Amaç: Gebe okulları eğitimlerini tamamlayan gebelerde artan bilinç düzeylerinin doğum şekillerine etkisi olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Kontrollü deney çalışmasıdır. Gebe okulu eğitimini tamamlayan 43 gebe çalışma grubu, aynı dönemde gebe okulu eğitimi almayan 43 gebe ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir.Bu gebelerin sosyo-demografik verileri, gebelik süresince çalışma durumları, doğum için seçtikleri hastane tipleri ve doğumu sonlandırma şekilleri kayıt altına alınmıştır. Çalışmada tüm istatistiksel hesaplamalar SPSS 22,0 istatistik paket programı kullanılarak analiz edildi. Sonuçlar %95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmada gebe okulu eğitimini tamamlayan çalışma grubunun yaş ortalaması 28,47±4,75 (min=19, maks=36) iken, gebe okulunda eğitim almayan kontrol grubunun yaş ortalaması ise 28,60±4,26 (min=20, maks=38) idi. Çalışmada gebe okulu eğitimini tamamlayan çalışma grubundaki gebelerin %34,9’u (n=15) sezaryen ile doğumunu sonlandırırken, kontrol grubunda bu oran %67,4’idi (n=29). Çalışma grubunun %65,1’i (n=28) doğumlarını kamu hastanelerinde gerçekleştirirken, kontrol grubunda ise kamu hastanelerini tercih etme oranı %44,2’idi (n=19). Çalışma grubunda doğum için özel hastane tercihi yapan gebelerde, kamu hastanelerini tercih edenlere göre sezaryen oranları anlamlı yüksek bulundu (p<0,001). Kontrol grubunda ise özel hastanede doğum tercihi yapanların sezaryen oranı ise kamu hastanelerini tercih edenlere göre yüksek olmasına rağmen anlamlı bir fark tespit edilmedi (p=0,07). Çalışma grubunda kontrol grubuna göre sezaryen doğum oranları anlamlı bir şekilde düşük olduğu tespit edildi (p=0,002).
Sonuç: Sonuç olarak gebe okulları, eğitim seviyesi, gelir düzeyi, gebelerin çalışma durumu, ne olursa olsun, tüm yaş grubu gebelerde etkili olduğu görülmektedir. Dünya Sağlık Örgütünün doğum öncesi bakım ve eğitim önerileri ve hedeflenen sezaryen oranlarına Türkiye’de ulaşmak için gebe okulları çok etkili araçlardır.
Tekirdağ İl Sağlık Müdürlüğüne gebe okulunda verilen eğitimler boyunca sağladıkları eğitim materyalleri ve kayıtların kullanılmasına verdikleri izin sebebiyle.
Objective: The purpose of this study was to investigate whether the increased awareness levels of pregnants who completed their education in pregnant schools had an effect on the delivery methods.
Methods: This was a controlled experiment study. The study group consisted of 43 pregnant women who completed pregnant school education and 43 pregnant women who did not receive pregnant school education in the same period. The socio-demographic data of these pregnants, their working status during pregnancy, the hospital types they chose for delivery and the methods of termination were recorded. All statistical calculations were analyzed using SPSS 22.0 statistical package program. Results were evaluated at 95% confidence interval and p<0.05 significance level.
Results: In this study, the mean age of the study group was 28.47±4.75 (min=19, max=36), while the mean age of the control group who did not receive education in the pregnant school was 28.60±4.26 (min=20, max=38). In the study, 34.9% (n=15) of the pregnants in the study group terminated their births with cesarian section, while this rate was 67.4% (n=29) in the control group. While 65.1% (n=28) of the study group delivered their births in public hospitals, the rate of preference for public hospitals was 44.2% (n=19) in the control group. In the study group, cesarian section rates were found to be significantly higher in pregnant women who preferred private hospitals for delivery than those who preferred public hospitals (p<0.001). Control group, although the cesarian section ratio of those who preferred to give birth in private hospitals was higher than those who preferred public hospitals, no significant difference was found (p=0,07). Cesarian section birth rates were found to be significantly lower in the study group than the control group (p=0.002).
Conclusion: As a result, it is seen that pregnant schools, regardless of education level, income level, working status of pregnant women, are effective in all age group pregnants.The World Health Organization in order to achieve the targeted rate of cesarian in Turkey, pregnant schools are very effective tools.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Özgün Araştırma / Hemşirelik Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |