Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 397 - 414, 31.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyuna İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3 (4) 298- 308.
  • Aksoy, A. B. (2014). Çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamaları ve oyun türleri. Ayşe Belgin Aksoy & Hale Dere Çiftçi (Ed.). Erken Çocukluk Döneminde Oyun: Duyu-motor Oyundan Kurallı Oyuna içinde (s. 36-53). Ankara: Pegem Akademi.
  • Andrews, N. (2015). Building Curriculum during Block Play, Dimensions of Early Childhood. 11 (1) 168–308.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Caldera, Y. M., Culp, A. M., Brien, M. O., Truglio, R. T., Alvarez, M., & Huston, A. C. (1999). Children’s Play Preferences , Construction Play with Blocks , and Visual-spatial Skills : Are they Related ?, International Journal of Behavioral Development. 23(4), 855–872.
  • Cevher Kalburan, N. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Sanat. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Diffily, D., Donaldson, E.& Sassman,C. (2001). Early Childhood Learning Center. Scholastic Professional Books: New York.
  • Englebright Fox, J.& Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. (Aral, N.& Duman,G., Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Giren, S., & Durak, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyuncak Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 561-575.
  • Güneş, G., Tuğrul, B. (2012). A play tens of teachers, and hundreds of their ideas about child’ who doesn’t play. Social and Behavioral Sciences, 47, 2025-2030.
  • Johnson, H.M. (1996). The Art of Block Building. Hirsch, E.S (Ed.) The block book . (s. 9-12). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and Early Childhood Development (2. Baskı). New York: Addison Wesley Longman.
  • Kadim, M. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin oyun etkinliklerine ilişkin öz yeterliliklerinin görev yapılan okul türüne göre incelenmesi. Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2 (1).1-21.
  • Kolcu, Ş. (2014). Farklı Bilişsel Tempodaki Çocukların Oyun Davranışlarının ve Akran İlişkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Hanline, M. F., Milton, S., & Phelps, P. (2001). Young Children's Block Construction Activities: Findings From 3 Years of Observation. Journal of Early Intervention. 24 (3), 224-237.http://doi.org/10.1177/10538151010240030701
  • Hirsch, E.S. (1996). The block book : National association for the education for young children. Washington, D.C.
  • Küçükoğlu, A., & Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3).
  • McAfee, O. & Leong, J. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi. (Ekinci, B. Çev. Eds.). Ankara : Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Sadegül Akbaba Altun & Ali Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Nath, S., & Szücs, D. (2014). Construction play and cognitive skills associated with the development of mathematical abilities in 7-year-old children, Learning and Instruction. 32, 73-80.
  • Nes, F. Van, & Eerde, D. Van. (2010). Spatial Structuring and the Development of Number Sense : A case study of young children working with blocks. The Journal of Mathematical Behavior. 29, 145–159. http://doi.org/10.1016/j.jmathb.2010.08.001
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon.
  • Otsuka, K. & Jay, T. (2016). Understanding and supporting block play: Video observation research on preschoolers’ block play to identify features associated with the development of abstract thinking. Early Chilh Development and Care. 187 (5-6), 990-1003. doi:10.1080/03004430.2016.1234466
  • Öncu, E. Ç., & Ünlüer, E. (2010). Preschool children's using of play materials creatively. Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4457-4461.
  • Özdemir, S. (2014). 5-6 yas grubu çocukların serbest zaman etkinliklerindeki oyun ve oyuncak tercihlerinin incelenmesi. Journal of Educational Science, 2(2).
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., & Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Phelps, P.C. (2012). Let's Build. Lewisville: Gryphon House.
  • Poyraz, H. (2003). Okul Öncesi Dönemde Oyun ve Oyuncak. Ankara : Anı yayınları.
  • Saracho, O. (1984). Construction and Validation of the Play Rating Scale. Early Childhood Development and Care, 17, 199-230.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (1998). Multiple Perspectives of Play in Early Childhood Education. New York: State University of New York Press.
  • Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa.
  • Sheridan, M. D., Harding, J. & Meldon-Smith, L. (2005). Play in Early Childhood : from birth to six years. London : Routledge.
  • Smith, P. K., Cowie, H., & Blades, M. (2003). Understanding Children's Development. Malden, MA : Blackwell Pub.
  • Stiles, J., & Stern, C. (2001). Developmental Change in Spatial Cognitive Processing : Complexity Effects and Block Construction Performance in Preschool Children, Journal of Cognition and Development. 2(2), 157–187.
  • Verdine, B. N., Golinkoff, R. M., Hirsh-pasek, K., Newcombe, N. S., Filipowicz, A. T., Chang, A., & Emerson, R. W. (2014). Deconstructing Building Blocks : Preschoolers’ Spatial Assembly Performance Relates to Early Mathematical Skills, Child Development. 85(3), 1062– 1076. http://doi.org/10.1111/cdev.12165
  • Wellhousen, K. & Kieff, J.E. A Constructivist Approach to Block Play in Early Childhood. 2001. Canada: Thomson Learning.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Youngquist, J.& Pataray-Ching, J. Revisiting Play: Analyzing and Articulating Acts of Inquiry. Early Childhood Education Journal. 31 (3). 171-178

