Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

0-12 Years Language Development Applications and Implementation Requirements

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 13 - 34, 31.01.2018

Öz



For the first three
years the child mental development is very important because 80% of mental
development during these years is completed. Language acquisition is based on
serious research about the 1950s. Language acquisition theories of following
example: Behavioral, biological, social interaction theory and nativist
approach. In the first months of the next birth, baby don't cry, laugh, yell at
a spontaneous team sounds like a sob, while the outside begins to imitate the
sound of a beep sound will restore. The child gradually increasing control over
the speech mechanism. In addition to the child's biological capacity of the
environment and the development of training activities is becoming increasingly
important. Therefore the boy spent stages while the main language of education
must take advantage of a supportive role. In the early period of the child's
speech was devoted to the creation of the appropriate environment to support
for and stimulants needs to be introduced. Kids drama, games, theater, poetry,
rhyme, finger games, storytelling, repetition, the interpreting studies such as
can teach both the language properly and in doing so we can ensure that the
child's pleasure. Kid gets pleasure from it makes this work more in this way,
the period of language development had a very good way. So a better diction, a
vast vocabulary, more effective than speech, and a better social surroundings,
depending on them. 



Kaynakça

  • Acarlar, F. (2005). Türkçe edinimindeki gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56),61-74. Akyüz, Y. (2004). Türk eğitim tarihi. Pegem A Yay.
  • Aral, N., K., Adalet ve Yaşar, M. (2001). Okul öncesi eğitim II, İstanbul: Ya-Pa Yay.
  • Barın, E. (2010). Türk dil bilgisi: ses bilgisi, Ankara: Öncü Kitap.
  • Baş, H. Z.(2002). Drama yöntemiyle Türkçe eğitimi, Ankara: Uzerler Matbaacılık.
  • Burdurlu, İ. Z. (1967). Gramer öğretiminde metot, dilbilgisi sorunları, Ankara Ünv. Basımevi, TDK Yayınları:259, TDK Tanıtma Yay. Dil Konuları Dizisi: 10
  • Çelenk, S. (2003). İlkokuma yazma öğretiminde kuluçka dönemi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 75-80.
  • Dağabakan, F. Ö. ve Dağabakan, D. (2007). Dil ve Çocukta Dil Gelişim Kuramları, Millî Eğitim, Sayı 174, 1-8
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Anadili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları, Sosyal Bilimler Dergisi,IX (2), 176-192
  • Dil Nedir (2009). turkce1224.blogcu.com, İndirilme Tarihi: 16.04.2009.
  • Dönmez, N.; Abidoğlu, Ü.; Dinçer, Ç.; Erdemir, N. Ve Tuş, Ş. (2000). Okul öncesi dönemde dil gelişimi etkinlikleri, İstanbul: Ya-Pa Yay.
  • Durukan, E. (2008). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi öğretim programında genel amaçlar/ hedef/ kazanımlar ilişkisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal Of International Social Research, 1/4, 149-158.
  • Eınon, D.(2000). Öğrenmede ilk adımlar, İstanbul.
  • Epçaçan, C. ve Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi-The Journal Of International Social Research, 1/4.
  • Göğüş, B. (1971).Anadili olarak Türkçenin öğretimine tarihsel bir bakış.
  • Gökmen, S. (2007) 4;0-6;0 yaş (48-72 aylar) arasındaki çocukların ad-eylem kullanımları, Dil Dergisi, 137, 18-29.
  • Güler,T. ve Dönmez, N. B. (2007). 48-72 aylar arasındaki Türk çocuklarının alıcı dil yapılarının incelenmesi, Eurasian journal of educational research , 27,83-96
  • Güleryüz, H. (2002). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi, Ankara: Pegem A Yay.
  • Haktanır, G. (2005). Farklı ülkeler ve okul öncesi eğitimde farklılıklar, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 6 (62), 51-56
  • Karacan, E. (2000). Bebeklerde ve çocuklarda dil gelişimi, Klinik Psikiyatri,3: 263-268
  • Kiper, K. Z. (1962). Gramer öğretiminde metot dolayısıyla. Türk Dili, XI (126), 368-369.
  • MEB (1991). On ikinci millî eğitim şurası (Temmuz 1988), İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (1993). On dördüncü millî eğitim şurası (27-29 Eylül 1993) , İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. Akif, M. ve Çiftçi Ö. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarının okunabilirlik açısından değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22), 206-219.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Okul Öncesi Eğitim Programı, -36/72 Aylık Çocuklar İçin- Psikiyatri (2009). http://www.performanspsikiyatri.com/ İndirilme Tarihi: 22.04.2009
  • Ruhsal Gelişim (2006). http://www.med.gazi.edu.tr/ İndirilme Tarihi: 2006
  • Sağır, M. (2002). Türkçe dil bilgisi öğretimi, Ankara: Nobel Yay.
  • Talim Terbiye Kurulu (2009). http://ttkb.meb.gov.tr/ İndirilme Tarihi: 22.04.2009
  • Temizkan, M. Ve Bağcı, H. (2008). 2005 ilköğretim Türkçe dersi öğretim (5.sınıflar) programı öğrenme alanlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Millî Eğitim, 178-194.
  • Temizyürek, F. (2004).Türkçe eğitiminde konuşma eğitiminin yeri ve önemi, 12. Eğitim Bilimleri Kongresi-Bildiriler, Gazi Ünv. Eğt. Bil. Enst., Cilt 1, Ankara, 2769-2783
  • Temizyürek, F.; Gürel, Z. ve Şahbaz, N. K. (2007).Çocuk edebiyatı, Ankara: Öncü Kitap Yay., 3-5.
  • Tokgöz, İ. (2006). Okulöncesi çocuklarına yönelik kitapların dil gelişimi ve anlambilim açısından değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Üstün, E. (2007). Okuma yazma becerilerinin gelişimi, İstanbul: Morpa Yay.
  • Yaşlara Göre Gelişim (2009). www.cinarkoleji.k12.tr/ İndirme Tarihi : 16.04.2009

