Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Pandemi Sürecinde Online Market Alışverişine Yönelik Tüketici Davranışında Cinsiyete Göre İzlenen Değişimin Analizi: Ankara Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 581 - 594, 31.07.2021

Öz

Covid-19 pandemi sürecinde, sokağa çıkmanın yasaklanması ve marketlerin hizmet vermemesine yönelik kısıtlamalar ile virüs kapma endişesi tüketicilerin temel ihtiyaçlarını karşılamak üzere markete gitmek yerine online market alışverişini tercih etmelerine neden olmaktadır. Bu durumda perakende sektöründe faaliyet gösteren marketler online satışa yoğunlaşırken, sektöre satış ve dağıtım konularında faaliyet gösteren yeni firmaların girdiği de izlenmektedir. Bu çalışmada, tüketicilerin pandemi sürecinde yaşadıkları endişe, bu endişenin market alışverişine etkileri, tüketicilerin pandemi sürecinde online market alışverişine yaklaşımları ve pandemi sonrası dönemde online market alışverişi yapmakla ilgili düşünceleri araştırılmış ve bu düşüncelerin cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Sonuçlar, kadın tüketicilerin pandemi ve pandemi sırasında market alışverişi esnasında virüs kapma konusunda erkek tüketicilerden daha endişeli olduklarını, bu endişenin pandemi sürecinde ve pandemi süreci sonrasında online market alışverişi teşvik edeceğini göstermektedir. Elde edilen sonuçlar, pandemi sürecinde ve pandemi süreci sonrası için tüketicilerin online market alışveriş davranışında meydana gelen ve gelmesi öngörülen değişikliklerin, perakende firmalar tarafından anlaşılmasına ve pazarlama çalışmalarının doğru yönde planlanmasına katkı verilebilecektir.

