Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin dijital oyunlardan yararlanmalarına ilişkin tutumlarının tespit edilebilmesi için bir ölçek geliştirmektir. Çalışmada hem nitel hem de nicel veri toplama yöntemleri kullanılmıştır. Alanyazını incelemesinden, öğretmenlerle (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmenleri gibi) ve konuyla ilgili çalışmaları olan akademisyenlerle yapılan görüşmelerden sonra 27 maddeli 5'li Likert tipi bir ölçek hazırlanmıştır. Hem dil hem de alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda iki madde taslaktan çıkartılarak 25 maddelik nihai ölçek formu hazır hale getirilmiştir. Başlangıçta 15 öğretmene ön uygulama yapıldı. Öğretmenlerin olumlu görüşleri doğrultusunda ölçeğin son hali 03.03.2020 tarihinden itibaren çeşitli yollarla (Google forms, e-mail, WhatsApp, yüz yüze…) farklı branşlarda görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen 261 öğretmene ulaştırılmıştır. 8 öğretmenin ölçekte bazı maddelere eksik yanıt verdiği tespit edilmiş, geriye kalan 253 form Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapmak için SPSS.20 programına aktarılmıştır. AFA sonucunda uygun olmayan 8 madde ölçekten çıkarılmıştır. 17 madde ile yapılan AFA sonucunda ölçeğin KMO değerinin 0,50’nin (KMO=0.898, p<0.00) üstünde olduğu ve ölçeğin özdeğeri 1,00’den büyük toplam varyansın yaklaşık % 69,481’ini açıklayan 4 faktörlü bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. 17 maddeye ilişkin faktör yüklerinin .-474 ile .911 arasında değiştiği, Anti-İmage Korelasyon matrisinde tüm değerlerin 0,50'nin üstünde olduğu, tüm maddelerin toplam korelasyon değerlerinin .30 üzerinde olduğu, ayrıca t değerlerinin (p<.001) anlamlı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi ile model uyum indekslerine bakılmış. Önemli uyum indekslerinden olan X2/df (2,467≤ 3), RMSEA (0,76≤ .08), AGFI (,855 ≤ .90), NFI (905 ≤ .95), TLI (,92≤ .95) değerlerinin kabul edilebilir değerler arasında olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik düzeyini saptamak için iç tutarlığın bir ölçütü olan, Cronbach’s Alpha (α=.916 ) değerine bakılmıştır. Sonuç olarak hem AFA hem de DFA analizleri sonucunda ölçeğin öğretmenlerin dijital oyunlara yönelik tutumlarını ölçebilen geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.