Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 607 - 620, 31.07.2018

Öz

Kaynakça

  • Akyol, Y.E. (2015). Okul güvenliği ile ilgili yurtiçinde ve yurtdışında yapılan çalışmaların incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-12. http://dergipark.gov.tr/tebd/issue/26087/274921
  • Arslan, M. M. (2018). The “safe school” perception of class presidents in secondary school. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 5(2), 433-441. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/408/245
  • Ayyıldız, A., Akın, U (2016). Okul güvenliğinin sağlanmasında nöbetçi öğretmen uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016.
  • Bayındır, B., Özel, A (2016). İlkokul öğrencilerinin tuvaletleri hijyenik kullanma durumlarını belirleme, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 2016, Sayı 6, Oca 2016 , Say. 41-47
  • Böke, K. (Edt.) (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Butcher, K. T., Manning, M. L. (2005). Creating safe schools. http://www.joannmaher.com/my_ documents/courses_hs_english_012/unit_2/sidcra/resources/creatingsafeschools.pdf
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Vol. 6). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Delice, O. E. (2018). Koruyucu güvenlik önlemlerine yönelik okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü, Kırıkkale.
  • Diaz-Vicario, A. (2017). Practices that promote comprehensive school safety. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences. [Online]. 01, pp 304-312.
  • Güvenli Okul Yaşanabilir Kent Projesi. (GOYKEP) Çalışma Grubu Raporu (2013). http://www.oka.org.tr/documents/g%c3%9cvenl%c4%b0%20okul.pdf. Erişim Tarihi: 5.06.2018
  • Karakütük, K., Özdoğan Özbal, E. ve Sağlam, A. (2017). Okul yönetiminde okul güvenliğini sağlamak için yapılan uygulamalar konusunda öğretmen ve okul müdürlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1214-1232. doi: 10.17860/mersinefd.343161
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). 19. Milli eğitim şurası gündem konuları. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_19.millieitimuraskararlar.pdf. Erişim Tarihi: 05.06.2018
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.T: 26.07.2014, Sayı: 29744.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). “Okullarda Güvenlik Önlemlerinin Alınması” hususunda 26.04.2018 tarih 2018/10 sayılı genelge.https//evraksorgu.meb.gov.tr
  • Özbilen, F.M., Günay, G. (2017). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul nöbet görevine ilişkin görüşleri, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi / The Journal of International Education Science Yıl: 4, Sayı: 11, Haziran 2017, s. 141-157
  • TEDMEM (2016). 19. Millî eğitim şûrasina ilişkin değerlendirmeler. http://portal.ted.org.tr/yayinlar/19-uncu-milli-egitim-surasina-iliskin-degerlendirmeler.pdf. Erişim Tarihi: 05.06.2018
  • Turhan, M., & Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(1), 121-142.
  • Xaba, M. I. (2014). A holistic approach to safety and security at schools in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20), 1580 – 1589. Erişim Tarihi: 25.05.2018

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKULLARDAKİ OKUL GÜVENLİĞİNE İLİŞKİN GÖZLEMLERİ

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 607 - 620, 31.07.2018

Öz





Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasına gittikleri ilkokullarda okul güvenliği kapsamındaki gözlemlerini değerlendirmektir. Söz konusu bu amaç “güvenli okul” ve “koruyucu güvenlik önlemleri” kapsamında iki alt problem olarak incelenmiştir. Nitel bir çalışma olan araştırmanın çalışma grubu, 2017–2018 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı son sınıfta öğrenim gören 27 öğretmen adayıdır. Araştırmada toplanan gözlem verileri betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın dikkat çeken bazı sonuçları şöyle özetlenebilir: Katılımcıların, a) okul dâhili alanlarında nöbetçi öğretmenlerin görev tanımlarını farklı yorumladıkları, görevlerini yeterince yerine getirmedikleri, b) okul binası ve eklentilerinin temizlik ve hijyen koşulları konusunda büyük bölümünün olumsuz algı içerisinde olduğu, c) yangın ve doğal afet konusunda okulların genelinin yetersiz olduğu, ayrıca acil duruma uygun donanım malzemelerinin bulunmadığı, ç) engelli öğrenciler için yapılması gereken düzenlemelerin yetersiz olduğu ve bazı okullarda bu konuda hiç düzenleme yapılmadığı, d) okul çevresinde öğrenci sağlığını tehdit edecek hususlara dikkat edilmediği, e) bütün okullarda kamera sisteminin olduğu ancak bu sistemlerin uygun donatıma ve teknolojiye sahip olmadığı yönünde tespitleri vardır.