Kaynakça

  • Ailawadi, K.L. & Keller, K.L. (2004). Understanding retail branding: conceptual insights and research priorities, Journal of Retailing, 80(4), 331-342.
  • Alirour M, Hajaliakbari F, Javanbakht N, (2011) The İmpact of Web-Marketing Mix (4S) on Development of Tourism Industry in Iran. International Journal of Business and Social Science, 2 (6): 267- 274.
  • Altunışık R., Mert K. Tüketicilerin alışveriş Merkezlerindeki Satınalma Davranışları Üzerine Bir Saha Çalışması: Tüketiciler Kontrolü Yitiriyor mu? 6. Ulusay Pazarlama Kongresi, Erzurum, S.145-152.
  • Altunışık R, Özdemir Ş, Torlak Ö (2002) Modern Pazarlama (Değişim Yayınları, İstanbul).
  • Arslan, M., & Bakır, O. (2010). Tüketicilerin ilgilenim düzeylerine göre alışveriş merkezlerini tercih etme ve sadakat etkisi. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 28 (1), 227-259.
  • Cheung C M K, Lee M K O (2006) Understanding Consumer Trust in Internet Shopping: A Multidisciplinary Approach. Journal of The Association for Information Science and Technology 8 (12): 479-492.
  • Cheung C M K, Zhu L, Kwong T, Chan G, Limayem M (2003) Online Customer Behaviour: A Review and Agenda for Future Research. 16. Bled eCommerce Conference, Bled Slovenia, Haziran 9–11, http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1112&context=bled2003 (09 Ağustos 2017).
  • Childers T L, Carr C L, Peck J, Carson S (2001) Hedonic and Utilitarian Motivations For Retail Shopping Behavior. Journal of Retailing, 77 ( 4 ): 51-53.
  • Constantinides E (2002) The 4 Web-Marketing Mix Model. Electronic Commerce Research and Applications No 1: 57–76.
  • Dange U., Kumar V.(2012), A Study of Factors Affecting Online Buying Behaviour: A Conceptual Model, https://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2285350, (11 Aralık 2017).
  • Davis F D, Bagozzi R P, Warshaw P R (1989) User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of Two Theoretical Models. Management Science, 35 ( 8 ): 982 – 1003.
  • Dziewanowska K (2015) Dimensions of Real and Virtual Consumer Experiences. University of Warsaw, Faculty of Management, Working Paper Series No 4/November: 1 – 55.
  • Elia M (2009) Internet Marketing, Web Site Design and Consumer Behaviour. University of Manchester, https://studentnet.cs.manchester.ac.uk/resources /library/thesis_abstracts/MSc09/FullText/EliaMiranda.pdf (09 Ağustos 2017).
  • Foucault B E, Scheufele D A (2002) Web vs Campus Store? Why Students Buy Textbooks Online. Journal of Consumer Marketing, 19 ( 5 ): 409-423.
  • Koç E (2015) Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejisi (Seçkin Yayınları, Ankara).
  • Li N, Zhang P (2002) Consumer Online Shopping Attitudes and Behaviour: An Assessment of Research. Eighth Americas Conference on Information Systems: 508 – 517.
  • Lindquist, J. (1974). Meaning of Image: A Survey of Empirical and Hypothetical Evidence. Journal of Retailing, 50(4), 29-38.
  • Nevin, J. & Houston, M. (1980). Image As A Component of Attraction to Intraurban Shopping Areas. Journal of retailing, 56(1), 77-93.
  • Nicholson M, Clarke I, Blakenmore M (2001) Multichannel Consumer Behaviour in the Retail Fashion Sector: Toward a Longitudinal Ethnography. Proceedings of the 11th International Conference on Research in the Distributive Trades, Tilburg, The Netherlands; 26 – 42.
  • Odabaşı Y, Barış G (2014) Tüketici Davranışı (MediaCat, İstanbul).
  • Odabaşı Y, Oyman M (2002) Pazarlama İletişimi Yönetimi, (MediaCat, İstanbul).
  • Özen H, Kodaz N (2012) Utilitarian or Hedonic? Cross Culturel Study In Online Shopping, World Marketing Congress Cultural Perspective in Marketing, 28.08-01.09: 238 – 243.
  • Russo, J E (2002) Aiding purchase decisions on the Internet”, Proceedings of the Winter International Conference on Advances in Infrastructure for Electronic Business, Education, Science and Medicine on the Internet, citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.. (28 Temmuz 2017).
  • Suki N M, Suki N M (2013) Consumer Online Shopping Behavior: The Effect of Internet Marketing Environment, Product Characteristics, Familarity and Confidence and Promotional Offer. World Academy of Science, Engineering and Technology, International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering 7 ( 3 ): 814 – 819.
  • Torlak Ö. (2007). Tüketicilerin Değişen Hayat Tarzları Postmodern Dünyada Tüketimi Yeniden Anlamlandıracak Yeni Müşteri, (Editörler: Remzi Altunışık ve Ömer Torlak), İstanbul:Hayat Yayınları, 137-161.
  • Turban E, Lee J, King D, Chung H M (2000) Elektronic Commerce A Manageriel Perspective (Prentice Hall Inc, New Jersey).
  • Uygun M, Özçiftçi V, Divanoğlu S U (2011) Tüketicilerin Online Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3 ( 2 ): 373 – 385.
  • Vellido A, Lisboa P J G, Meehan K (2000) Quantitative Characterization and Prediction of Online Purchasing Behavior: A Latent Variable Approach. International Journal of Electronic Commerce, 4 ( 4 ): 83-104.
  • Zhou L, Dai L, Zhang D (2007) Online Shopping Acceptance Model – A Critical Survey Of Consumer Factors In Online Shopping. Journal of Electronic Commerce Research 8 ( 1 ): 41 – 62.
  • https://www.dunya.com/ekonomi/online-markete-katilimlar-hiz-kazandi-haberi-479966 Erişim Tarihi 01.10.2020
  • https://www.marketingturkiye.com.tr/haberler/pandemi-doneminin-yukselen-markalari/ Erişim Tarihi: 08.10.2020
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serhan Keskin

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Keskin, S. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Online Market Alışverişine Yönelik Tüketici Davranışında Cinsiyete Göre İzlenen Değişimin Analizi: Ankara Çalışması. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 581-594.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.