BLOK OYUNLARINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 397 - 414, 31.07.2018

Öz

Blok oyun materyalleri ile hazırlanmış bir ortam çocukların öğrenmesini ve gelişimini desteklemektedir. Bu ortamın hazırlayıcısı öğretmenlerdir. Öğretmenlerin blok oyuna ilişkin tutumu, çocuğu cesaretlendirmesi, önerilerde bulunması, ortam yaratması, sorular sorması, çocukların ürünlerine değer vermesi çocuğun blok oyuna katılım sürecini belirlemektedir. Okul öncesi eğitim kurumlarında tüm çocukların grup ya da tek başına oynayabileceği farklı şekil ve boyutlarda blokların bulunması gereklidir. Bu araştırma, okul öncesi öğretmenlerinin blok oyun uygulamalarına ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacı ile planlanmıştır. Araştırma nitel araştırma modelinde tasarlanmıştır. Çalışma grubuna, Ankara’da bulunan özel anaokulları ile bağımsız anaokullarında öğretmenlik yapan 20 öğretmen dahil edilmiştir. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen demografik bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin blok oyunlara genellikle oyun zamanında öğrenme merkezlerinde serbest oyunda yer verdikleri, en çok bloklar ile günlük yaşamda karşılaşılan nesneleri inşa ettirdikleri, blok oyun oynadıkları zamanlarda çocukların üst düzeyde katılım gösterdikleri, blok oyun sırasında gözlem yaparak çocukları değerlendirdikleri bulunmuştur.

