Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE KONUŞMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ÇOMÜ TÖMER ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 40 - 49, 30.12.2018

Öz

Dil öğreniminde konuşma en önemli
unsurlardandır. Sosyal ve kültürel yapıda konuşma becerisine diğer becerilere
oranla daha fazla yer verildiği için, konuşmanın nerede ve nasıl yapılması
gerektiği, konuşmayı yapan kişilerin nitelikleri ve dinleyenlerin üzerinde
nasıl etki bıraktıkları sorgulanan bir meseledir. Konuşmada, her ne şekilde
olursa olsun, bireyler belirli teknikler ve stratejiler kullanmaktadır. Bu çalışmada,
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin, Türkçe hazırlıklı konuşmada
kullandıkları konuşma stratejilerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma,
betimsel bir çalışma olup var olan bir durumu ortaya koymaya yöneliktir. Çalışmanın
örneklemi, ÇOMÜ TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 18 yabancı uyruklu öğrenciden
oluşmaktadır. “ÇOMÜ TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen yabancı uyruklu
öğrenciler hazırlıklı konuşma yaparken hangi stratejileri kullanmaktadır?”
sorusu araştırmanın problemini oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği ile toplanmış; toplanan veriler araştırmacılar tarafından içerik ve
madde analizi yöntemiyle analiz edilerek benzerlik ve farklılıklar yönünden tartışılmıştır.
Sonuçlar, tablolar hâlinde sunularak yorumlanmıştır. Sonuç olarak konuşma
öncesinde 23, konuşma sırasında 26 konuşma sonrasında ise 6 stratejiye
başvurdukları tespit edilmiştir. Tespit edilen bu stratejilerin bir kısmı
literatürdeki stratejilerden farklılık göstermektedir. 

Kaynakça

  • Abbasi, A. M. (2011). A survey of teaching strategies in ESL classroom. Language In India. Strength for Today and Bright Hope for Tomorrow, 11(11), 313-329.
  • Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arslan, A. (2012). Kutadgu Bilig’de dinleme ve konuşma becerisine ilişkin sözler. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(7), 1-16.
  • Ateş Özdemir, E. (2006). Türkiye’de İngilizce öğreniminin yaygınlaşmasının nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Göçer, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisinin gelişim durumunun belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDER), ÖS-II, 47-56.
  • Göçer, A. ve Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 797-810.
  • Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve Türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.573754dd2ad8b1.07085412 adresinden 14 Mayıs 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • İşcan, A. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde suggestopedianın (telkin yöntemi) kullanımı. Electronic Turkish Studies, 6(1), 1317-1322.
  • López, M. M. (2011). Speaking strategies used by BA ELT students in public universities in Mexico. Mextesol Journal, 35(1), 1-22.
  • Razmjoo, S. A. & Ardekani, S. G. (2011) A model of speaking strategies for EFL learners. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 3(3), 116-142.
  • Şahin, A. (Ed.) (2015). Konuşma Eğitimi Yöntemler-Etkinlikler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Uçak, S. & Gökçü, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin konuşma becerisini geliştirme stratejileri (Erbil örneği). Journal of Turkish Language and Literature, 1(2), 221-228.
  • Ünal Topçuoğlu, F. ve Degeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Yağmur Şahin, E. (2015). Konuşma Türleri ve Konuşmada Nezaket Kuralları. Abdullah Şahin (Ed.), Konuşma Eğitimi Yöntemler-Etkinlikler içinde (s. 120). Ankara: Pegem.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

AN INVESTIGATION ON SPEAKING STRATEGIES IN LEARNING TURKISH AS A FOREIGN LANGUAGE: ÇOMU TOMER SAMPLE

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 40 - 49, 30.12.2018

Öz

Speaking is one of the most important factors in
language learning. Since much importance is given to speaking in social and
cultural environments, how and where the language is spoken, the features of
the people speaking it, and its impact on the listeners is still in dispute. In
any type of speaking, speakers use various techniques and strategies. The aim
of this study is to find out speaking strategies of students learning Turkish
as a foreign language in Turkish prepared speaking. As an empirical study, this
paper presents an existing case. 18 non-native Turkish students learning
Turkish as a foreign language from ÇOMU TÖMER participated in the study. The
study tried to answer the following research question: What are the speaking strategies
used by non-native Turkish learners in prepared speaking in ÇOMU TÖMER. Data was
gathered by semi-structured interviews and analyzed by using content and item
analysis. Also, the results were discussed in terms of similarities and
differences and were presented in tables. The results showed that the
participants made use of 23 pre-speaking, 26 whilespeaking, and 6 post-speaking
strategies. A number of these strategies are different than the ones presented
in related literature.

Kaynakça

  • Abbasi, A. M. (2011). A survey of teaching strategies in ESL classroom. Language In India. Strength for Today and Bright Hope for Tomorrow, 11(11), 313-329.
  • Aksan, D. (2009). Her yönüyle dil. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Arslan, A. (2012). Kutadgu Bilig’de dinleme ve konuşma becerisine ilişkin sözler. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 3(7), 1-16.
  • Ateş Özdemir, E. (2006). Türkiye’de İngilizce öğreniminin yaygınlaşmasının nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 28-35.
  • Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York: Routledge.
  • Göçer, A. (2015). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde konuşma becerisinin gelişim durumunun belirlenmesi. Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDER), ÖS-II, 47-56.
  • Göçer, A. ve Moğul, S. (2011). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili çalışmalara genel bir bakış. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 797-810.
  • Güneş, F. (2011). Dil öğretim yaklaşımları ve Türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 123-148.
  • Güneş, F. (2013). Türkçe öğretimi yaklaşım ve modeller. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.573754dd2ad8b1.07085412 adresinden 14 Mayıs 2016 tarihinde erişilmiştir.
  • İşcan, A. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde suggestopedianın (telkin yöntemi) kullanımı. Electronic Turkish Studies, 6(1), 1317-1322.
  • López, M. M. (2011). Speaking strategies used by BA ELT students in public universities in Mexico. Mextesol Journal, 35(1), 1-22.
  • Razmjoo, S. A. & Ardekani, S. G. (2011) A model of speaking strategies for EFL learners. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 3(3), 116-142.
  • Şahin, A. (Ed.) (2015). Konuşma Eğitimi Yöntemler-Etkinlikler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Uçak, S. & Gökçü, E. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin konuşma becerisini geliştirme stratejileri (Erbil örneği). Journal of Turkish Language and Literature, 1(2), 221-228.
  • Ünal Topçuoğlu, F. ve Degeç, H. (2012). Öğretmen görüşlerine göre konuşma eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(7), 735-750.
  • Yağmur Şahin, E. (2015). Konuşma Türleri ve Konuşmada Nezaket Kuralları. Abdullah Şahin (Ed.), Konuşma Eğitimi Yöntemler-Etkinlikler içinde (s. 120). Ankara: Pegem.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdullah Şahin

Mesout Kalın Salı

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, A., & Kalın Salı, M. (2018). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE KONUŞMA STRATEJİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA: ÇOMÜ TÖMER ÖRNEĞİ. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 40-49.

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı