Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVİD-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM KAPSAMINDA MUHASEBE DERSLERİNE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 22, 31.01.2022

Öz

2019 yılsonu itibariyle dünya genelinde Covid-19 olarak adlandırılan bulaşıcı salgın hastalığın ilk vakaları ülkemizde 2020 Mart ayı itibariyle görülmüştür. Vaka sayıların fazla olması ve henüz bir tedavi yönteminin geliştirilememiş olması nedeniyle halkın sağlığını riske atmamak amacıyla 2019-2020 bahar dönemi eğitim-öğretim faaliyetlerinin uzaktan eğitim olmasına karar verilmiştir. Bu karar beraberinde çevrimiçi (online) eğitimle ilgili problemlerin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Nitekim uzaktan eğitimle verilen derslerin etkili olup olmayacağıyla ilgili farklı görüşler ortaya çıkmıştır. Muhasebe derslerinde uzaktan eğitimin etkili olup olmadığı konusunda da net bir bilgi olmadığından çalışma bu düşünce doğrultusunda oluşturulmuştur. Bu kapsamda yapılan çalışmayla, Covid-19 pandemi döneminde lisans öğrencilerinin uzaktan eğitim kapsamında muhasebe derslerine yönelik bakış açıları ve bu bakış açılarının demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Atatürk Üniversitesi Oltu Beşeri ve Sosyal Bilimler Fakültesi “İşletme” ve “Bankacılık ve Finans” öğrencileriyle, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi “İşletme” öğrencilerine yönelik anket uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler, SPSS 25 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma bulgularından hareketle, öğrencilerin muhasebe derslerinde uzaktan eğitime tamamen karşı olmadıkları ancak birebir bir eğitime de ihtiyaçlarının olduğu söylenebilmektedir. Ayrıca verilen cevaplar cinsiyet, sınıf ve akademik performans gibi demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiş olup, uzaktan eğitimin dezavantajlarının öğrencinin akademik performansına göre farklılaştığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Afşar, B. ve Büyükdoğan, B. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 161-182.
  • Akdemir, Ö. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 69-71.
  • Akgün, A. İ. (2020). Covid-19 sürecinde acil durum uzaktan eğitimi yoluyla verilen muhasebe eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 208-236.
  • Cabı, E. ve Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 419-429.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Charron, K. F. ve Koo, M. (2007). Student demand for distance education courses in accounting. Global Perspectives on Accounting Education, 4, 25-40.
  • Chen, C. C., Jones, K. T. ve Moreland, K. (2010). Distance education in a cost accounting course: Instruction, interaction, and multiple measures of learning outcomes. The Journal of Educators Online, 7(2), 1-20.
  • Chrismastuti, A.A. ve Purnamasari, V. (2015). The effectiveness of IT usage in accounting. education, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS), 3(4), 253-258.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A. ve Tanrıverdi, S. (2020). COVID-19 ve eğitim. Milli Eğitim, 49(1), 1091-1104.
  • Demir, Ö. ve Narlıkaya, Z. (2020). Covıd-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904.
  • Düzgün, S. ve Sulak, S.E. (2020). Öğretmen adaylarının Covıd-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 619-633.
  • Ekici, G. (2003). Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 48-55.
  • Ellingson, D. A. ve Notbohm, M. (2012). Synchronous distance education: Using web-conferencing in an MBA accounting course. American Journal Of Business Education, 5(5), 555-562.
  • Florit, D. P., Montano, J. L. A. ve Anes, J.A.D. (2012). Distance learning and academic performance in accounting: A comparative study of the effect of the use of video conferencing. Revista de Contabilidad, 15(2), 195-209.
  • Gülnar, B. (2008). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (SUZEP Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 259-271.
  • Karakaya, G. (2020). Covid-19 salgını sonrası muhasebe derslerinin uzaktan eğitim kapsamında verilmesi üzerine değerlendirmeler: Finansal muhasebe Örneği. İçinde S. Öz, D. Celayir ve F. S. Onursal (Edt.), Pandemi sonrası yeni dünya düzeninde teknoloji yönetimi ve insani dijitalizasyon (ss. 586- 600). İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Kelek, B. S. ve Topal, B. G. (2020). Pandemi sürecinde üniversitelerde uzaktan eğitim uygulamaları: İstanbul ve doğu anadolu bölgesi analizi, S. Öz, D. Celayir ve F. S. Onursal (Edt.), Pandemi sonrası yeni dünya düzeninde teknoloji yönetimi ve insani dijitalizasyon (ss. 601-637 ). İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Kutluk, F. A. ve Gulmez, M. (2012). A reserch abaut distance education students’ satisfaction with eduxcation qadality at an accounting program, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46, 2733-2737.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. ve Barret, K. C. (2004). Spss for introductory statistics: Use and interpretation. Second Edition. London: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Özdemir, O., Akçakanat, Ö. ve Kılıçarslan, Ş. (2019). Muhasebe eğitiminde video paylaşımlarının kullanımı üzerine bir araştırma. 6. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresinde sunulan bildiri. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi, Niğde, Türkiye, 23-25 Ekim.
  • Öztürk, S. ve Kutlu, H. A. (2017). Muhasebe eğitiminde teknoloji kullanılmasına öğrencilerin bakışı: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(3), 781-799.
  • Papageorgiou, K. ve Halabi, A. K. (2014). Factors contributing toward student performance ın a distance education accounting degree. Meditari Accountancy Research, 22(2), 211-223.
  • Ponzurick, T. G., France, K. ve Logar, C. M. (2000). Delivering graduate marketing education: An analysis of face-to-face versus distance education. Journal of Marketing Education, 22 (3), 180-187.
  • Prestiadi, D. (2020). Effectiveness of e-learning implementation as a distance learning strategy during coronavirus disease (Covid-19) pandemic, Proceeding International Webinar on Education 2020.
  • Reyneke, Y. ve Huttleworth, C. C. (2018). Accountıng educatıon in an open distance learning environment: Case studies for pervaiıve skills enhancement. Turkish Online Journal of Distance Education, 19(3), 140-155. Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma, Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Terry, N., Owens, J. ve Macy, A. (2001). Student performance in the virtual versus traditional classroom. Journal of the Academy of Business Education, 2 (1), 1-4.
  • Tucker, S.Y. (2014). Transforming pedagogies: Integrating 21st century skills and web 2.0 technology. Turkish Online Journal of Distance Education. 15(1), 166-173.
  • Tuncer, M. ve Bahadır, F. (2017). Uzaktan eğitim programlarının bu programlarda öğrenim gören öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi, Journal of Educational Reflections, 1(2), 29-38.
  • Yardımcıoğlu, M., Şıtak, B. ve Yörük, A. (2021). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe eğitimine karşı tutumlarının COVID-19 pandemi döneminde incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(4), 155-180.
  • Yeşil, Y. (2017). Türkiye'de mesleki eğitimin gelişimi açısından uzaktan eğitim faaliyetlerinin önemi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 757-767.
  • Yükseköğretim Kurumu (2020). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ İndirilme Tarihi: 10.09.2020.

A Study on Undergraduate Students' Perspectives on Accounting Lectures in Distance Education During the Covid-19 Pandemic Period

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 1, 1 - 22, 31.01.2022

Öz

As of the end of 2019, the first cases of the contagious epidemic disease called Covid-19 were seen in our country as of March 2020. Due to the high number of cases and the fact that a treatment method had not been developed, it had been decided that the 2019-2020 spring term education activities would be distance education in order not to risk the health of the public. This decision led to the emergence of problems related to online education. As a matter of fact, there were different disagreements about whether the courses given by distance education would be effective or not. Since there is no clear information about whether distance education is effective in accounting courses, the study has been created in line with this idea. In this context, it has been aimed to determine the perspectives of undergraduate students towards accounting courses within the scope of distance education during the Covid-19 pandemic period and whether these perspectives differ according to demographic characteristics. For this purpose, a questionnaire has been applied to Atatürk University Oltu Faculty of Humanities and Social Sciences “Business Administration” and “Banking and Finance” students and “Business Administration” students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences. The data obtained from the questionnaires have been analyzed with the help of SPSS 25 program. Based on the research findings, it can be said that students are not completely against distance education in accounting courses, but they also need one-to-one education. In addition, it has been examined whether the answers given differ according to demographic variables such as gender, class and academic performance, and it has been found that the disadvantages of distance education differ according to the academic performance of the student.