Kaynakça

  • Adak Özdemir, A. & Ramazan, O. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyuna İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 3 (4) 298- 308.
  • Aksoy, A. B. (2014). Çocuğun gelişimine bağlı oyun aşamaları ve oyun türleri. Ayşe Belgin Aksoy & Hale Dere Çiftçi (Ed.). Erken Çocukluk Döneminde Oyun: Duyu-motor Oyundan Kurallı Oyuna içinde (s. 36-53). Ankara: Pegem Akademi.
  • Andrews, N. (2015). Building Curriculum during Block Play, Dimensions of Early Childhood. 11 (1) 168–308.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Caldera, Y. M., Culp, A. M., Brien, M. O., Truglio, R. T., Alvarez, M., & Huston, A. C. (1999). Children’s Play Preferences , Construction Play with Blocks , and Visual-spatial Skills : Are they Related ?, International Journal of Behavioral Development. 23(4), 855–872.
  • Cevher Kalburan, N. (2011). Erken Çocukluk Döneminde Yaratıcılık ve Sanat. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Diffily, D., Donaldson, E.& Sassman,C. (2001). Early Childhood Learning Center. Scholastic Professional Books: New York.
  • Englebright Fox, J.& Schirrmacher, R. (2014). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi. (Aral, N.& Duman,G., Çev. Ed.). Ankara: Nobel.
  • Giren, S., & Durak, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Oyuncak Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 561-575.
  • Güneş, G., Tuğrul, B. (2012). A play tens of teachers, and hundreds of their ideas about child’ who doesn’t play. Social and Behavioral Sciences, 47, 2025-2030.
  • Johnson, H.M. (1996). The Art of Block Building. Hirsch, E.S (Ed.) The block book . (s. 9-12). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
  • Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D. (1999). Play and Early Childhood Development (2. Baskı). New York: Addison Wesley Longman.
  • Kadim, M. (2012). Okul öncesi öğretmenlerinin oyun etkinliklerine ilişkin öz yeterliliklerinin görev yapılan okul türüne göre incelenmesi. Nevşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2 (1).1-21.
  • Kolcu, Ş. (2014). Farklı Bilişsel Tempodaki Çocukların Oyun Davranışlarının ve Akran İlişkilerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Hanline, M. F., Milton, S., & Phelps, P. (2001). Young Children's Block Construction Activities: Findings From 3 Years of Observation. Journal of Early Intervention. 24 (3), 224-237.http://doi.org/10.1177/10538151010240030701
  • Hirsch, E.S. (1996). The block book : National association for the education for young children. Washington, D.C.
  • Küçükoğlu, A., & Kızıltaş, E. (2012). Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Rusya ve Türkiye okul öncesi öğretmen yetiştirme programlarının karşılaştırılması. İlköğretim Online, 11(3).
  • McAfee, O. & Leong, J. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Gelişimin ve Öğrenmenin Değerlendirilmesi ve Desteklenmesi. (Ekinci, B. Çev. Eds.). Ankara : Nobel.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Sadegül Akbaba Altun & Ali Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem.
  • Nath, S., & Szücs, D. (2014). Construction play and cognitive skills associated with the development of mathematical abilities in 7-year-old children, Learning and Instruction. 32, 73-80.
  • Nes, F. Van, & Eerde, D. Van. (2010). Spatial Structuring and the Development of Number Sense : A case study of young children working with blocks. The Journal of Mathematical Behavior. 29, 145–159. http://doi.org/10.1016/j.jmathb.2010.08.001
  • Oktay, A. (2007). Yaşamın sihirli yılları: Okul öncesi dönem. İstanbul: Epsilon.
  • Otsuka, K. & Jay, T. (2016). Understanding and supporting block play: Video observation research on preschoolers’ block play to identify features associated with the development of abstract thinking. Early Chilh Development and Care. 187 (5-6), 990-1003. doi:10.1080/03004430.2016.1234466
  • Öncu, E. Ç., & Ünlüer, E. (2010). Preschool children's using of play materials creatively. Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4457-4461.
  • Özdemir, S. (2014). 5-6 yas grubu çocukların serbest zaman etkinliklerindeki oyun ve oyuncak tercihlerinin incelenmesi. Journal of Educational Science, 2(2).
  • Özsırkıntı, D., Akay, C., & Yılmaz Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1).
  • Phelps, P.C. (2012). Let's Build. Lewisville: Gryphon House.
  • Poyraz, H. (2003). Okul Öncesi Dönemde Oyun ve Oyuncak. Ankara : Anı yayınları.
  • Saracho, O. (1984). Construction and Validation of the Play Rating Scale. Early Childhood Development and Care, 17, 199-230.
  • Saracho, O.N. & Spodek, B. (1998). Multiple Perspectives of Play in Early Childhood Education. New York: State University of New York Press.
  • Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa.
  • Sheridan, M. D., Harding, J. & Meldon-Smith, L. (2005). Play in Early Childhood : from birth to six years. London : Routledge.
  • Smith, P. K., Cowie, H., & Blades, M. (2003). Understanding Children's Development. Malden, MA : Blackwell Pub.
  • Stiles, J., & Stern, C. (2001). Developmental Change in Spatial Cognitive Processing : Complexity Effects and Block Construction Performance in Preschool Children, Journal of Cognition and Development. 2(2), 157–187.
  • Verdine, B. N., Golinkoff, R. M., Hirsh-pasek, K., Newcombe, N. S., Filipowicz, A. T., Chang, A., & Emerson, R. W. (2014). Deconstructing Building Blocks : Preschoolers’ Spatial Assembly Performance Relates to Early Mathematical Skills, Child Development. 85(3), 1062– 1076. http://doi.org/10.1111/cdev.12165
  • Wellhousen, K. & Kieff, J.E. A Constructivist Approach to Block Play in Early Childhood. 2001. Canada: Thomson Learning.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Youngquist, J.& Pataray-Ching, J. Revisiting Play: Analyzing and Articulating Acts of Inquiry. Early Childhood Education Journal. 31 (3). 171-178
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Belgin Aksoy Bu kişi benim

Merve Aksoy 0000-0002-0143-2935

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aksoy, A. B., & Aksoy, M. (2018). BLOK OYUNLARINA İLİŞKİN OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 397-414.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.