Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 34 - 42, 24.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. (2016). Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık ile Mizah Tarzları ve Mutluluk Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Aktaş, Y. (1997). “Üniversite Öğrencilerinin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (13): 107-110.
  • Aslan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Sağlamlık Düzeyinin Kişinin Mizaç Özellikleri, Çocukluk Dönemi Travma Durumları, Ebeveyn Tutumları ve Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi. Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa.
  • Aydın, M., ve Egemberdiyeva, A. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1): 37-53.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla İlgili Fakültelerde Eğitime Başlayan Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Can, M. ve Cantez, K. E. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Mutluluk, Psikolojik Sağlamlık ve Öz Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Aydın Toplum ve İnsan Dergisi, 4(2): 61-76.
  • Doğan, T. (2015). “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. TheJournal of Happiness&Well-Being, 3(1): 93-102.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z., ve Terzi, Ş. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Yaşadıkları Problemler ve Psikolojik Yardım Arama Gönüllükleri”. Eğitim ve Bilim, 37(164): 94-107.
  • Ernas, Ş. (2017). Özerklik ve Psikolojik Dayanıklılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Fraser, M. W.,Richman, J. M. ve Galinsky, M. J. (1999). “Risk, Protectionand Resilience: Toward A Conceptual Framework for Social Work Practice”. Social Work Research, 23: 129-208. Gizir, C. A. (2007). “Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler Üzerine Bir Derleme Çalışması”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28): 113-128
  • Güloğlu, B.,Karaırmak, Ö. (2010). “Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlığın Yordayıcısı Olarak Benlik Saygısı ve Psikolojik Sağlamlık”. Ege Eğitim Dergisi, 2(11): 73–88.
  • Güngörmüş, K., Okanlı, A., ve Kocabeyoğlu, T. (2015). “Hemşirelik Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılıkları ve Etkileyen Faktörler”. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1): 9-14.
  • Hoşoğlu, R.,Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., ve Batık, M. V. (2018). “Öğretmen Adaylarında Psikolojik Sağlamlık”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14): 217-239.
  • Karaırmak, Ö. (2016). “Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26): 129-142.
  • Karaırmak, Ö., ve Çetinkaya, R. S. (2016). “Benlik Saygısının ve Denetim Odağının Psikolojik Sağlamlık Üzerine Etkisi: Duyguların Aracı Rolü”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35): 30-43.
  • Korkut-Owen, F., Demirbaş-Çelik, N., Doğan, T. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin İyilik Halinin Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sağlamlık”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64), Ek Sayı : 1461-1479.
  • Masten, A. S. ve Coastworth, J. D. (1998). “The Development of Competence in Favorableand Unfavorable Environments: Lessons from Research on Successful Children”. American Psychologist, 53(2): 205-220.
  • Murphy, L. B. (1987). Further Reflections on Resilience. (Ed: E. J. Anthony ve B. J. Cohler) The Invulnerable Child. New York: The Guilford Press.
  • Oktan, V., Odacı, H., ve Berber-Çelik, Ç. (2014). “Psikolojik Doğum Sırasının Psikolojik Sağlamlığın Yordanmasındaki Rolünün İncelenmesi”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1): 140-152.
  • Öz, F.,ve Bahadır Yılmaz, E., (2009). “Ruh Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Psikolojik Sağlamlık”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(3): 82-89.
  • Özer, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Duygusal Zekâ ve Beş Faktör Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Selcik, O., ve Güzel, B. (2016). “Sosyal Hizmet Mesleğinin Çalışma Alanı ve Sosyal Hizmet Uygulamasının Türkiye Ölçeğinde Değerlendirilmesi”. Journal of International SocialResearch, 9(46): 461-460.
  • Sezgin, K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık ve Dindarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Smith, B. W.,Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., ve Jennifer Bernard, J. (2008). The Brief Resilience Scale: Assessing the Ability to Bounce Back. International Journal of BehavioralMedicine, 15: 194–200.
  • Topbay, Y. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Algılanan Sosyal Destek ve Aile İşlevleri Açısından İncelenmesi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Topçu, F. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinde Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Varıcıer, Ş. E. (2019). Yetişkin Psikolojik Sağlamlığı Üzerine Bir İnceleme: Algılanan Ebeveyn Tutumu, Kontrol Odağı, Algılanan Sosyal Destek ve Stresle Başa Çıkma Stilleri. İbn Haldun Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Windle, M. (1999). Critical Conceptual and Measurement Issues in The Study of Resilience. (Ed: Glantz, M. D. ve Johnson, J. L.) Resilience and Development: Positive Life Adaptations. New York: Kluwer Academic/ Plenum Publishers.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK DÜZEYLERİNİN TESPİT EDİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 34 - 42, 24.06.2020

Öz

Psikolojik sağlamlık günümüz dünyasında üzerinde sıkça durulan kavramlardandır. Kavramın bu denli önem kazanmasının nedeni küresel düzeyde ve toplumumuz özelinde yaşanan riskli durumlar, büyük krizler ile bu riskli durumlar ve krizlerin bireyler üzerinde bıraktığı etkilerdir. Psikolojik sağlamlık bireylerin hayatlarında karşılaştıkları çok zor durumlarda ve kriz dönemlerinde güçlü kalabilmeleri ve yeni duruma hızla adapte olabilmeleri ile ilişkili bir kavramdır. Bu araştırmada, öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyinin tespit edilmesi aynı zamanda psikolojik sağlamlık düzeyinin öğrencilerin cinsiyetine, sınıfına ve öğretim durumuna göre değişiklik gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma 01 Nisan 2020- 15 Nisan 2020 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evreni, Sakarya Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümünde öğrenim gören 671 öğrencidir. Araştırma elektronik tabanlı anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında 261 öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın analizi SPSS 22.0 paket programı ile yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyinin orta düzeyde olduğu belirlenmiştir(2,96±0,79). Araştırma sonuçları incelendiğinde; öğrencilerin cinsiyetine göre psikolojik sağlamlık düzeylerinin istatistiksel olarak farklılık gösterdiği (p<0,05), sınıfına, öğretim durumuna göre psikolojik sağlamlık düzeylerinin istatistiksel olarak farklılık göstermediği belirlenmiştir(p>0,05).