Kaynakça

  • Afşar, B. ve Büyükdoğan, B. (2020). Covid-19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 161-182.
  • Akdemir, Ö. (2011). Yükseköğretimimizde uzaktan eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1), 69-71.
  • Akgün, A. İ. (2020). Covid-19 sürecinde acil durum uzaktan eğitimi yoluyla verilen muhasebe eğitimine yönelik öğrenci görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(4), 208-236.
  • Cabı, E. ve Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 419-429.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Charron, K. F. ve Koo, M. (2007). Student demand for distance education courses in accounting. Global Perspectives on Accounting Education, 4, 25-40.
  • Chen, C. C., Jones, K. T. ve Moreland, K. (2010). Distance education in a cost accounting course: Instruction, interaction, and multiple measures of learning outcomes. The Journal of Educators Online, 7(2), 1-20.
  • Chrismastuti, A.A. ve Purnamasari, V. (2015). The effectiveness of IT usage in accounting. education, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS), 3(4), 253-258.
  • Çiçek, İ., Tanhan, A. ve Tanrıverdi, S. (2020). COVID-19 ve eğitim. Milli Eğitim, 49(1), 1091-1104.
  • Demir, Ö. ve Narlıkaya, Z. (2020). Covıd-19 salgını sürecinde muhasebe ve finans derslerini alan öğrencilerin uzaktan eğitime ilişkin tutumlarının araştırılması. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(60), 2894-2904.
  • Düzgün, S. ve Sulak, S.E. (2020). Öğretmen adaylarının Covıd-19 pandemisi sürecinde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin görüşleri. Milli Eğitim, 49(1), 619-633.
  • Ekici, G. (2003). Uzaktan eğitim ortamlarının seçiminde öğrencilerin öğrenme stillerinin önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 48-55.
  • Ellingson, D. A. ve Notbohm, M. (2012). Synchronous distance education: Using web-conferencing in an MBA accounting course. American Journal Of Business Education, 5(5), 555-562.
  • Florit, D. P., Montano, J. L. A. ve Anes, J.A.D. (2012). Distance learning and academic performance in accounting: A comparative study of the effect of the use of video conferencing. Revista de Contabilidad, 15(2), 195-209.
  • Gülnar, B. (2008). Bilgisayar ve internet destekli uzaktan eğitim programlarının tasarım, geliştirme ve değerlendirme aşamaları (SUZEP Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 259-271.
  • Karakaya, G. (2020). Covid-19 salgını sonrası muhasebe derslerinin uzaktan eğitim kapsamında verilmesi üzerine değerlendirmeler: Finansal muhasebe Örneği. İçinde S. Öz, D. Celayir ve F. S. Onursal (Edt.), Pandemi sonrası yeni dünya düzeninde teknoloji yönetimi ve insani dijitalizasyon (ss. 586- 600). İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Kelek, B. S. ve Topal, B. G. (2020). Pandemi sürecinde üniversitelerde uzaktan eğitim uygulamaları: İstanbul ve doğu anadolu bölgesi analizi, S. Öz, D. Celayir ve F. S. Onursal (Edt.), Pandemi sonrası yeni dünya düzeninde teknoloji yönetimi ve insani dijitalizasyon (ss. 601-637 ). İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Kutluk, F. A. ve Gulmez, M. (2012). A reserch abaut distance education students’ satisfaction with eduxcation qadality at an accounting program, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46, 2733-2737.
  • Morgan, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G. W. ve Barret, K. C. (2004). Spss for introductory statistics: Use and interpretation. Second Edition. London: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Özdemir, O., Akçakanat, Ö. ve Kılıçarslan, Ş. (2019). Muhasebe eğitiminde video paylaşımlarının kullanımı üzerine bir araştırma. 6. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresinde sunulan bildiri. Niğde Ömer Halis Demir Üniversitesi, Niğde, Türkiye, 23-25 Ekim.
  • Öztürk, S. ve Kutlu, H. A. (2017). Muhasebe eğitiminde teknoloji kullanılmasına öğrencilerin bakışı: Kafkas Üniversitesi’nde bir araştırma, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(3), 781-799.
  • Papageorgiou, K. ve Halabi, A. K. (2014). Factors contributing toward student performance ın a distance education accounting degree. Meditari Accountancy Research, 22(2), 211-223.
  • Ponzurick, T. G., France, K. ve Logar, C. M. (2000). Delivering graduate marketing education: An analysis of face-to-face versus distance education. Journal of Marketing Education, 22 (3), 180-187.
  • Prestiadi, D. (2020). Effectiveness of e-learning implementation as a distance learning strategy during coronavirus disease (Covid-19) pandemic, Proceeding International Webinar on Education 2020.
  • Reyneke, Y. ve Huttleworth, C. C. (2018). Accountıng educatıon in an open distance learning environment: Case studies for pervaiıve skills enhancement. Turkish Online Journal of Distance Education, 19(3), 140-155. Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma, Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Terry, N., Owens, J. ve Macy, A. (2001). Student performance in the virtual versus traditional classroom. Journal of the Academy of Business Education, 2 (1), 1-4.
  • Tucker, S.Y. (2014). Transforming pedagogies: Integrating 21st century skills and web 2.0 technology. Turkish Online Journal of Distance Education. 15(1), 166-173.
  • Tuncer, M. ve Bahadır, F. (2017). Uzaktan eğitim programlarının bu programlarda öğrenim gören öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi, Journal of Educational Reflections, 1(2), 29-38.
  • Yardımcıoğlu, M., Şıtak, B. ve Yörük, A. (2021). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe eğitimine karşı tutumlarının COVID-19 pandemi döneminde incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(4), 155-180.
  • Yeşil, Y. (2017). Türkiye'de mesleki eğitimin gelişimi açısından uzaktan eğitim faaliyetlerinin önemi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 757-767.
  • Yükseköğretim Kurumu (2020). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. https://istatistik.yok.gov.tr/ İndirilme Tarihi: 10.09.2020.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reşat Karcıoğlu 0000-0002-0903-3816

Şerife Kılıçarslan 0000-0002-5715-3417

Kübra Alpa 0000-0003-0226-4731

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karcıoğlu, R., Kılıçarslan, Ş., & Alpa, K. (2022). COVİD-19 PANDEMİ DÖNEMİNDE LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM KAPSAMINDA MUHASEBE DERSLERİNE YÖNELİK BAKIŞ AÇILARI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 1-22.

İletişim

Telefon Numarası: +90 0318 357 35 92

Faks Numarası: +90 0318 357 35 97

e-mail: sbd@kku.edu.tr

Posta Adresi: Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü, Merkez Yerleşke, 71450, Yahşihan-KIRIKKALE

Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.