Şahan, Çev.) İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurcan Özbal

İsmail Aydoğan

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özbal, N., & Aydoğan, İ. (2017). EĞİTİMDE ESTETİĞİN GEREKLİLİĞİ VE OLUŞUMU ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 249-260.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.