Kaynakça

  • Açıkgöz, M. (2016). Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık ile Mizah Tarzları ve Mutluluk Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Aktaş, Y. (1997). “Üniversite Öğrencilerinin Uyum Düzeylerinin İncelenmesi: Uzunlamasına Bir Çalışma”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (13): 107-110.
  • Aslan, E. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Psikolojik Sağlamlık Düzeyinin Kişinin Mizaç Özellikleri, Çocukluk Dönemi Travma Durumları, Ebeveyn Tutumları ve Demografik Özelliklerine Göre İncelenmesi. Yakın Doğu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Lefkoşa.
  • Aydın, M., ve Egemberdiyeva, A. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin İncelenmesi”. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1): 37-53.
  • Bahadır, E. (2009). Sağlıkla İlgili Fakültelerde Eğitime Başlayan Öğrencilerin Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Can, M. ve Cantez, K. E. (2018). “Üniversite Öğrencilerinin Mutluluk, Psikolojik Sağlamlık ve Öz Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Aydın Toplum ve İnsan Dergisi, 4(2): 61-76.
  • Doğan, T. (2015). “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. TheJournal of Happiness&Well-Being, 3(1): 93-102.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Cihangir-Çankaya, Z., ve Terzi, Ş. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Yaşadıkları Problemler ve Psikolojik Yardım Arama Gönüllükleri”. Eğitim ve Bilim, 37(164): 94-107.
  • Ernas, Ş. (2017). Özerklik ve Psikolojik Dayanıklılık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. Fraser, M. W.,Richman, J. M. ve Galinsky, M. J. (1999). “Risk, Protectionand Resilience: Toward A Conceptual Framework for Social Work Practice”. Social Work Research, 23: 129-208. Gizir, C. A. (2007). “Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler Üzerine Bir Derleme Çalışması”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(28): 113-128
  • Güloğlu, B.,Karaırmak, Ö. (2010). “Üniversite Öğrencilerinde Yalnızlığın Yordayıcısı Olarak Benlik Saygısı ve Psikolojik Sağlamlık”. Ege Eğitim Dergisi, 2(11): 73–88.
  • Güngörmüş, K., Okanlı, A., ve Kocabeyoğlu, T. (2015). “Hemşirelik Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılıkları ve Etkileyen Faktörler”. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 6(1): 9-14.
  • Hoşoğlu, R.,Kodaz, A. F., Bingöl, T. Y., ve Batık, M. V. (2018). “Öğretmen Adaylarında Psikolojik Sağlamlık”. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14): 217-239.
  • Karaırmak, Ö. (2016). “Psikolojik Sağlamlık, Risk Faktörleri ve Koruyucu Faktörler”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26): 129-142.
  • Karaırmak, Ö., ve Çetinkaya, R. S. (2016). “Benlik Saygısının ve Denetim Odağının Psikolojik Sağlamlık Üzerine Etkisi: Duyguların Aracı Rolü”. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(35): 30-43.
  • Korkut-Owen, F., Demirbaş-Çelik, N., Doğan, T. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin İyilik Halinin Yordayıcısı Olarak Psikolojik Sağlamlık”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64), Ek Sayı : 1461-1479.
  • Masten, A. S. ve Coastworth, J. D. (1998). “The Development of Competence in Favorableand Unfavorable Environments: Lessons from Research on Successful Children”. American Psychologist, 53(2): 205-220.
  • Murphy, L. B. (1987). Further Reflections on Resilience. (Ed: E. J. Anthony ve B. J. Cohler) The Invulnerable Child. New York: The Guilford Press.
  • Oktan, V., Odacı, H., ve Berber-Çelik, Ç. (2014). “Psikolojik Doğum Sırasının Psikolojik Sağlamlığın Yordanmasındaki Rolünün İncelenmesi”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1): 140-152.
  • Öz, F.,ve Bahadır Yılmaz, E., (2009). “Ruh Sağlığının Korunmasında Önemli Bir Kavram: Psikolojik Sağlamlık”. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(3): 82-89.
  • Özer, E. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Duygusal Zekâ ve Beş Faktör Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Konya.
  • Selcik, O., ve Güzel, B. (2016). “Sosyal Hizmet Mesleğinin Çalışma Alanı ve Sosyal Hizmet Uygulamasının Türkiye Ölçeğinde Değerlendirilmesi”. Journal of International SocialResearch, 9(46): 461-460.
  • Sezgin, K. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık ve Dindarlık Düzeylerinin İncelenmesi (Dicle Üniversitesi örneği). Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Diyarbakır.
  • Smith, B. W.,Dalen, J., Wiggins, K., Tooley, E., Christopher, P., ve Jennifer Bernard, J. (2008). The Brief Resilience Scale: Assessing the Ability to Bounce Back. International Journal of BehavioralMedicine, 15: 194–200.
  • Topbay, Y. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Psikolojik Sağlamlık Düzeylerinin Algılanan Sosyal Destek ve Aile İşlevleri Açısından İncelenmesi. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Topçu, F. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Dayanıklılık Düzeylerinde Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Yordayıcı Etkisinin İncelenmesi. Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Varıcıer, Ş. E. (2019). Yetişkin Psikolojik Sağlamlığı Üzerine Bir İnceleme: Algılanan Ebeveyn Tutumu, Kontrol Odağı, Algılanan Sosyal Destek ve Stresle Başa Çıkma Stilleri. İbn Haldun Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Windle, M. (1999). Critical Conceptual and Measurement Issues in The Study of Resilience. (Ed: Glantz, M. D. ve Johnson, J. L.) Resilience and Development: Positive Life Adaptations. New York: Kluwer Academic/ Plenum Publishers.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Beyza Erkoç 0000-0002-0035-6782

Mehmet Zafer Danış 0000-0001-6214-2643

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erkoç, B., & Danış, M. Z. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK DÜZEYLERİNİN TESPİT EDİLMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 34-42.