0-12 YAŞ DİL GELİŞİMİ UYGULAMALARI VE YAPILMASI GEREKENLER

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 13 - 34, 31.01.2018

Öz

Çocukta
ilk üç yıl zihinsel gelişim için çok önemlidir çünkü zihinsel gelişimi yaklaşık
olarak %80’inin bu yıllarda tamamlandığı bilinmektedir. D
il kazanımı
hakkındaki ciddi araştırmalar 1950'lere dayanmaktadır. Dil kazanım
kuramlarından belli başlılarına şunları örnek verebiliriz: Davranışçı,
biyolojik, sosyal etkileşim kuramı ve nativist yaklaşım. Doğumdan sonraki ilk aylarda bebek ağlama, gülme, hıçkırma, bağırma
gibi kendiliğinden bir takım sesler çıkarırken, dışardan işittiği sesleri de
taklit etmeye başlar. Çocuğun giderek konuşma mekanizması üzerindeki denetimi
artmaktadır. Çocuğun biyolojik kapasitesinin yanı sıra çevrenin ve eğitimin
gelişim üzerindeki etkinliği de önem kazanmaktadır. Bu nedenle çocuğun ana
dilini kazanırken geçirdiği aşamalarda eğitimin destekleyici rolünden
yararlanmak gerekmektedir. Çocuğun ilk dönemlerde konuşması için
desteklenmesine, uygun ortamlar yaratılmasına ve uyarıcılar sunulmasına
gereksinimi vardır. Çocuklara drama, oyun, tiyatro, şiir, tekerleme, parmak
oyunları, hikaye anlatma, tekrarlama, yorumlama gibi çalışmalar yaptırtarak hem
dili düzgün kullanmayı öğretebilir hem de bunu yaparken çocuğun zevk almasını
sağlayabiliriz. Çocuk bundan zevk alırsa bu çalışmaları daha çok yapar bu
sayede dil gelişim dönemini çok iyi bir şekilde geçirmiş olur. Yani daha iyi
bir diksiyonu, daha engin bir kelime haznesi, daha etkili bir konuşması,
bunlara bağlı olarak da daha iyi bir sosyal çevresi oluşur.

