Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

2024 Türkiye Century Education Model Examination of Secondary School Turkish Curriculum in terms of Digital Literacy

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 279 - 290, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1483671

Öz

With the developing technology, various changes have occurred in the definitions of reading and writing concepts, and digital-based literacy types have emerged, which are based on reading and writing on digital devices. It is a necessity that the programs prepared especially for the education and training process should follow the current situation. In the study, it was aimed to examine the 2024 Turkish Century Education Model Secondary School Turkish Curriculum in terms of digital literacy. For this purpose, document analysis technique, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The sample of the study consists of the 2024 Turkish century education model secondary school Turkish course curriculum prepared by the Ministry of National Education. Each title of the program was examined separately and the keywords related to digital literacy such as digital, technology, artificial intelligence, social media, general network, video, film, infographic, vlog, e-mail, multimedia, mass communication, web, electronic, advertising, screen virtual and their frequencies were examined. According to the results of the research, it is noteworthy that in the 2024 Turkish Lesson Teaching Program, the concepts of digital (f=187), multimedia (f=124), and technology (f=36) are used the most, especially related to digital literacy, while concepts such as artificial intelligence, infographic, vlog, which can be expressed as new in the program, are also used. In this respect, it can be stated that the program was prepared by considering the concepts of digital reading and writing, technology and the needs of the age.

Kaynakça

  • Aksoy, N. C., Karabay, E., & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 859-894.
  • Altun, N., & Bangir Alpan, G. (2021). Temel eğitim programlarında dijital okuryazarlık. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 280–294. https://doi.org/10.51725/etad.971177
  • Bacalja, A., Beavis, C., & O’Brien, A. (2022). Shifting landscapes of digital literacy. The Australian Journal of Language and Literacy, 45(2), 253–263. https://doi.org/10.1007/s44020-022-00019-x
  • Çalışkan, G. (2023). Dil öğretiminde dijital eğitim materyalleri: Kitap ve oyun. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö13), 112-126. DOI: 10.29000/rumelide.1379034.
  • Direkci, B., Akbulut, S., & Şimsek, B. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (2018) ve ortaokul Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık becerileri bağlamında incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 797–813. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543868.
  • Duran, E., & Ertan Özen, N. (2018). Türkçe derslerinde dijital okuryazarlık. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(2), 31-46.
  • Ertem, İ. S., & Aktaş, N. (2019). Okuma öncesi strateji öğretiminin ekrandan okuduğunu anlama düzeyine etkisi. The Journal of Academic Social Science, 4(36), 131-157.
  • Geçgel, H., Kana, F., & Eren, D. (2020). Türkçe eğitiminde dijital yetkinlik kavramının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 886-904. https://doi.org/10.16916/aded.742352
  • Godhe, A.-L. (2019). Digital literacies or digital competence: Conceptualizations in Nordic curricula. Media and Communication, 7(2), 25–35. https://doi.org/10.17645/mac.v7i2.1888
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi- Journal of International Social Research, 3(12), 178-195.

2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı'nın Dijital Okuryazarlık Açısından İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 279 - 290, 30.06.2024
https://doi.org/10.48066/kusob.1483671

Öz

Gelişen teknoloji ile beraber okuma ve yazma kavramlarının tanımlarında çeşitli değişmeler meydana gelmiş, dijital cihazlar üzerinden okuma ve yazma eylemi yapmayı temel alan, dijital tabanlı okuryazarlık türleri meydana gelmiştir. Özellikle eğitim öğretim sürecine yönelik hazırlanan programların güncelliği takip etmesi, bir gerekliliktir. Araştırmada 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın dijital okuryazarlık açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman inceleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul Türkçe ders programı oluşturmaktadır. Ele alınan programın her başlığı ayrı ayrı incelenerek, dijital okuryazarlıkla ilgili olan, dijital, teknoloji, yapay zekâ, sosyal medya, genel ağ, video, film, infografik, vlog, e-posta, çoklu ortam, kitle iletişim, web, elektronik, reklam, ekran sanal şeklindeki anahtar sözcükler ile sıklıklarına bakılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 2024 Türkçe Dersi Öğretim Programında, özellikle dijital okuryazarlıkla ilgili en fazla, dijital (f=187), çoklu ortamlar(f=124), ve teknoloji (f=36) kavramlarına yer verildiği dikkati çekerken programda yeni olarak ifade edilebilecek yapay zekâ, infografik, vlog gibi kavramların da kullanıldığı gözlenmiştir. Bu açıdan programın dijital okuma ve yazma kavramlarını, teknolojiyi ve çağın gereksinimlerini gözeterek hazırlandığı ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Aksoy, N. C., Karabay, E., & Aksoy, E. (2021). Sınıf öğretmenlerinin dijital okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi. Selçuk İletişim, 14(2), 859-894.
  • Altun, N., & Bangir Alpan, G. (2021). Temel eğitim programlarında dijital okuryazarlık. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 280–294. https://doi.org/10.51725/etad.971177
  • Bacalja, A., Beavis, C., & O’Brien, A. (2022). Shifting landscapes of digital literacy. The Australian Journal of Language and Literacy, 45(2), 253–263. https://doi.org/10.1007/s44020-022-00019-x
  • Çalışkan, G. (2023). Dil öğretiminde dijital eğitim materyalleri: Kitap ve oyun. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö13), 112-126. DOI: 10.29000/rumelide.1379034.
  • Direkci, B., Akbulut, S., & Şimsek, B. (2019). Türkçe dersi öğretim programı (2018) ve ortaokul Türkçe ders kitaplarının dijital okuryazarlık becerileri bağlamında incelenmesi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16), 797–813. https://doi.org/10.33692/avrasyad.543868.
  • Duran, E., & Ertan Özen, N. (2018). Türkçe derslerinde dijital okuryazarlık. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(2), 31-46.
  • Ertem, İ. S., & Aktaş, N. (2019). Okuma öncesi strateji öğretiminin ekrandan okuduğunu anlama düzeyine etkisi. The Journal of Academic Social Science, 4(36), 131-157.
  • Geçgel, H., Kana, F., & Eren, D. (2020). Türkçe eğitiminde dijital yetkinlik kavramının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 886-904. https://doi.org/10.16916/aded.742352
  • Godhe, A.-L. (2019). Digital literacies or digital competence: Conceptualizations in Nordic curricula. Media and Communication, 7(2), 25–35. https://doi.org/10.17645/mac.v7i2.1888
  • Göçer, A. (2010). Türkçe öğretiminde yazma eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi- Journal of International Social Research, 3(12), 178-195.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Emrullah Banaz 0000-0002-5804-9339

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Banaz, E. (2024). 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın Dijital Okuryazarlık Açısından İncelenmesi. Kuram Ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 279-290. https://doi.org/10.48066/kusob.1483671

Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline


Creative Commons Lisansı