Kaynakça

  • Akyol, Y.E. (2015). Okul güvenliği ile ilgili yurtiçinde ve yurtdışında yapılan çalışmaların incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 1-12. http://dergipark.gov.tr/tebd/issue/26087/274921
  • Arslan, M. M. (2018). The “safe school” perception of class presidents in secondary school. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 5(2), 433-441. http://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/408/245
  • Ayyıldız, A., Akın, U (2016). Okul güvenliğinin sağlanmasında nöbetçi öğretmen uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 11/3 Winter 2016.
  • Bayındır, B., Özel, A (2016). İlkokul öğrencilerinin tuvaletleri hijyenik kullanma durumlarını belirleme, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt 2016, Sayı 6, Oca 2016 , Say. 41-47
  • Böke, K. (Edt.) (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Butcher, K. T., Manning, M. L. (2005). Creating safe schools. http://www.joannmaher.com/my_ documents/courses_hs_english_012/unit_2/sidcra/resources/creatingsafeschools.pdf
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş 19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Vol. 6). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Delice, O. E. (2018). Koruyucu güvenlik önlemlerine yönelik okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşleri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü, Kırıkkale.
  • Diaz-Vicario, A. (2017). Practices that promote comprehensive school safety. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences. [Online]. 01, pp 304-312.
  • Güvenli Okul Yaşanabilir Kent Projesi. (GOYKEP) Çalışma Grubu Raporu (2013). http://www.oka.org.tr/documents/g%c3%9cvenl%c4%b0%20okul.pdf. Erişim Tarihi: 5.06.2018
  • Karakütük, K., Özdoğan Özbal, E. ve Sağlam, A. (2017). Okul yönetiminde okul güvenliğini sağlamak için yapılan uygulamalar konusunda öğretmen ve okul müdürlerinin görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1214-1232. doi: 10.17860/mersinefd.343161
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). 19. Milli eğitim şurası gündem konuları. http://mebk12.meb.gov.tr/meb_19.millieitimuraskararlar.pdf. Erişim Tarihi: 05.06.2018
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2014). Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği.T: 26.07.2014, Sayı: 29744.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). “Okullarda Güvenlik Önlemlerinin Alınması” hususunda 26.04.2018 tarih 2018/10 sayılı genelge.https//evraksorgu.meb.gov.tr
  • Özbilen, F.M., Günay, G. (2017). İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin okul nöbet görevine ilişkin görüşleri, Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi / The Journal of International Education Science Yıl: 4, Sayı: 11, Haziran 2017, s. 141-157
  • TEDMEM (2016). 19. Millî eğitim şûrasina ilişkin değerlendirmeler. http://portal.ted.org.tr/yayinlar/19-uncu-milli-egitim-surasina-iliskin-degerlendirmeler.pdf. Erişim Tarihi: 05.06.2018
  • Turhan, M., & Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(1), 121-142.
  • Xaba, M. I. (2014). A holistic approach to safety and security at schools in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(20), 1580 – 1589. Erişim Tarihi: 25.05.2018
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Metin Arslan

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, M. M. (2018). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ İLKOKULLARDAKİ OKUL GÜVENLİĞİNE İLİŞKİN GÖZLEMLERİ. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 607-620.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.