Kaynakça

  • Acarlar, F. (2005). Türkçe edinimindeki gelişimsel özelliklerin dil örneği ölçümleri açısından incelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56),61-74. Akyüz, Y. (2004). Türk eğitim tarihi. Pegem A Yay.
  • Aral, N., K., Adalet ve Yaşar, M. (2001). Okul öncesi eğitim II, İstanbul: Ya-Pa Yay.
  • Barın, E. (2010). Türk dil bilgisi: ses bilgisi, Ankara: Öncü Kitap.
  • Baş, H. Z.(2002). Drama yöntemiyle Türkçe eğitimi, Ankara: Uzerler Matbaacılık.
  • Burdurlu, İ. Z. (1967). Gramer öğretiminde metot, dilbilgisi sorunları, Ankara Ünv. Basımevi, TDK Yayınları:259, TDK Tanıtma Yay. Dil Konuları Dizisi: 10
  • Çelenk, S. (2003). İlkokuma yazma öğretiminde kuluçka dönemi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 75-80.
  • Dağabakan, F. Ö. ve Dağabakan, D. (2007). Dil ve Çocukta Dil Gelişim Kuramları, Millî Eğitim, Sayı 174, 1-8
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Anadili olarak Türkçenin öğretimi ve sorunları, Sosyal Bilimler Dergisi,IX (2), 176-192
  • Dil Nedir (2009). turkce1224.blogcu.com, İndirilme Tarihi: 16.04.2009.
  • Dönmez, N.; Abidoğlu, Ü.; Dinçer, Ç.; Erdemir, N. Ve Tuş, Ş. (2000). Okul öncesi dönemde dil gelişimi etkinlikleri, İstanbul: Ya-Pa Yay.
  • Durukan, E. (2008). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi öğretim programında genel amaçlar/ hedef/ kazanımlar ilişkisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, The Journal Of International Social Research, 1/4, 149-158.
  • Eınon, D.(2000). Öğrenmede ilk adımlar, İstanbul.
  • Epçaçan, C. ve Erzen, M. (2008). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programının değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi-The Journal Of International Social Research, 1/4.
  • Göğüş, B. (1971).Anadili olarak Türkçenin öğretimine tarihsel bir bakış.
  • Gökmen, S. (2007) 4;0-6;0 yaş (48-72 aylar) arasındaki çocukların ad-eylem kullanımları, Dil Dergisi, 137, 18-29.
  • Güler,T. ve Dönmez, N. B. (2007). 48-72 aylar arasındaki Türk çocuklarının alıcı dil yapılarının incelenmesi, Eurasian journal of educational research , 27,83-96
  • Güleryüz, H. (2002). Türkçe ilkokuma yazma öğretimi, Ankara: Pegem A Yay.
  • Haktanır, G. (2005). Farklı ülkeler ve okul öncesi eğitimde farklılıklar, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 6 (62), 51-56
  • Karacan, E. (2000). Bebeklerde ve çocuklarda dil gelişimi, Klinik Psikiyatri,3: 263-268
  • Kiper, K. Z. (1962). Gramer öğretiminde metot dolayısıyla. Türk Dili, XI (126), 368-369.
  • MEB (1991). On ikinci millî eğitim şurası (Temmuz 1988), İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • MEB (1993). On dördüncü millî eğitim şurası (27-29 Eylül 1993) , İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Melanlıoğlu, D. Akif, M. ve Çiftçi Ö. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarının okunabilirlik açısından değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (22), 206-219.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Okul Öncesi Eğitim Programı, -36/72 Aylık Çocuklar İçin- Psikiyatri (2009). http://www.performanspsikiyatri.com/ İndirilme Tarihi: 22.04.2009
  • Ruhsal Gelişim (2006). http://www.med.gazi.edu.tr/ İndirilme Tarihi: 2006
  • Sağır, M. (2002). Türkçe dil bilgisi öğretimi, Ankara: Nobel Yay.
  • Talim Terbiye Kurulu (2009). http://ttkb.meb.gov.tr/ İndirilme Tarihi: 22.04.2009
  • Temizkan, M. Ve Bağcı, H. (2008). 2005 ilköğretim Türkçe dersi öğretim (5.sınıflar) programı öğrenme alanlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi, Millî Eğitim, 178-194.
  • Temizyürek, F. (2004).Türkçe eğitiminde konuşma eğitiminin yeri ve önemi, 12. Eğitim Bilimleri Kongresi-Bildiriler, Gazi Ünv. Eğt. Bil. Enst., Cilt 1, Ankara, 2769-2783
  • Temizyürek, F.; Gürel, Z. ve Şahbaz, N. K. (2007).Çocuk edebiyatı, Ankara: Öncü Kitap Yay., 3-5.
  • Tokgöz, İ. (2006). Okulöncesi çocuklarına yönelik kitapların dil gelişimi ve anlambilim açısından değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Üstün, E. (2007). Okuma yazma becerilerinin gelişimi, İstanbul: Morpa Yay.
  • Yaşlara Göre Gelişim (2009). www.cinarkoleji.k12.tr/ İndirme Tarihi : 16.04.2009
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilge Bağcı Ayrancı

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 25 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bağcı Ayrancı, B. (2018). 0-12 YAŞ DİL GELİŞİMİ UYGULAMALARI VE YAPILMASI GEREKENLER. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 13-34.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.